هشدار صنعا: جان هزاران بیمار دیالیزی در یمن در خطر است

معاون درمانی وزارت بهداشت و درمان دولت نجات ملی یمن گفت:‌ اگر این وزارتخانه در فوریه (ماه جاری میلادی) هیچ گونه تجهیزات اورژانسی دریافت نکند با فاجعه‌ای روبرو می شویم!

به گزارش مشرق، شبکه المسیره یمن امروز (پنجشنبه) به نقل از «علی جحاف» معاون درمانی وزارت بهداشت و درمان دولت نجات ملی یمن اضافه کرد: این وزارتخانه فقط چند ذخیره [خون] در مراکز دیالیز دارد که شاید تا مارس آینده (اسفند) نتواند دوام داشته باشد.

این شبکه یمنی در ادامه به مکاتبات بین وزارت بهداشت صنعا و سازمان بهداشت جهانی برای ارسال کمک به بیماران دیالیزی در این کشور فقیر و جنگ زده اشاره کرد و افزود: این مکاتبات نشان می‌دهد که این سازمان بین المللی پس از یک سال درخواست رسمی صنعا برای تامین نیازهای بیماران، از مسئولیت‌های خود در قبال این بیماران شانه خالی کرده است.

سازمان بهداشت جهانی پس از یک سال انتظار و تمام شدن موجودی مراکز دیالیز از وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن خواسته است که در پی تامین مالی محلی باشد.

در همین حال وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن در نامه‌ای به سازمان بهداشت جهانی از پاسخ دیرهنگام و سلب مسئولیت این نهاد بین المللی در قبال بیماران یمنی مبتلا به نارسایی کلیه ابراز تعجب کرد.

این وزارتخانه اعلام کرد: سازمان بهداشت جهانی می‌داند که یمن در محاصره است و برای مقابله با کاهش فاجعه بار ذخایر دارو و حل مشکلات بیماران دیالیزی منابع مالی در اختیار نداد.

در این پیوند، «علی جحاف» معاون درمان وزارت بهداشت و درمان دولت نجات ملی یمن اظهار داشت که ما به مکاتبات رسمی با سازمان بهداشت جهانی بسنده نکردیم بلکه در ماه نوامبر جلساتی با همه نمایندگان سازمان‌های بین المللی در یمن برگزار کردیم تا اهمیت ارائه دارو و راه حل‌های مشکلات بیماران دیالیزی در یمن را به آنها یادآوری کنیم.

پیشتر «مرتضی المرتضی» مسئول همکاری‌های بین‌المللی وزارت بهداشت دولت نجات ملی یمن وابسته به جنبش انصارالله نسبت به در خطر بودن جان بیش از ۴ هزار بیمار مبتلا به نارسایی کلیوی در نتیجه کمبود دارو در این کشور به دلیل محاصره آن توسط ائتلاف سعودی هشدار داده بود.

ژانویه ۲۰۲۲، وزارت بهداشت یمن با هشدار نسبت به اتمام موجودی انبارهای دارویی یمن در نتیجه محاصره، از سازمان بهداشت جهانی خواسته بود تا داروهای نارسایی کلیه مورد نیاز بیماران یمن را تهیه کند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از هفت سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال حملات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آن‌ها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

این آتش بس دوبار تمدید و در ۱۰ مهرماه پایان یافت و به خاطر نقض مکرر آتش بس از جانب سعودی‌ها و برآورده نشدن مطالبات برحق و مشروع یمنی‌ها و زیاده خواهی متجاوز دیگر تمدید نشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    0 1
    لعنت خداوند بر آل سعود خبیث

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس