تحمیل هزینه‌های گزاف به شهروندان از سوی تاکسی‌های اینترنتی

نبود نظارت کافی و مؤثر، حلقه مفقوده جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان با تحمیل هزینه‌های بیشتر از سوی شرکت‌های تاکسی اینترنتی محسوب می‌شود.

به گزارش مشرق، با توجه به گستردگی استفاده از فضای مجازی طی چند سال اخیر و در برگیری ابعاد مختلف زندگی جامعه با سلطه گوشی‌های تلفن همراه هوشمند، انقلابی در صنعت حمل و نقل عمومی رخ داد که امکان تردد و جا به جایی در شهر را برای شهروندان به‌طور قابل توجهی تسهیل کرد.

بروز و ظهور تاکسی‌های اینترنتی در بدو آغاز به‌کار، علاوه بر اینکه دسترسی شهروندان به وسایل حمل و نقل را به‌نحو چشم‌گیر و قابل توجهی سهل کرد و سبب از بین رفتن انحصار موجود در حوزه حمل و نقل شد، باعث شد تا حمل و نقل در سطح شهر برای شهروندان با هزینه‌ای اندک امکان‌پذیر شود.

چالش حل نشده تاکسی‌های اینترنتی از بدو تشکیل تاکنون

رفته رفته با افزایش مشتریان و در کنار آن افزایش رانندگان تاکسی‌های اینترنتی چالش عدم وجود نظارت مؤثر و برون‌سازمانی بر عملکرد تاکسی‌های اینترنتی بیش از پیش نمود پیدا کرد

مهم‌ترین چالشی که شرکت‌های تاکسی اینترنتی در بدو آغاز به کار با آن مواجه شدند، نحوه کسب مجوز و نظارت بر عملکرد آن‌ها بود که با توجه به بدیع بودن این موضوع، در آن برهه از زمان تصمیم دقیق و مشخصی برای فعالیت این شرکت‌ها اتخاذ نشده بود که همین امر سبب بروز نارضایتی‌ها و گلایه‌هایی از سوی رانندگان تاکسی و آژانس‌های دارای مجوز شد.

رفته رفته با افزایش مشتریان و در کنار آن افزایش رانندگان تاکسی‌های اینترنتی چالش عدم وجود نظارت مؤثر و برون‌سازمانی بر عملکرد تاکسی‌های اینترنتی بیش از پیش نمود پیدا کرد.

در همین راستا؛ پیگیری‌ها از شهر تهران حاکی از این است که این سازمان هیچ‌گونه شأن نظارتی بر عملکرد تاکسی‌های اینترنتی ندارد و بر همین اساس، در صورت بروز تخلف از سوی این شرکت‌ها سازمان تاکسیرانی بر اساس قانون امکان ورود و پیگیری ندارد.

حذف رقبای سنتی و یکه‌تازی شرکت‌های تاکسی اینترنتی

گستردگی استفاده از خدمات شرکت‌های تاکسی اینترنتی در کنار حذف و یا غلبه بر رقبای قدیمی و سنتی هم‌چون آژانس‌ها و تاکسی‌های تلفنی سبب توسعه روزافزون و پی در پی این شرکت‌ها شد و در نهایت صنعت حمل و نقل درون شهری در ید چند ابرشرکت تاکسی اینترنتی قرار گرفت.

تحمیل هزینه‌های گزاف به شهروندان از سوی تاکسی‌های اینترنتی


همه این‌ها در حالی است که از بدو تأسیس شرکت‌های تاکسی اینترنتی تاکنون متولی مشخصی برای اعمال نظارت برون‌سازمانی بر عملکرد این شرکت‌ها شناخته و معرفی نشده و این چالش در کنار توسعه خدمات شرکت‌های یاد شده روز به روز بزرگ‌تر شد و نمود بیشتری پیدا کرد.

در جدیدترین مصداقی که حقوق شهروندان از سوی شرکت‌های تاکسی اینترنتی به‌واسطه نبود نظارت مؤثر و برون‌سازمانی پایمال می‌شود، افزایش نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی به بهانه‌های واهی و عجیب است

در جدیدترین مصداقی که حقوق شهروندان از سوی شرکت‌های تاکسی اینترنتی به‌واسطه نبود نظارت مؤثر و برون‌سازمانی پایمال می‌شود، افزایش نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی به بهانه‌های واهی و عجیب است.

به‌طور مثال؛ در نرم‌افزار یکی از شرکت‌های تاکسی اینترنتی، در صورت عدم قبول سفر از سوی رانندگان، گزینه‌ای تحت عنوان «عجله دارم» وجود دارد که مسافر در صورت انتخاب آن در اصل با افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی سفر ناچارا موافقت کرده است.

بلاتکلیفی شهروندان در روزهای بارانی و برفی با نرخ‌گذاری‌های نجومی تاکسی‌های اینترنتی

ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود؛ چرا که بعضاً رانندگان اینترنتی حتی با افزایش هزینه سفر نیز با انجام سفر موافقت نمی‌کنند و همین امر سبب بلاتکلیفی شهروندان به‌ویژه در روزهای خاص هم‌چون روزهای بارانی و برفی می‌شود.

با توجه به تعریف گزینه‌ای تحت عنوان «عجله دارم» در نرم‌افزار تاکسی‌های اینترنتی به‌نظر می‌رسد که مدیران این شرکت‌ها مجوز افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی هزینه سفرها را به رانندگان خود داده‌اند و رانندگان نیز بر اساس همین مجوز در اغلب موارد از پذیرش سفرها با قیمت اولیه سرباز می‌زنند.

این موضوع مهر تأییدی بر این فرضیه است که شرکت‌های تاکسی اینترنتی از هدف اولیه خود یعنی سفری سهل و ارزان در شهر برای شهروندان فاصله معناداری پیدا کرده‌اند و با اعمال هزینه‌های بی‌جا در صدد اخذ پول بیشتر از شهروندان هستند.

پیگیری گرانفروشی تاکسی‌های اینترنتی از سوی سازمان تعزیرات حکومتی

محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در همین راستا با بیان اینکه سازمان تعزیرات حکومتی یک مجموعه دادرسی محور است، به تخلفات رسیدگی می‌کند و اقدام به صدور حکم می‌کند، گفت: معمولاً گزارشات تخلفات شرکت‌های تاکسی اینترنتی از سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط هم‌چون سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه کسب و کارهای مجازی و اتاق اصناف دریافت می‌شود و سازمان تعزیرات حکومتی به این گزارشات رسیدگی می‌کند.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی خاطرنشان کرد: تحمیل هزینه‌ای بیش از نرخ مصوب به شهروندان از سوی شرکت‌های تاکسی اینترنتی از منظر سازمان تعزیرات حکومتی تخلف است و تاکسی‌های اینترنتی موظفند تا بر اساس نرخ مصوب اقدام به جا به جایی مسافر کنند و قابل توجیه نیست که به بهانه بارندگی هزینه بیشتری به شهروندان اعمال شود.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی می‌گوید: تحمیل هزینه‌ای بیش از نرخ مصوب به شهروندان از سوی شرکت‌های تاکسی اینترنتی از منظر سازمان تعزیرات حکومتی تخلف است

وی با تاکید بر اینکه در صورت احراز تخلف شرکت‌های تاکسی اینترنتی حتماً با آن‌ها برخورد خواهد شد، اظهار کرد: پیش از این نیز در مواردی به مدیران عامل این شرکت‌ها تذکر داده شده و یا حکم به محکومیت آن‌ها صادر شده است.

اسفنانی تصریح کرد: در حال حاضر اگر سازمان‌های کاشف تخلف، به سازمان تعزیرات حکومتی تخلفات این شرکت‌ها را گزارش کنند، این آمادگی در سازمان تعزیرات حکومتی برای رسیدگی و صدور حکم وجود دارد و حتماً در خصوص تخلف آن‌ها حتی به‌عنوان گرانفروشی برخورد قانونی خواهد شد.

شهروندان تخلفات تاکسی‌های اینترنتی را گزارش کنند

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه در صورت اینکه شکایتی از سوی شهروندان واصل شود، حتماً مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت، گفت: شهروندان نیز می‌توانند با تماس با سامانه ۱۳۵ تخلفات این شرکت‌ها را گزارش کنند و کد رهگیری دریافت کنند و حتماً این گزارشات مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

وی در پایان تاکید کرد: اتحادیه کسب و کارهای مجازی موظف است طبق قانون بر عملکرد شرکت‌های تاکسی اینترنتی نظارت کند.

به‌رغم ادعای سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی اما به‌نظر می‌رسد که شرکت‌های تاکسی اینترنتی آن‌گونه که باید و شاید تحت چتر نظارتی قرار ندارند و افزایش بی‌رویه هزینه مسافران در روزهای بارانی و برفی مثال نقض این موضوع محسوب می‌شود.

تحمیل هزینه‌های گزاف به شهروندان از سوی تاکسی‌های اینترنتی

شرکت‌های تاکسی اینترنتی شأن نرخ‌گذاری ندارند

هوشنگ پوربابایی، وکیل پایه یک دادگستری در همین راستا و با تاکید بر اینکه فعالیت تاکسی‌های اینترنتی با توجه به اینکه از مصادیق خدمات عمومی به شهروندان محسوب می‌شود، باید تابع مقررات خاص سازمان تاکسیرانی، شهرداری و سایر مراجع ذی‌صلاح باشد، گفت: با توجه به اینکه کاهش و یا افزایش هزینه در این حوزه با تمامی شهروندان ارتباط پیدا می‌کند، طبیعی است که یک شرکت خصوصی قادر به اعمال هزینه در سطح گسترده نیست و تبعات آن ممکن است سبب متضرر شدن آحاد جامعه شود.

فعالیت تاکسی‌های اینترنتی با توجه به اینکه از مصادیق خدمات عمومی به شهروندان محسوب می‌شود، باید تابع مقررات خاص سازمان تاکسیرانی، شهرداری و سایر مراجع ذی‌صلاح باشد

این وکیل دادگستری تصریح کرد: اگر توافقی به‌صورت اینترنتی بر اساس قانون تجارت الکترونیک تحت عنوان قرارداد اشیا منعقد شود، زمانی که شخص یک تاکسی اینترنتی را در اختیار می‌گیرد، باید هزینه آن متعارف باشد و پرداخت شود؛ چرا که قرارداد خصوصی معتبر است و قابل تغییر نیست.

وی با تاکید بر ضرورت اعمال نظارت از سوی مراجع ذی‌صلاح و به‌طور خاص سازمان بازرسی کل کشور بر عملکرد شرکت‌های تاکسی اینترنتی گفت: سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه می‌تواند ورود پیدا کند و شأن نظارتی خود را اعمال کند تا از تضییع حقوق شهروندان جلوگیری به‌عمل آید.

به‌نظر می‌رسد که نبود نظارت کافی و مؤثر، حلقه مفقوده جلوگیری از تضییع حقوق شهروندان با تحمیل هزینه‌های بیشتر از سوی شرکت‌های تاکسی اینترنتی محسوب می‌شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 17
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    5 5
    بیچاره راننده با کرایه خیلی کم و لوازم یدکی خیلی خیلی گران به خاطر قیمت بالای خودرو با وجود کار زیاد خسارت زیادی را متحمل میشود و کار از سر ناچاری است
  • حاجی ازجوبشور قم IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    5 3
    کی حاضره تو برف وباران که خیابانها قفل هستن مسافر ببره
    • IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      0 0
      یک محتاچ....یک گشنه ....یک بدبخت.....یک بی پارتی .....یک بی رانت . رانندگی در روز عادی هم سخته چه برسه که برف و بارون هم باشه .
    • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      0 0
      حاجی یا همون مناخیم ، خوب بشینه خونشون نبره!!! مسافرها چه گناهی کردن باید 20% بیشتر بدن؟؟!!
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      0 0
      بله..حرف شما درسته..منتها در روز عادی هم از این طریق درامد کسب میکنید..سهمیه سوخت میگیرید..
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    0 0
    خیلی کرایشون بالاست من این ماه 500 تومن به اسنپ و 400 تومن به تپسی بدهکار شدم با این حقوق های گنجشکی
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    0 0
    22 بهمن راپیمایی، تپسی گرون تر کرده بود مسیر بازگشت رو
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    0 0
    همين امروز براى رفتن به بلوار ميرداماد از شهرك غرب اسنپ گرفتم و ١٢٥ هزار تومن ازم پول گرفتند ، مسيرى كه روزهاى معمولى ٤٠ هزاره ، به كى شكايت ببريم ؟!
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    1 0
    این همه اراجیف چیه نوشتید ؟؟؟ تاکسی اینترنتی از بخش خصوصیه و قیمتش به هیچ مسوول بی مسوولیتی مربوط نیست ... و قراردادی است بین راننده و مسافر و اجباری در کار نیست ....
  • IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    0 0
    نون مارو اجر نکن مشرق میدونی قیمت لوازم یدکی ماشین چقدره یا داری تو الاسکا زندگی میکنی؟؟ روغن موتور چند. لنت چند. لاستیک چند؟ اونم بدون بیمه و مزایا !
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    0 0
    انشاالله در آینده جهت رفاه حال شهروندان، خط مسافرکشی با هلیکوپتر افتتاح خواهد شد، با قیمت دولتی.
  • IR ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    0 0
    این مقاله از روی شکم سیری است و فقط به فکر خود بودن،، بدبخت رانندگان تاکسی های اینترنتی با کرایه کم وخرج ماشین وحشتناک به دلیل قطعات یدکی و روغن موتور و... خیلی گران.مطمئن باشید کار این بندگان خدا فقط به خاطر بیکاری و لا علاجی است.
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    0 0
    از خدمات عمومی استفاده کنید تا جبران کننده تنبلی و توقع بیجا نباشید
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    0 0
    اهواز که کرایه شون وحشتناک هست
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    1 0
    از فردی که این متن نوشته خواهش میکنم کار خودشو رها کنه و یک ماه راننده تاکسی اینترنتی بشه و دوباره بیاد نظرشو بنویسه
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    0 0
    علتش کاهش ارزش پوله
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    0 0
    فرهنگ فرصت طلبی جا افتاده ، من تو کشورهای همسایه کار کردم، در عین بدبختی و فلاکت و عدم امکانات، طماع و حریص نشده اند نمیدانم چرا اینطور شده‌ایم
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    0 0
    مشرق همین دو تا شرکت نصف شغل هایی که ابراهیم جونت پزشو می ده درست کردن
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    2 0
    من راننده اسنپ نیستم گاهی برای کارها استفاده میکنم ولی انصافاً مسافر و راننده قیمت را میبینند اگر مورد قبول بود میپذیرند زور که نیست از طرفی مقایسه کنید تاکسی کنار خیابون را دربستی بگیرید چندین برابر تاکسی اینترنتی میشه از این کمتر هم برای راننده چیزی نمیمونه تعمیرات و قطعات خودرو هم که سر به فلک گذاشته یه روغن و فیلتر عوض کنی ۵۰۰ تومن به بالا هزینه میشه
  • ناصر IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    0 0
    بی کفایتی و پول مفت دادن به تاکسیرانی و مسئولینش باعث شده که تاکسی وجود ندارن همه تحت اجاره شرکتها هستند
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    0 0
    چرا این شرکت‌ها بصورت سهامی عام یا تعاونی و متعلق به صنف تاکسیرانی نیست که از حقوق عامه دفاع کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس