‌

زهرا قوامی فر و عبدالرسول محمدی دو مستندنگار شیراز در روایتی به بیان اتفاقات جلسه دوم دادگاه رسیدگی به اتهامات عاملین حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ(ع) و جزییات آن پرداختند.

به گزارش مشرق، محمد رامز (متهم ردیف اول دادگاه) خیلی خوب و شمرده فارسی صحبت می کرد. حتی لهجه چندانی هم نداشت.قاضی از او پرسید: همراه چه کسی اومدی شیراز؟

محمد رامز در جواب گفت: «۲۳ مهر، شب که شد با تاکسی به شیراز اومدم. خودم تنها با راننده توی ماشین بودیم. یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کرایه دادم. ترمینال کاراندیش پیاده شدم. اولین بار بود که شیراز رو می دیدم. جایی رو بلد نبودم و آشنایی هم نداشتم. تا ظهر توی ترمینال نشستم. عبدالله س. پیام داد که برو دنبال مسافرخونه.

منتظر بودم عبدالله بگه کسی میاد دنبالت اما نگفت!رفتم مسافرخانه ای در دروازه اصفهان.دو روز بعد یعنی ۲۵ مهر عبدالله گفت: برو خانه بگیر، یه جای ارزون تر و دورتر از شهر.در بلوار... خانه پیدا کردم.

خودم کارت بانکی نداشتم. پدرزن برادرم ایرانی هست. کارتی با نام خودش به من داده بود تا از آن استفاده کنم. عبدالله ۴۰ میلیون واریز کرد به همین کارت برای رهن خانه.به خواست عبدالله رفتم عابربانک و موجودی گرفتم و عکس واریزی را برایش ارسال کردم.

فردایش خانه را در یکی از بنگاه های بلوار... رهن کردم برای یک سال. عکس قولنامه را گرفتم و برای عبدالله فرستادم. من طبقه پایین بودم. یک اتاق، سرویس و حمام و یک انباری داشت. صاحب خانه هم طبقه بالا بود.

فکر کردم عبدالله کسی را می فرستد پیشم که کاری انجام دهد. خواستم دنبال کار بروم اما عبدالله گفت: فعلا صبر کن.»

دستان محمد رامز همچنان می لرزید و ای کاش می دانستم دلیلش ترس هست یا پشیمانی یا کم سن و سال بودنش!

_ ۲۸ مهر شد و عبدالله گفت یه امانتی می فرستیم چند روز پیشت باشه بعد می برن. عبدالله آیدی تلگرام من را به طرف مقابل داده بود. شب بود که پیام داد: حاضری تحویل بگیری؟ گفتم کجا؟

_کریم خان زند. گفتم: شیراز را بلد نیستم. گفت: فردا، صبح زود آماده باش. اسنپ نگیر، با تاکسی دربست بیا.هرجا می رفتم اسنپ می گرفتم اما آن روز ۹ صبح تاکسی دربست گرفتم و رفتم. توی مسیر پیام داد بیا پل بزرگ ولیعصر.

هنوز نرسیده بودم که عکس چادری سیاه فرستاد و گفت: امانت داخل چمدان قرمز توی چادر هست. برو بردار،من رفتم.گفتم من تحویل نمی گیرم. به عبدالله س. پیام دادم، او هم گفت تحویل نگیرچند دقیقه ای گذشت و از طرف همان شخص ناشناس پیام آمد که چکار کردی؟ برو دیگه منتظر دستور عبدالله س. بودم. پیام زد که برو بردار، مطمئنه، از رفقای امیرصاحب هست.

زیر پل ولیعصر چادر را پیدا کردم. زود امانتی رو برداشتم. به عبدالله س. گزارش دادم و با تاکسی دربست برگشتم خانه. وقتی هم رسیدم خانه به عبدالله خبر دادم.عبدالله گفت: بذارَش جای امن گذاشتم بالای انباری. می دانستم امانتی چیه اما داخلش را ندیدم، نگاه هم نکردم تا روز بعد که عبدالله خودش گفت: امانتی رو باز کن و عکسش بفرست.

چمدان را باز کردم. کیسه ای برنجی داخل آن بود. توی کیسه جلیقه جاخشابی، هشت خشاب، ۱۹۴ فشنگ و یک اسلحه کلاشِ گریس کاری شده بود. فشنگ ها درون خشاب بودند. آن ها را در آوردم و شمردم و دوباره توی خشاب گذاشتم.

عکس امانتی را گرفتم و برای عبدالله سعید فرستادم. پیام داد گریس ها را پاک کن و بذار سر جایش. میان میبرن»

نگاه قاضی از پرونده روی میز به سمت محمد رامز رفت.

_سامان کیه؟ محمد رامز ابرویی بالا انداخت و گفت سامان؟

_در اظهاراتت گفتی امانت رو از سامان گرفتم.

محمد رامز گفت: «سامان یعنی وسیله ، کد رمز ما بود.»

پی نوشت

در افغانستان به مافوق، امیرصاحب یا آمر صاحب می گویند. امیر صاحب، یک مسئول رده بالا است که به او اعتماد دارند

بیعت

نگاهی به شلوار محمد رامز کردم، پایین آن را چند تا زده بود تا اندازه اش شود. سوال که می پرسیدند، سرش را پایین می انداخت و گوش می کرد.

قاضی پرسید: ضارب رو از کجا می شناختی؟

_ ۳۰ مهر، عبدالله س. پیام داد برادری میاد پیشت. چند روزی مهمونت هست و میره. از تهران میاد، صبح زود برو دنبالش که منتظر نماند.

عبدالله آیدی تلگرام من را داده بود بهش. نماز صبح را که خواندم عبدالله پیگیر شد که رفتی دنبالش؟ گفتم: نه هنوز. عبدالله شماره برادر را فرستاد. رفتم ترمینال کاراندیش اما پیدایش نکردم. عبدالله عکسش را فرستاد چون شناخت قبلی از برادر نداشتم. از روی عکس، گشتم و ساعت ۶ صبح پیدایش کردم. به عبدالله س. خبر دادم و رفتیم خانه. فکر می کردم برادر می‌خواهد بره افغانستان. هویتش رو نپرسیدم. خسته ی راه بود و می خواست استراحت کند.

عبدالله س. پیام داد برو منطقه ای به نام شاهچراغ، ببین کجاست.

برادر، خوابید و من هم با اسنپ رفتم شاهچراغ. داخل حیاط شاهچراغ وضویی گرفتم و آمدم بیرون. برگشتم خانه و به عبدالله خبر دادم. پرسید شاهچراغ چه جور جایی هست؟ جواب دادم جایی دیدنی، مذهبی، تفریحی. جای قشنگیه.

عبدالله گفت: فردا برو، برادر هم با خودت ببر.

پرسیدم به خاطر چی؟ گفت: ببر، خودش می داند.

فردا صبح ساعت ۹، ۱۰ رفتیم شاهچراغ.

برادر گفت: بیا بریم اطرافش هم بگردیم. (اطراف حرم)

عبدالله پیام زد برادر را بردی؟ گفتم: آره.

_فردا هم ببرش.

فردا هم برادر را با خودم بردم. از همان دری که وارد حرم شد (شب حادثه)، رفتیم. گفتم: برادر داخل میخواهی چیکار؟ بیا بریم.

دائم اطراف را نگاه می کرد. مشکوک شدم و با خودم گفتم: چرا اینقدر دور و بر را نگاه می کند؟! رفتم حیاط، دست و صورتم را شستم. توی حیاط هم می گشت. از من که دور شد، دنبالش رفتم تا گُمَش نکنم. هر دفعه که می رفتیم، حدود نیم ساعت تا یک ساعت، اطراف حرم و حیاط حرم را می گشت. داخل (حرم) را زیاد نگاه نمی کرد.

قاضی پرسید: می دونستی اینجا حرم چه کسی هست؟

_ نه، نمی دانستم. فقط حرم امام رضا را می شناختم.

محمد رامز به صحبتش ادامه داد:

به دنبالش رفتم و برادر گفت: بریم خانه. گفتم: چرا؟ گفت: بریم.

عبدالله س. زنگ زد و پرسید اسم برادر چیه؟ گفتم حامد بَدَخشان

قاضی نگاهی به محمد رامز انداخت و گفت: یعنی عبدالله خودش نمی دانست اسم مهمونی که برات فرستاده چیه؟

محمد رامز گفت: عبدالله می دانست، می خواست بداند برادر خودش را به چه اسمی معرفی کرده. برادر هویتش را به من نگفت. حامد اسم مستعارش بود تا من نشناسمش. هرچند حامد را اصلا نمی شناختم تا شیراز که دیدمش.

حامد خیلی کم، حرف می زد. با لهجه فارسی تاجیک صحبت می کرد. بیشتر مشغول نماز خواندن و قرآن بود. گاهی هم با پدر و مادرش تلفنی صحبت می کرد.

صبحِ ۳ آبان برای بار سوم، رفتیم شاهچراغ و دور حرم را گشتیم. اصلا داخل نرفتیم. نیم ساعتی طول کشید و برگشتیم خانه.

به عبدالله س. گزارش دادم. شب که شد عبدالله گفت: از حامد بیعت بگیر. فیلم هم بگیر و برای من بفرست.

به عبدالله گفتم: بلد نیستم چجور بیعت بگیرم.

قاضی دستور داد فیلم بیعت را بیاورند تا ببینیم.

محمد رامز دستانش را محکم فشار داد و سرش را پایین انداخت.

قاضی صدای فیلم را بلند کرد. صدا را به وضوح نمی شنیدیم. رئیس دادگاه گفت: فیلم را از تلویزیون توی اتاق پخش کنید

محمد رامز با شنیدن صدای توی فیلم گفت: آن کسی که لباس زرد پوشیده و بیعت می کند، حامد هست. متن بیعت را عبدالله س. در تلگرام برایم فرستاد. من در همان خانه از روی متنِ بیعت خواندم و حامد هم اسلحه در دست گرفت و با من بیعت کرد. همان اسلحه ای که من تحویل گرفته بودم. صدای حامد برای خودش هست ولی صدای من در این فیلم تغییر داده شده. فیلمی که برای عبدالله فرستادم با صدای خودم بود.

قاضی پرسید: آداب بیعت رو که میگی بلد نبودی، نماد داعش رو چی؟

محمد رامز مکثی کرد و گفت: نمی دونم

_نمی دونی؟ نماد داعش، پرچمش هست که توی فیلم بیعت گرفتن تو هم، هست.

_عبدالله ازم خواست پرچم داعش توی فیلم باشه. گفتم: ندارم. گفت: درست کن. پیام دادم بلد نیستم. عبدالله عکس پرچم داعش رو فرستاد. رفتم بازار نزدیک به خانه و پارچه خریدم. از روی عکس، پرچم درست کردم.

عبدالله س. از من خواست کار با اسلحه را به حامد یاد بدهم. حامد راحت اسلحه را باز و بسته می کرد و به عبدالله گفتم از ما بهتر بلده.

حواسم رفت سمت مردی با محاسن سفید و مشکی. کنار خانواده شهید ندیمی نشسته بود... دست روی پیشانی اش گذاشته و سرش را به اطراف تکان می دهد.

صدای خفیفی می آید، نگاهم را بین حاضرین می چرخانم. زمزمه ی مادر شهید ندیمی هست...

دادگاه عاملان حمله تروریستی شاهچراغ (ع) با حضور متهمان و وکلای آنان در محل دادگاه انقلاب شیراز برگزار شد که عضویت در گروه تروریستی داعش و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فساد فی الارض از جمله اتهامات متهمان پرونده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    5 0
    زن برادر، ایرانی! از دیگر آثار رشد اقتصادی این نتایجه! تابعیت از مادر هم بذارید کنارش و منتظر دهه‌های درخشان باشید.
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      1 2
      حرف الکی نزن
  • جواد IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    3 1
    اخروعاقبت حظور اتباع در ایران همینه
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      3 1
      اتباع رو اخراج کنین- ببین چقدر قتل درست کردن از ماه رمضان تا حالا.
  • ایران IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    7 0
    این بی شرف های کثافت و قاتلان آرمان علی وردی را را اعدام کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس