کد خبر 1463298
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
‌

تهیه‌کننده روس فیلم «بدون ایوان مرا دفن نکنید» از آثار بخش بین‌الملل جشنواره فجر می‌گوید سینمای روسیه بعد از تحریم به دنبال کشورهای جدید برای همکاری و حضور بود و ایران یکی از این کشورها است.

به گزارش مشرق، ایوان بالوت نیکاف تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بدون ایوان مرا دفن نکنید» که در بخش رقابت بین‌الملل چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در گفتگو با خبرنگاران گفت: این برای اولین بار است که در جشنواره فیلم فجر حضور دارم، اما یک ماه و نیم پیش برای حضور در هفته فیلم روسیه در ایران و به دعوت بنیاد سینمایی فارابی به ایران آمدم و این فیلم برای اولین بار در آنجا به نمایش گذاشته شده بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: دنیا در حال تغییر است و در شرایطی که روسیه در آن قرار دارد، طرف‌های جدیدی برای این کشور ایجاد شده است. بعد از اتفاقاتی که رخ داده و نتیجه آن تحریم‌هایی است که مردم روسیه درگیر آن شده‌اند، مجبور شدیم کشورهای جدیدی برای خود پیدا کنیم که یکی از این کشورها ایران است.

از علاقه دوطرفه مردم ایران و روسیه خوشحالم

این تهیه‌کننده ادامه داد: در سفری که مدتی پیش به ایران داشتم متوجه شدم مردم ایران خیلی به روس‌ها علاقه مند هستند، همچنین فهمیدم ایران دارای یک تمدن کهن بوده که می‌تواند برای ما جذاب باشد. خوشحالم که این علاقه دو طرفه است و مردم ایران و روسیه به هم علاقه مند هستند.

بالوت نیکاف با اشاره به اینکه این آشنایی کوتاه سبب شد تا حضور در جشنواره فیلم فجر را امتحان کند، بیان کرد: «بدون ایوان مرا دفن نکنید» از سوی طرف ایرانی برای نمایش در جشنواره فیلم فجر انتخاب شده است، مساله دیگر این است که فضای فیلم به گونه‌ای بود که اصلاً نیازی به سانسور از سوی این جشنواره را نداشته و مخاطب با هر فرهنگ و دین و مذهبی می‌توانست از دیدن این فیلم لذت ببرد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین مسائلی که می‌توان در حال حاضر به آن توجه کرد، بحث تولید مشترک میان سینمای ایران و روسیه است، هرچند این دو کشور از نظر فرهنگی تفاوت‌هایی با هم دارند؛ اما مساله این است که به عنوان یک تهیه کننده محدودیت‌های طرف مقابل را مدنظر قرار داده تا به یک تولید مشترک قابل توجه دست پیدا کنیم.

تهیه کننده روس تاکید کرد: در سفر اخیر خود به ایران با مدیران سینمای ایران دیدار داشتیم و در این دیدار به این نتیجه رسیدیم که یک کارگروه مشترک میان ایران و روسیه شکل گیرد تا از طریق این کارگروه، به تولید مشترک دست پیدا کنیم البته امیدوارم تمام این موارد تبدیل به واقعیت شود.

بالوت نیکاف گفت: هیأتی از سوی وزارت فرهنگ روسیه به ایران آمده‌اند تا در دیدار با مدیران سینمایی ایران، قراردادهایی بسته شود تا همکاری‌های مشترک صورت گیرد، چرا که بدون قرارداد و تفاهم نامه نمی‌توان دست به تولید مشترک زد. حضور این هیأت در ایران نشان می‌دهد که روسیه قصد جدی برای همکاری‌های سینمایی را با ایران را دارد.

وی تاکید کرد: چندی پیش برای حضور در جشنواره‌ای به هندوستان سفر کردم که کشورهای مختلفی در آن حضور داشتند، اگر در ایران نیز چنین جشنواره‌هایی با حضور گسترده دیگر کشورها برگزار شود بسیار قابل توجه است.

فیلم‌هایی که از سینمای ایران می‌شناسم

این تهیه‌کننده روس درباره شناختش از سینمای ایران توضیح داد: از میان آثار سینمای ایران، تنها با آثاری که در جشنواره‌های بین‌المللی شرکت کنند آشنا است که از آن جمله می‌توان به «جدایی نادر از سیمین» و «طعم گیلاس» اشاره کنم.

وی تاکید کرد: به دلیل شرایط تحریم که روسیه درگیر آن است، از شرکت در بسیاری از جشنواره‌های بین‌المللی محروم هستیم. در چنین شرایطی معتقدم به عنوان کشورهای در حال تحریم خودمان فکری کرده و به دنبال ایجاد یک جشنواره باشیم.

بالوت نیکاف با اشاره به نوع سرمایه گذاری در روسیه گفت: سرمایه گذاری به این شکل است که بودجه پروژه‌های بزرگ سینمایی از سوی دولت روسیه پرداخت می‌شود و فکر می‌کنم در ایران نیز همین گونه است و اگر قرار باشد که یک محصول مشترک میان ایران و روسیه شکل گیرد، با آنقدر جذب باشد که دولت‌ها تمایل به سرمایه گذاری روی آن باشند و از طرف دیگر نیز مخاطب علاقه مند به دیدن آن باشد. چرا که ما به دنبال آن هستیم تا فیلمی بسازیم که از نظر فرهنگی برای ایران و روسیه جذاب باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس