ساداتی نژاد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: رصد خانه کشاورزی ایران را تا پایان دولت سیزدهم به عنوان یک میراثی ماندگار تحویل کشاورزان می‌دهیم که در آن تمام اطلاعات و آمار بخش کشاورزی ارائه شده است.

به گزارش مشرق، سید جواد ساداتی نژاد شامگاه جمعه در دیدار با نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس افزود: در این رصد خانه همه آمار و اطلاعات حوزه بخش کشاورزی در هر استان و شهرستان مشخص می وشد که باتوجه به توصیه و تاکید رهبرمعظم انقلاب باید سرعت این کار را بالا برده و تلاش کنیم که هرچه سریع تر بتوانیم به این دستاور برسیم.

وی بیان کرد: دغدغه اصلی ما نبود اطلاعات و آمار سطح زیر کشت دقیق از اراضی و محصولات کشاورزی دقیق دغدغه اصلی است مکه رهبر فرزانه انقلاب هوشمندانه و با دقت به همه ضعف های این حوزه اشاره کرد که درطول ۴۰ ساله در بخش کشاورزی با آن مواجه هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی اظهارکرد: زمانی می توانیم برنامه ریزی کنیم که اطلاعات دقیق و سطح زیرکشت را داشته باشیم و عمده آن برمی گردد به اینکه ما الگوی کشت دقیق نداریم و اطلاعات ما در این حوزه ضعیف است که این معادله تولید و نظم بازار را بهم می زند.

ساداتی نژاد ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در حوزه کشاورزی بر تولید و معیشت کشاورز تاکید دارد؛ بنابراین در دولت سیزدهم ما کشاورزی قراردادی را به همین دلیل به عنوان ابزاری که هم تولید را افزایش می دهد وهم کشاورز و معیشت مردم را احصا می کند، در دستور کار قراردادیم.

وی ابرازداشت: امسال در سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور کشت قراردادی با اولویت گندم انجام شد که اگر در سطوح مختلف سبزی و صیفی و باغات نیز انجام شود، بخش زیادی از دغدغه ما را بهبود می بخشد.

وزیر جهادکشاورزی میادین میوه و تره بار که تامین کننده کشور هستند و از میزان دقیق سرانه مصرف استان ها در محصولات کشاورزی اطلاع دارند، می توانند با کشاوزان در استان ها و با اتحادیه های جهاد قرارداد ببندند.

هرمزگان دروازه ورود سرمایه گذاری به ایران است

وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: استان هرمزگان به لحاظ داشتن ثروت در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی از پیشتازترین استان های کشور بوده و دروازه ورود سرمایه گذاری به ایران است.

ساداتی نژاد ضمن قدردانی از استاندار هرمزگان که بیشترین اعتبارات استانی در بین استان های کشور در این استان را به بخش کشاورزی اختصاص داده است، افزود: تفکر ایشان امنیت و اقتدار غذایی برای کشور است و از نگاه ویژه ایشان به بخش کشاورزی و حوزه شیلات تقدیر می کنم.

وی ضمن تفویض اختیار به استاندار هرمزگان درحوزه کشاورزی بیان کرد : استان ها در بسیاری از مواقع درگیر تصمیم گیری های لحظه ای برای پیشبرد کار می شوند که وزارتخانه و دستگاه های مربوطه یک بروکراسی پیچیده ای باید طی کنند، کار را بویژه در حوزه جهادکشاورزی که اولین بستر سرمایه گذاری زمین است، با مشکل مواجه می کند.

وی درخصوص عوارض گوجه فرنگی که صادرات آن تا اطلاع ثانوی ادامه دادر، اظهارکرد:ر مخالف صادرات و واردات محصولات کشاورزی نیستیم ولی بدلیل نداشتن آمار و اطلاعات چون دچار کمبود یا افزایش می شویم، مجبوریم با عوارض آن را کنترل کنیم لذا اگر در تامین تولید داخل در بحث قیمت مشکلی نباشد، این مسیر را ادامه می‌دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بحث بیمه در کشاورزی بسیار حایز اهمیت است، گفت: در بحث بیمه نیز امسال ۶ هزار میلیارد تومان بحث بیمه داشتیم و در سال آینده هم ۶ هزار میلیارد تومان است که می طلبد نمایندگان کمک کند این عدد در مجلس رشد پیدا کند.

وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه ذخایر ما در دریا وضعیت خوبی ندارد.ف ادامه داد: در بحث صیادان غیرمجاز هم، اگر بتوانیم تعاونی های مشترک صیادی را تشکیل دهیم و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) نیز بتواند در زمینه تولید کشاورزی قراردادی در حوزه شیلات کمک کند، این مشکل برطرف می شود.

ساداتی نژاد گفت: ذخایر ما در دریا وضعیت خوبی ندارد و در سفر هیات دولت هم ۱۰۰ میلیارد تومان برای این کار در استان هرمزمگان صوررت گرفت که خواستاریم استاندار به اتفاق نمایندگان مجلس و سایر متولیان ما را در این زمینه کمک کنند.

وی ادامه داد,: دریا سفره خدادادی است که نیاز به برنامه ریزی دارد و می توان از طریق زیستگاه های مصنوعی آن را تقویت کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس