کد خبر 1463219
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲

گوشی پزشکی با نام علمی Stethoscope از پرکاربردترین تجهیزات در بین پزشکان میباشد . در سال ۱۸۱۶ میلادی, یک پزشک فرانسوی به نام رنه لاینک یک گوشی پزشکی چوبی را ساخت که چیزی جز یک لوله چوبی تک گوش نبود. خوشبختانه, پیشرفت های تکنولوژیکی آن در200 سال گذشته بسیار فراتر از این نمونه اولیه بوده است.پیشرفت علم و پزشکی به ما درک کامل تری از بدن انسان نسبت به آنچه تاکنون می دانستیم داده است. گوشی پزشکی یک ابزار پزشکی است که برای شنوایی یا گوش دادن به صداهای داخلی بدن حیوانات و یا انسان مورد استفاده قرار میگیرد . به طور معمول دارای یک تشدید کننده کوچک به شکل دیسک است که روی قفسه سینه قرار می گیرد و دو لوله که به گوشی متصل می شوند. گوشی پزشکی اغلب برای گوش دادن به صداهای قلب، ریه و معده استفاده می شود. تقریباً تمام اجزای این ابزار قابل تعویض هستند, بنابراین در صورت آسیب دیدن یکی از قطعات, نیازی به خرید قطعه جدید ندارید. وظیفه انتقال و رله فرکانس ها و صداهای دریافت شده توسط قفسه سینه را بر عهده دارد. صدای دریافتی به گوش‌های کاربر ارسال می‌شود تا بتوانند آن را بشنوند. همچنین باید طول لوله را به طور کلی در نظر بگیرید.

گوشی پزشکی (Stethoscope) قیمت و خرید گوشی طبی (استتوسکوپ)

عموما طول لوله به طور کلی باید 25 تا 35 سانتی متر باشد. یک بل (کاسه توخالی) و یک دیافراگم (دیسک پلاستیکی) معمولاً در گوشی‌های پزشکی امروزی یافت می‌شود. دیافراگم ها علاوه بر قطر بزرگتر، به صداهای فرکانس بالاتر مانند تنفس حساس تر هستند. صداهای با فرکانس پایین، مانند سوفل قلب یا صداهای نفس, توسط زنگ ها گرفته می شود که کوچکتر هستند و صدای کمتری دارند. استتوسکوپ توسط هر متخصص مراقبت های بهداشتی وپزشکی مورد نیاز است.

استتوسکوپ ها چگونه کار می کنند؟

قبل ازواردشدن در آناتومی کلی یک گوشی پزشکی, مهم است که بدانیم چگونه این آناتومی به آن اجازه می دهد تا وظیفه شنوایی را انجام دهد. درپاسخ باید متذکر شد اساساً به دو پدیده ارتعاشات و امواج صوتی مربوط می شود . هنگامی که دیافراگم استتوسکوپ روی قفسه سینه بیمار قرار می گیرد,

تنفس و ضربان قلب وی امواج صوتی تولید می کند که باعث می شود سطح قفسه سینه به لرزه درآید. سپس این ارتعاشات از طریق لوله های توخالی آن به سمت بالا مکانیسم حرکت می کند تا به گوشی برسد.

امروزه , ما حتی گوشی‌های هوشمند دیجیتالی داریم که دارای سیستم شنوایی بلوتوثی هستند. این گوشی مدرن به پزشکان اجازه می‌دهد تا بیماران خود را از راه دورکنترل نمایند , مفهومی که حتی یک دهه پیش تصور آن دشوار بود.

موارد استفاده از گوشی پزشکی :

استتوسکوپ, یک وسیله پزشکی است که برای شنیدن صداهای تولید شده توسط بدن, عمدتاً در قلب یا ریه ها استفاده می شود.اندازه کبد رانیز می توان با استفاده از استتوسکوپ تعیین کرد. این می تواند با محاسبه طول عمودی کبد که از خط نوک پستان شروع می شود, به این مهم دست یابد.

پزشکان ممکن است به بیماران اجازه دهند در صورت آسیب شنوایی از گوشی پزشکی استفاده کنند. پزشکان همچنین می توانند از طریق قطعه قفسه سینه صحبت کنند تا به عنوان یک سمعک موقت عمل کنند . این یکی دیگر از کاربردهای رایج برای گوشی های پزشکی است. به منظور شنیدن ضربان قلب در شریان بازویی , پزشکان گوشی پزشکی را زیر کاف فشار خون که به بازو متصل است قرار می دهند. صداهای قلب را می توان با گوشی پزشکی نیز شنید. پزشکان می‌توانند تشخیص دهند که ضربان قلب «سوفل» می‌کند یا «گالوپ».گوش دادن به صداهای غیرطبیعی روده ساده است، اما در موارد فلج ایلئوس یا انسداد روده, ضروری است.نارسایی احتقانی قلب ممکن است وجود داشته باشد اگر قلب و ریه ها صداهای غیر طبیعی تولید کنند.

گوشی پزشکی (Stethoscope) قیمت و خرید گوشی طبی (استتوسکوپ)

قطعات یک گوشی پزشکی:

استتوسکوپ‌ها در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شوند که اغلب برای تخصص‌های مختلف پزشکی طراحی شده‌اند، به این معنی که بهترین گوشی پزشکی برای پزشکان ممکن است با بهترین گوشی‌پزشکی برای درمانگران تنفسی یا پزشکان اطفال متفاوت باشد.

اصولا یک ویژگی بزرگی که باید در انتخاب یک گوشی پزشکی خوب در نظر بگیرید, آکوستیک است. یک گوشی پزشکی خوب باید بتواند صداهای بیمار مانند فشار خون, نبض, صداهای ریه و غیره را تقویت کند. به همین دلیل است که شما به یک گوشی پزشکی خوب نیاز دارید که کیفیت صدای ستاره ای را برای آنها ارائه دهد. قبل از شروع به بررسی اجزای گوشی پزشکی، باید جنس بدنه آن را بدانیم. گوشی های پزشکی از جنس آلومینیوم ساخته میشوند. فلزاستیل بخاطر داشتن وزن بیشتر و چسبندگی بهتر نیزمورد استفاده میگیرد. انواع مختلفی از گوشی‌های پزشکی در بازار تجهیزات پزشکی موجود هستند ,با این حال, همه گوشی‌های پزشکی از همان بالا, ساختار کلی دارند.

سر گوشی:

می توانید بلافاصله استنباط کنید که این بخشی از گوشی پزشکی است که درروی قفسه سینه بیمار قرار می گیرد. ازدو قسمت دیافراگم و بل تشکیل شده است. دیافراگم می تواند دو طرفه و قابل تنظیم و یا یک طرفه باشد. دیافراگم های قابل تنظیم با تنظیم فشار کار می کنند تا بتوانید فرکانس های مختلف راضبط کنید. فشار پایین به شما امکان می دهد صداهای با فرکانس پایین را بشنوید , در حالی که اعمال فشار بیشتر به شما امکان می دهد صداهای با فرکانس بالاتر را بشنوید. بل انتهای دایره ای کوچکتر است و صداهای با فرکانس پایین را نیز تشخیص می دهد. برای بیماران اطفال گزینه ایده آل است.

لوله وتیوب :

لوله ای نرم, منعطف و توخالی, صداهایی را که از قفسه سینه گرفته می شود تابه گوش های پزشک منتقل می کند. اکثر گوشی‌ های هوشمند امروزی , مانند گوشی‌های لیتمن ام تری دارای لوله‌های دو لومن هستند که دو مسیر صوتی ایجاد می‌کنند. لوله ها معمولاً از پلی وینیل کلراید با پی وی سی بسیار بادوام ساخته می شوند که نسبتاً در برابر چربی های پوست و حالت کشش وپارگی مقاوم میباشند.

گوشی (گوشی و هدست) :

لوله های گوشی جهت شنوایی , لوله های فلزی توخالی هستند که لوله صوتی را به هدست متصل می کنند. آنها معمولاً از فولاد یا آلیاژ آلومینیوم برای حداکثر دوام و استحکام ساخته می شوند و در عین حال سبک وزن هستند.این لوله‌ها به داخل گوش‌ها وارد میشوند که معمولاً از لاستیک یا سیلیکون ساخته شده‌اند. با قرار دادن راحت آنها در مجرای گوش, پزشک می تواند تمام آنچه را که برای تشخیص نیاز دارند بشنود .

انواع مختلف گوشی پزشکی(استتوسکوپ):

1- گوشی پزشکی آکوستیک :

گوشی پزشکی آکوستیک شامل دو لوله گوش است که به یک قطعه قفسه سینه متصل شده و از طریق انتقال صدا کار می کند. قطعه قفسه سینه صداهای اعضای بدن را از طریق هر دو لوله گوش منتقل می کند.

2- گوشی پزشکی الکترونیکی:

دسته‌های گوشی‌های هوشمند الکترونیکی عبارتند از:

گوشی پزشکی تقویت کننده, گوشی‌های هوشمند تقویت‌شده به گوشی‌های الکترونیکی با باتری اطلاق می‌شوند که به طور خاص برای تقویت صداهای بدن طراحی شده‌اند.

3- گوشی پزشکی دیجیتالی:

گوشی‌پزشکی دیجیتال می‌تواند صدای صوتی را به سیگنال‌های الکترونیکی وسیگنال‌های دیجیتال تبدیل کند که بعداً می‌تواند برای گوش دادن بهینه تقویت شود.

4- استتوسکوپ با قابلیت ذخیره صدا:

استتوسکوپ با قابلیت ضبط صداهای قلب یا ریه را قادر می سازد.

5- استتوسکوپ جنین :

گوشی پزشکی جنین برای جنین استفاده می شود, این یک گوشی پزشکی آکوستیک است که برای گوش دادن به صدا قلب جنین استفاده می شود.

6- استتوسکوپ داپلر:

گوشی پزشکی داپلر برای اندازه گیری اثر داپلر امواج اولتراسوند منعکس شده از قسمت های مختلف بدن استفاده می شود.این نوع گوشی پزشکی با تشخیص تغییر فرکانس ها حرکت قطعات را تشخیص می دهد.

7- گوشی پزشکی یکبار مصرف:

استتوسکوپ یکبار مصرف معمولا برای بیماران با شرایط ایزوله توصیه میشود که در مکان های کنترل عفونت, واحدهای سوختگی و محیط های PPE استفاده می شود.

8- گوشی پزشکی فانتزی

کاربرد اصلی گوشی پزشکی:

1- برای تعیین صداهای ریه.

2- برای تشخیص صداهای قلب.

3- صداهای روده را می توان اندازه گیری کرد.

4- برای محاسبه فشار خون استفاده می شود.

5- برای جریان خون در عروق و ورید استفاده می شود.

نحوه تمیز کردن و نگهداری از گوشی پزشکی:

تمیز کردن و نگهداری گوشی پزشکی یک کار نسبتاً آسان است. پد الکی مرطوب ایزوپروپیل الکل 70 درصد را بین بیماران در دسترس داشته باشید. با اینها, می توانید گوشی, لوله, قفسه سینه همه چیز را پاک کنید. از مخلوط آب و صابون ملایم نیز می توان برای تمییزکردن لوله استفاده کرد, اما توجه داشته باشید که هرگز هیچ بخشی از گوشی پزشکی خود را زیر آب نگیرید. همچنین از پاک کننده هایی که دارای هر نوع مواد شیمیایی خشن یا ضدعفونی کننده دست هستند خودداری کنید.البته بزرگترین عامل در مراقبت صحیح از گوشی پزشکی پیشگیری است. با دور نگه داشتن گوشی پزشکی از قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید یا سایر عناصر, طول عمر آن را به میزان قابل توجهی افزایش خواهید داد.

تعمیر و عیب یابی گوشی های پزشکی:

1-شکستن فنر نگهدارنده :در صورت شکسته شدن فنرگوشی باید به وسیله جوش برنج در جوشکاری های به تعمیرآنها مبادرت کرد .

2-عدم انتقال صدا از سمت دیافراگم به داخل گوشی : معمولا ایراد مربوط به میله انتخاب حالت می باشد که بر روی مخروط پشت دیافراگم قرار دارد.

3-خرابی دیافراگم که معمولا به علت ضربه خوردن یا سوراخ شدن ایجاد می شود و می بایست آن را تعویض کرد.

4-در صورتیکه ساچمه داخل سر گوشی گم شده باشد یا فنر آن رها شده باشد,باید قسمت سر گوشی کلا تعویض گردد.

گوشی پزشکی (Stethoscope) قیمت و خرید گوشی طبی (استتوسکوپ)

5-در صورتیکه صفحه دیافراگم به سر گوشی محکم نشود باید برای رفع این مشکل, سرپیچ تعویض گردد.که باعث کم شدن شدت صدای قلب شنیده شده از داخل گوشی می شود.

نکات لازم در هنگام خرید گوشی پزشکی ؟

1-هنگامی که تصمیم به خرید گوشیهای پزشکی گرفتید,باید دارای دیافراگم اضافه به همراه گوشی باشند, زیرا در هنگام خراب شدن هزینه اضافی برای خریدارتحمیل نمی کند.

2- کیفیت لوله های پلاستیکی اتصال دهنده بین قسمت گوشی ها و بخش تقویت کننده باید ازجنس پلاستیک مرغوب باشد که پس از چند سال استفاده لوله ها ترک برندارد.

3-جنس فنر قسمت سری بسیار مهم است.فنرها ضعیف پس از چند سال استفاده شکسته و نیاز به جوشکاری پیدا میکنند.

4-دقت نمائید که برای اندازه گیری فشار خون از گوشیهای یک طرفه استفاده می شود این گوشها فاقد مخروط در سمت مخالف هستند.

5-کیفیت صدای شنیده شده توسط استتوسکوپ به جنس دیافراگم و کیفیت تراش مخروط وابسته است با باز کردن دیافراگم از کیفیت آن اطمینان حاصل نمائید.

کلام آخر :

چه یک دانشجوی جدید پزشکی,یا یک پرستار شاغل یا یک پزشک مجرب باشید که به دنبال درک عمیق‌تر از این ابزار روزمره هستید, دانستن عملکردهای پیچیده یک گوشی پزشکی (قیمت استتوسکوپ) می‌تواند به عنوان یادآوری ارزشمندی از مفید بودن آن باشد. علاوه بر این, می‌تواند ما را به تحقیق در مورد مدل‌های جدید و بهبودیافته, با ویژگی‌ها و برنامه‌های پیشگامانه تشویق کند. مهم نیست که این دستگاه قدرتمند چگونه تکامل می یابد, همیشه عنصر اصلی جامعه پزشکی باقی خواهد ماند. پس لازم است به کیفیت خریدهای خود دقت زیادی داشته باشید .تامین کنندگان تجهیزات پزشکی و تخت های بیمارستانی قابل اعتماد و مطمئن بخش مهمی از بخش مراقبت های بهداشتی وپزشکی هستند . به همین دلیل است که ما در ارائه و عرضه موادمصرفی و تجهیزات پزشکی کارآمد و موثر , با کمک به شما در یافتن سریع و کم هزینه , بهترین محصولات با کیفیت پزشکی تمرکز می کنیم. امروز از سایت www.medkala.co , مدکالا دیدن کنید و تجهیزات پزشکی را به صورت آنلاین خریداری کنید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس