خط ویژه| ناراحتی BBC و روزنامه شرق از فرمان عفو محکومان/ استقبال شبکه منتسب به بهاییت از گزارش روزنامه اصلاح طلب

علاوه بر رسانه‌های معاند، برخی رسانه‌های منتسب به جریان اصلاح طلب نیز از فرمان عفو محکومان ناراحت و پریشان شده‌اند.

به گزارش مشرق، چندی پیش و در جریان اغتشاشات، یکی از خبرنگاران روزنامه شرق بازداشت شد. در بخشی از بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه تاکید شده بود که این خبرنگار در دوره‌های آموزشی «جنگ نرم» تحت نظر سازمان جاسوسی آمریکا شرکت کرده بود.

*******

ناراحتی BBC و روزنامه شرق از فرمان عفو محکومان

در روزهای گذشته و در پی پیشنهاد رئیس قوه قضاییه به رهبر معظم انقلاب مبنی بر موافقت با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح، رهبر انقلاب با این پیشنهاد موافقت کردند. این اقدام، بازتاب گسترده‌ای در افکار عمومی داشت. کارشناسان این اقدام را نشان دهنده «رأفت» و «اقتدار» نظام نامیدند.

اما در نقطه مقابل، رسانه‌های معاند از این اقدام به شدت عصبی و خشمگین شدند. علت این عصبانیت نیز این بود که این اقدام به صورت توأمان مصداق رأفت و اقتدار بود. به عنوان نمونه، شرایط در نظر گرفته شده برای مشمولان این عفو عبارت است از: ۱) عدم ارتکاب جاسوسی به نفع اجانب؛ ۲) عدم ارتباط مستقیم با عوامل سرویس‌های اطلاعاتی خارجی؛ ۳) عدم ارتکاب قتل و جرح عمدی؛ ۴) عدم ارتکاب تخریب و احراق تاسیسات دولتی و نظامی و عمومی و ۵) نداشتن شاکی یا مدعی خصوصی.

این عفو، بیش از پیش ثابت کرد که حاکمیت، هیجان زدگی را از اغتشاش و آشوب و ترور تفکیک کرده و براساس عدالت و انصاف با بازداشت شده‌های اغتشاشات اخیر برخورد کرده است. به عبارت دیگر، این اقدام بیش از پیش ثابت کرد که حساب هیجان زدگان و فریب خوردگان از افرادی که با برنامه وارد آشوب شدند و اقدامات جنایتکارانه انجام داده‌اند، جداست.

اما نکته اینجاست که علاوه بر رسانه‌های معاند، برخی رسانه‌های منتسب به جریان اصلاح طلب نیز از این اقدام مقتدرانه و حکیمانه ناراحت و پریشان شده‌اند.

در همین رابطه بی بی سی فارسی در مطلبی به نقل از روزنامه شرق نوشت: «از ایران گزارش شده که از زندانیانی که به تازگی آزاد شدند خواسته شده که برای آزادی فرم‌هایی را امضا و به مسئولان زندان تحویل دهند. این فرم‌ها شامل تعهدنامه و درخواست آزادی و عفو از رهبر جمهوری اسلامی بوده است. پیش‌تر صادق رحیمی، معاون قوه قضائیه، گفته بود کسانی که اظهار کنند که پشیمان نیستند یا تعهد کتبی ندهند مشمول عفو قرار نمی‌گیرند.»

بی بی سی فارسی در ادامه به نقل از این روزنامه اصلاح طلب نوشت: «او گفته بود که "چنانچه در آینده این افراد برخلاف تعهد خویش عمل کنند، اعمال مجازات شدیدتر خواهد شد" متن این فرم‌ها که در برخی از آنها اتهاماتی به معترضان بازداشتی زده شده نگرانی‌هایی حقوقی برای زندانیان و وکلای آنها ایجاد کرده است. روزنامه شرق در گزارش مفصلی به این موضوع و متونی که بازداشت شدگان مجبور به امضا آن شدند پرداخته است. در این گزارش آمده: "در برخی زندان‌ها نظیر فشافویه برای زندانیان مرد، متن‌هایی از پیش تنظیم شده در اختیار زندانیان قرار داده شده و از آنان خواسته شده تا آن را امضا کنند و تحویل دهند. در این متون تاکید شده بود که افراد از رفتارهای گذشته خود پشیمان هستند و زین پس "پیرو مقام معظم رهبری" خواهند بود".»

سؤال این است که چرا برخی رسانه‌های اصلاح طلب اصرار دارند که به عنوان نیروی نیابتی رسانه‌های دشمن در داخل فعالیت کنند؟! این در حالی است که این رسانه‌ها از بودجه و امکانات بیت المال بهره مند می‌شوند؟!

لازم به ذکر است که چندی پیش و در جریان اغتشاشات، یکی از خبرنگاران روزنامه شرق بازداشت شد. در بخشی از بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه تاکید شده بود که این خبرنگار در دوره‌های آموزشی «جنگ نرم» تحت نظر سازمان جاسوسی آمریکا شرکت کرده بود.

استقبال شبکه منتسب به بهاییت از گزارش روزنامه اصلاح طلب

رسانه‌های دشمن به بهانه‌های مختلف در پی تفرقه افکنی میان ملت ایران هستند. یکی از ترفندهای این رسانه‌ها، ایجاد دوقطبی با چاشنی تقابل «نمادهای مذهبی» و «نمادهای تاریخی و ملی» است. در جدیدترین نمونه، رسانه‌های معاند مدعی شده‌اند که قرار است تعداد زیادی از خانه‌های بافت تاریخی شیراز به دلیل توسعه حرم شاهچراغ، تخریب شده و از بین برود. نکته مهم اینجاست که برخی رسانه‌های داخلی در این عملیات رسانه‌ای با رسانه‌های دشمن همصدا و همراه شده‌اند و حتی خوراک برای آنها تهیه می‌کنند.

در جدیدترین نمونه، شبکه انگلیسی منوتو- که منتسب به فرقه بهاییت است- در گزارشی نوشت: «روزنامه سازندگی در گزارشی از نقش همسر انسیه خزعلی در تخریب بافت‌های تاریخی شیراز نوشته است. این روزنامه با طرح این پرسش که "نقش سیدرضا رضازاده، همسر انسیه خزعلی در تخریب بافت تاریخی شیراز چیست" گزارشی با تیتر "هراس شیراز" منتشر کرده است. در این گزارش، با اشاره به نقش رضا رضازاده، همسر انسیه خزعلی در تخریب بافت تاریخی شیراز آمده:"معمولاً هیچ شخص یا نهادی نمی‌تواند به این آسانی دست به تخریب گسترده بافت تاریخی شهرهای مهمی مانند شــیراز بزند. چگونگی تحقق این اقــدام مرهون این چهره‌هاست: نخستین و شاید مهمترین چهره محمدرضا رضازاده است که در گذشته استاندار فارس و اکنون عضو هیات امنا و معاون اجرایی بقعه شاهچراغ است." برخلاف ادعای رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی، در طرح توسعه حرم شاهچراغ، ۳۶۰ هکتار از بافت تاریخی شیراز تخریب خواهد شد نه ۵۷ هکتار. به گفته طراحان قرار است با این تخریب‌ها و سپس توسعه حرم «شیراز تبدیل به بزرگ‌ترین شهر زیارتی خاورمیانه شود."»

این فضاسازی‌ها در حالی است که شورای اسلامی شهر شیراز در اطلاعیه‌ای تخریب خانه‌های میراثی پیرامون حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) را تکذیب کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «بافت تاریخی شیراز گوهرهای ارزشمند به نام حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) و دیگر فرزندان و نوادگان امامان معصوم (ع) را در خود جای داده است و این آستان‌های مقدس، شمع فروزان و پیونددهنده مردمان این دیار از دیرباز بوده‌اند.» در ادامه این اطلاعیه آمده است: «ابلاغ هر نوع مصوبه‌ای از پژوهشگاه میراث کشور و شورای عالی معماری و شهرسازی به اطلاع عموم خواهد رسید و به شایعه و احیاناً نقل قول‌های شخصی استناد نشود.»

همچنین سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این زمینه گفت: «با توجه به جوسازی و غوغاسالاری در فضای مجازی مبنی بر تخریب و تحریف سومین حرم اهل بیت (ع)، شورای اسلامی شهر شیراز اعلام می‌دارد با توجه به استقرار شورا در بافت تاریخی بین الحرمین، هیچگونه تخریب و به خط شدن لودر در کار نیست، فقط شایعه‌ای تخریب گر است، شیراز مفتخر به داشتن منطقه ویژه شهرداری بافت تاریخی است و به منظور حفظ، صیانت و نگهداری از میراث فرهنگی و هویتی شهر، میلیاردها تومان هزینه می‌شود، بی انصافی است اینگونه اتهامات دروغ را به جلوداران عمران و آبادی حواله داد.»

اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس نیز با صدور اطلاعیه‌ای در ۱۴ بهمن ماه امسال ادعای تخریب خانه‌های میراثی اطراف حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) را تکذیب و اعلام کرد:‌ استاندار فارس بارها مخالفت خود را با هرگونه تخریب و تعرض به بافت تاریخی شیراز و خانه‌های ارزشمند این بافت را اعلام کرده است.

همچنین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس هم در خصوص خبر"آغاز شمارش معکوس تخریب خانه‌های تاریخی شیراز" اعلام کرد: وزارت میراث فرهنگی و به تبع آن اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس بر اساس وظیفه ذاتی و مطابق با ضوابط قانونی با هر گونه تخریب بافت تاریخی مخالف بوده و هیچگونه مجوز یا پاسخ استعلام مثبتی از طرف این اداره کل که منجر به تخریب بافت و از بین رفتن تاریخ، فرهنگ و هویت شود صادر نشده است و با آن مخالف است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    3 0
    شرق و بی بی سی خبایث داخل و بیرون کشورند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس