نماینده عراقی: سوئیفت ابزار هژمونی اقتصادی آمریکا در عراق است

نماینده ائتلاف الفتح عراق گفت که آمریکا مرحله هژمونی نظامی را پشت سر گذاشته و از طریق نهادهایی مانند بانک جهانی و سیستم سوئیفت، وارد مرحله هژمونی اقتصادی شده است.

به گزارش مشرق، عقیل الفتلاوی نماینده ائتلاف الفتح عراق امروز پنجشنبه تأکید کرد که بانک جهانی و دولت آمریکا در پی باجخواهی از عراق هستند.

الفتلاوی به پایگاه خبری المعلومه گفت: آمریکا مرحله هژمونی نظامی را پشت سر گذاشته و از طریق نهادهای پنهان و تحت پوشش سازمان ملل مانند بانک جهانی و سیستم سوئیفت، وارد مرحله هژمونی اقتصادی شده است.

وی با بیان اینکه این نهادها، الگوی بدی برای هژمونی و گرسنه نگه داشتن ملتها به شمار می‌رود، تصریح کرد، در حال حاضر، آمریکا همچنان عنصری است که بر اقتصاد عراق، فشار وارد می‌کند؛ به ویژه پس از آنکه عراق از تحت فصلهای شش و هفت [شورای امنیت] خارج شد.

این نماینده عراقی از دولت عراق خواست اقداماتی انجام دهد تا بتواند ارتباط خود را با فدرال رزرو آمریکا قطع کند؛ هر چند دولت در حال حاضر، اقداماتی انجام داده است تا بتواند محدودیتهایی را که بانک مرکزی آمریکا ایجاد می‌کند، از میان بردارد.

الفتلاوی تصریح کرد، علی العلاق رئیس بانک مرکزی عراق در دیدار با معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا موفق شد مقادیر زیادی از پولهای این کشور را آزاد کند و مسیر را برای مذاکرات کنونی در واشنگتن هموار کند.

در همین ارتباط، حمود الحیانی از رهبران ائتلاف پارلمانی الفتح چندی پیش تأکید کرد که آمریکا عامل اصلی افزایش قیمت دلار در این کشور است.

الحیانی گفت: بدهی‌های رژیم سابق که عراق متعهد به [پرداخت] آن است، عامل تحویل پولهای حاصل از فروش نفت به فدرال رزرو آمریکا بود. آمریکا اما از وجود پولهای عراق در بانک مرکزی خود به عنوان ابزاری برای فشار بر دولت استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه هدف آمریکا، اجرای برخی از تصمیمات سیاسی است که به سود این کشور است، ادامه داد: موضع دولت و ملت همیشه، مخالفت با مداخلات خارجی به ویژه آمریکا در امور داخلی عراق است.

این سیاستمدار عراقی با اشاره به اینکه دولتهای پیشین، باعث شده است عراق به مرحله ضعف دیپلماسی کنونی خود برسد، تصریح کرد، تسلیم یادداشت اعتراضی توسط دولت به سفیر آمریکا، کمترین پاسخی است که می‌توان به افزایش قیمت دلار داد؛ زیرا واشنگتن عامل اصلی این مسئله است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    0 0
    با اینکه این نماینده حدود ۲۰ سال از ما عقبتره، ولی حدود ۵۰ سال از بقیه عراقیها جلوتره!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس