خاندوزی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مولدسازی و اجرای قانون در یک اتاق شیشه‌ای و پیش چشم ۸۵ میلیون نفر انجام خواهد شد.

به گزارش مشرق، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود که صبح امروز سه‌شنبه ۱۸ بهمن برگزار شد، با اشاره به اینکه ۹۸۰ قاعده اضافی و سلیقه‌ای دستگاه‌ها به تازگی از فرآیند صدور مجوزها حذف شد، بیان کرد: حدود ۲۳۰ هزار کار آفرین توانسته‌اند بدون حضور در دستگاه و ارگانی از درگاه ملی ثبت ملی مجوزها مجوز کسب و کار خود را دریافت کنند.

سخنگوی اقتصادی دولت اضافه کرد: تعداد زیادی قاعده غیرضروری دیگر هم در فرآیند صدور مجوزها وجود دارند که به دلیل داشتن پشتوانه قانونی، لایحه‌ای را برای حذف آن‌ها تهیه کرده‌ایم.

خاندوزی در مورد آخرین وضعیت نرخ بیکاری نیز اظهار کرد: نرخ بیکاری مردان ۰/۶ درصد و نرخ بیکاری زنان ۱/۵ درصد نسبت به ۷ درصد کاهش پیدا کرده است. نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال از ۲۳.۶ درصد به ۱۹.۲ درصد و نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۳۵ سال از ۱۶.۱ درصد به ۱۴.۸ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: خالص اشتغال در این فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل ۵۳۵ هزار نفر افزایش یافته و به ۲۴ میلیون و ۷۰ هزار نفر رسیده است. باوجود افزایش ۰.۱ درصدی نرخ مشارکت اقتصادی نرخ بیکاری به رقم بی سابقه ۸.۲ درصد کاهش یافته است که این میزان اشتغال ۷۵۷ هزار نفر بیشتر از سال ۱۳۹۶ یعنی سال قبل از تحریم ها است.

سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: در پاییز ۱۴۰۱ میزان اشتغال در بخش صنعت با ۲ درصد افزایش نسبت به فصل مشابه سال قبل به ۸ میلیون و ۳۲۹ هزار نفر بالغ شده که ۶۶۶ هزار نفر بیشتر از میزان اشتغال در بخش صنعت در سال ۱۳۹۶ است و تعداد افراد شاغل در بخش صنعت بالاترین رقم در طول چند دهه اخیر است.

خاندوزی بیان کرد: در بخش خدمات هم میزان اشتغال با ۵۵۲ هزار نفر رشد نسبت به پاییز سال گذشته به ۱۲ میلیون و ۲۹۰ هزار نفر افزایش یافته که هیچگاه در اقتصاد ایران، بخش خدمات این تعداد فرصت شغلی نداشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان‌اش در این نشست خبری خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم در عمل به وعده خود، به عنوان اولین گام فاز دوم طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، کمک هزینه نانوایان در سراسر کشور را از شب گذشته به دو برابر افزایش داد. ان‌شاءالله طی ماه جاری به تدریج شناورسازی سهمیه آرد نانوایی‌ها نیز به اجرا در خواهد آمد، یعنی محدودیت سهمیه آرد هر نانوایی برداشته می‌شود و هر نانوایی هر میزان آردی که تبدیل به نان کرده و به مردم بفروشد؛ به علاوه درصدی بیشتر، می‌تواند برای دوره بعد آرد یارانه‌ای دریافت کند.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه یارانه نان حذف نخواهد شد و هیچگونه محدودیتی برای خرید مردم ایجاد نخواهد شد، گفت: میزان یارانه نان از ۷۰ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه امسال به ۱۰۵ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

وی در مورد جزئیات حمایت‌های مالی دولت از زلزله زدگان خوی گفت: ۳۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب کمک‌های بلاعوض و تسهیلات قرض‌الحسنه برای بازسازی منازل و حمایت‌های مالی از زلزله زدگان خوی اختصاص یافت. همچنین مقرر شد برای ساخت منازلی که به طور کامل تخریب شده‌اند، ۶۰ میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت شود.

خاندوزی افزود: اگر این واحدهای تخریب شده در مناطق شهری باشند علاوه بر کمک بلاعوض، ۳۰۰ میلیون تومان هم وام قرض الحسنه می‌گیرند و اگر در مناطق روستایی باشند، علاوه بر کمک بلاعوض، ۲۵۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه دریافت خواهند کرد.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: در مورد واحدهایی که نیاز به تعمیر دارند هم ۳۰ میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت خواهد شد. برای بازسای واحدهای دامی هم به هر واحد ۲۰ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۳۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه پرداخت می‌شود. همه این وام‌ها به مدت ۶ ماه امهال می‌شود، یعنی پرداخت اقساط، شش ماه پس از پرداخت آغاز خواهد شد.

خاندوزی در ادامه این نشست با بیان اینکه هیچ احدی در تخلف و فساد مصونیت ندارد، گفت: مصونیت هیأت عالی واگذاری در قبال تصمیمات است اما اگر آیین‌نامه را رعایت نکنند یا مرتکب فساد شوند، مصونیت نخواهند داشت. مولدسازی و اجرای قانون در یک اتاق شیشه‌ای و پیش چشم ۸۵ میلیون نفر انجام خواهد شد.

وی خبر داد: از ابتدای دی تا ۱۵ بهمن ماه ۶/۲ میلیارد دلار عرضه در سامانه نیما انجام شده است که از مبلغ مذکور، ۱/۲ میلیارد دلار ارز حوزه نفتی ، ۱/۷ میلیارد دلار ارز پتروشیمی ها و ۳/۳ میلیارد دلار ارز صادرکنندگان بوده است؛ میانگین قیمت در مدت مذکور حول وحوش ۲۸۵۰۰ بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: در حوزه تأمین اسکناس ارز هم در بازار متشکل ارزی ۳۲۰ میلیون دلار اسکناس برای مصارف دانشجویی، درمانی و ... عرضه شده است. دولت تلاش دارد با تداوم ساخت و ساز و افزایش عرضه مسکن در قالب طرح نهضت ملی فشار تقاضا بر بازار اجاره را کاهش دهد. همچنین عرضه زمین دولتی ۹۹ ساله نیز ادامه خواهد یافت.

سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: در یکسال اخیر ۲۴ هزار هکتار زمین دولتی در قالب شهرک‌های مسکونی به شهرها الحاق شده که اثر مثبتی بر کنترل قیمت مسکن خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه برای مقابله با سفته بازی پیگیر تصویب مالیات بر عایدی نیز هستیم، گفت: همچنین برای ساماندهی مشاوران املاک هم طرح‌هایی در حال نهایی شدن است که بزودی اعلام می‌شود.

خاندوزی در مورد دستورالعمل خودرویی شورای رقابت اظهار کرد: جزئیات دستورالعمل شورای رقابت در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا کمک کننده نبود و در حال رایزنی با مراجع قانونی هستیم. براساس مصوبه کمیسیون تلفیق‌ساز و کار بورس کالا همچنان مورد استفاده قرار خواهد گرفت اما این مصوبه نیاز به تصویب در صحن مجلس دارد.

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد عرضه اقلام اساسی مردم بیان کرد: در طرح از فجر تا فطر که از ۱۲ بهمن آغاز شده است، ۳۴ قلم کالا با هدف بازار شب عید و ماه مبارک رمضان در همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با درصدی تخفیف به مردم عرضه خواهد شد.

وی اضافه کرد: طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تامین کالاهای اساسی همه پشتیبانی لازم انجام شده، به طوری که ۲ میلیون تن برنج، ۳۵۰ هزارتن روغن و شکر، گوشت مرغ و گوشت قرمز گرم و منجمد توزیع خواهد شد.

این خبر در حال تکمیل است ...

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    0 0
    از کجا به ما هم برسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس