مشارکت هند با روسیه در تکمیل جنگنده «چک‌میت»

روسیه از مشارکت احتمالی هند در تکمیل و توسعه جنگنده نسل پنجم «چک‌میت» خبر داده است.

به گزارش مشرق، منابع خبری روسی روز سه شنبه از مشارکت محتمل هند با روسیه در توسعه و تکمیل جنگنده نسل پنجم «چک‌میت» خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری «تاس» یک منبع نزدیک به شرکت فناوری دولتی «روستک» گفت که هیات روسی که در نمایشگاه بین‌المللی هوایی «هند ۲۰۲۳» شرکت می‌کند، قصد دارد در مورد همکاری با این کشور در ساخت و توسعه هواپیماهای نسل پنجم به ویژه جنگنده تاکتیکی سبک چک‌میت گفت‌وگو کند.

این مقام نظامی روس گفت: «ما قصد داریم در مورد همکاری در باره ساخت هواپیماهای نسل پنجم گفت‌وگو کنیم. به ویژه، قصد داریم از شرکای هندی خود دعوت کنیم تا به پروژه جنگنده تاکتیکی سبک چک‌مینت بپیوندند.»

روسیه در نمایشگاه بین‌المللی هوایی ماسک در ۲۰۲۱ سال از جدیدترین جنگنده تک موتوره خود به نام چک میت رونمایی کرد. هواپیمای جدید ساخته شده برگرفته شده ازجنگنده نسل پنجم «سوخو-۵۷» است.

مشارکت هند با روسیه در تکمیل جنگنده «چک‌میت» +عکس

این جنگنده جدیدترین سامانه‌ها را دارد و مجهز به فناوری‌های هوش مصنوعی است. این جنگنده تک موتوره جدید مبتنی بر فناوری رادارگریز و دارای محفظه داخلی برای تسلیحات هوا به هوا و هوا به سطح است. این جنگنده محموله‌ای بالغ بر ۷ تن را حمل می کند و می‌تواند تا ۶ هدف را در یک زمان مورد اصابت قرار دهد. سرعت جنگنده چک‌میت ۱.۸ ماخ و برد عملیاتی ۳۰۰۰ کیلومتر خواهد بود.

چندی قبل نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در توصیف این جنگنده نوشت، چک‌میت یک جنگنده پنهانکار چند منظوره تک موتوره، تک صندلی نسل پنجم و هواپیمای تاکتیکی سبک توسعه یافته سوخو است. به نظر می‌رسد این جنگنده از موتور مورد انتظار روسیه استفاده می‌کند و دارای یک کابین خلبان شیشه‌ای پیشرفته با طرح بسیار مشابه جنگنده نسل پنجم «سوخو-۵۷» روسیه است.

برخی منابع خبری پیشتر با اشاره به بن بست رسیدن مذاکرات هند در خرید جنگنده «اف-۳۵»، از قصد این کشور در خرید جنگنده نسل پنجم پنهانکار جدید روسیه با اهداف خاص خبر داده بودند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مهدی IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    0 0
    این جنگ با پیروزی روسیه و هم پیمانانش به اتمام میرسد و اوکراین تجزیه خواهد شد
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    0 0
    چرا ایران مشارکت نکند ؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس