انتشار اسنادی از هشدار وزیرخارجه سابق آمریکا درباره جنگ اوکراین

اسناد تازه منتشر شده حکایت از آن دارد که دیپلمات ارشد دولت بوش پدر نسبت به جنگ روسیه با اوکراین به عنوان یک احتمال خطرناک هشدار داده بود.

به گزارش مشرق، اسناد تازه منتشر شده از دهه ۱۹۹۰ آمریکا و در اوایل شروع بکار دولت بیل کلینتون حکایت از آن دارد که برخی سیاستمداران آمریکایی در آن زمان و در همان ابتدای استقلال اوکراین، نسبت به خطر جنگ هشدار داده بودند.

در همین ارتباط براساس سند تازه منتشر شده، «لارنس ایگلبرگر»، وزیر خارجه مستعفی بوش، به جانشین خود وارن کریستوفر در زمان روی کار آمدن بیل کلینتون در سال ۱۹۹۳ گفته بود که آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین تازه استقلال یافته یک احتمال خطرناک است.

ایگلبرگر به کریستوفر هشدار داده بود که در میان «مشکلات احتمالی» «درگیری مسلحانه بین روسیه و هر یک از کشورهای حاشیه آن، مطمئناً خطرناک‌ترین احتمال» است. این اسناد را آرشیو امنیت ملی در دانشگاه جورج واشنگتن منتشر کرده است.

در این اسناد گفته شده است که روسیه در سال‌های آتی کلید پیکربندی آینده قدرت در اوراسیا را در اختیار خواهد داشت.

ایگلبرگر در یادداشتی به کریستوفر نوشته بود: «.. تحولات تعیین خواهد کرد که آیا یک تهدید بلندمدت برای امنیت ایالات متحده دوباره در آن خشکی وسیع ظاهر می‌شود یا خیر.»

ایگلبرگر نوشته بود که یکی از اولویت‌های اصلی سیاست ایالات متحده در برخورد با روسیه، «قفل کردن تثبیت تسلیحات هسته ای» و اطمینان از پای پندی اوکراین، قزاقستان و بلاروس به تعهدات خود در زمینه منع اشاعه تسلیحات اتمی بود.

در این سند آمده است که ایگلبرگر همچنین از دولت آتی کلینتون خواسته بود تا از اصلاحات اقتصادی روسیه حمایت کند، زیرا اگر ایالات متحده در ارائه کمک به روسیه کوتاهی کند، تاریخ قضاوت بدی درباره آمریکا خواهد داشت.

این اسناد حکایت از آن دارد که از همان ابتدای فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و استقلال اوکراین، دولت آمریکا جنگ روسیه با اوکراین را همواره به عنوان یک احتمال در سیاست خارجی خود زیرنظر داشته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس