دیدار برزل و اسکاتلند و زلزله رودبار و منجیل

هرگاه نام یک بازی جام جهانی می‌آید ایرانی ها یاد زلزله تلخ رودبار و منجیل می افتند؛ دیدار برزیل - اسکاتلند در ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ (۲۱ ژوئن ۱۹۹۰).

سرویس ورزش مشرق - از دیروز اخبار تلخی از زلزله مهیب ترکیه و سوریه در رسانه ها منتشر می شود که خاطر هر انسانی را آزرده می کند. به همین بهانه از منظر ورزشی به مرور یکی از زلزله های مهیب کشورمان و دیداری که تماشای آن موجب نجات جان هزاران نفر شد می پردازیم.

یکی از شب های داغ جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا بود، بازی ها به دور سوم گروهی رسیده بود و حساسیت ها برای فوتبال دوستان آنقدر بالا بود که رنج دیر خوابیدن را به جان بخرند و تا پاسی از شب پای گیرنده منتظر بمانند تا بازی با تاخیر روی آنتن برود. لذت فوتبال دیدن برای فوتبالی‌هایی که به دیدن بازی با تأخیر عادت کرده بودند و برای لذت بردن از فوتبال و ندانستن نتیجه خود را در محاق خبری قرار می‌دادند، تازه معنا پیدا کرده بود.

مردم گیلان و بخشی از استان اردبیل فعلی خوب به یاد دارند که در همان زمان می‌شد با دسترسی به پخش تلوزیون مسکو و باکو (با همین آنتن‌های معمولی) بازی را زودتر از زمان پخش با تاخیر و به صورت زنده دید اما بسیاری از آنها لذت بیدار نشستن و دیدن فوتبال در کنار هم را ولو با تاخیر ترجیح می دادند...

دیدار فوتبالی که جان هزاران ایرانی را نجات داد +عکس و فیلم

ساعت از ۱۲ شب گذشته و نیم ساعتی می شد که پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ شروع شده بود، در آن شب کذایی برزیل و اسکاتلند در ورزشگاه دل آلپی تورین بازی داشتند. برزیل، دو بازی قبلی اش را از سوئد و کاستاریکا برده بود و در صدر گروه c قرار داشت.

دیدار فوتبالی که جان هزاران ایرانی را نجات داد +عکس و فیلم

خیلی ها در رودبار و منجیل، سوت آغاز بازی توسط کهل اتریشی را شنیدند اما مردمی که پای تلویزیون‌های سیاه و سفید بلر قدیمی نشسته بودند تک گل بازی را که مولر مهاجم تعویضی برزیل در دقیقه ۸۰ زد، را ندیدند؛ زلزله ۷.۴ ریشتری اواسط بازی آمد؛ مطمئنا اگر بازی، زنده پخش نمی شد تلفات زلزله بیشتر از این‌ها بود...

دیدار فوتبالی که جان هزاران ایرانی را نجات داد +عکس و فیلم

زلزله مصیبت‌بار ۳۱ خرداد ۶۹، بر اساس آمارهای غیر رسمی تا ۳۷ هزار کشته و ۴۰۰ هزار بی‌خانمان (در طارم، رودبار، منجیل و ...) بر جای گذاشت و با تخریب ۱۰۰ هزار واحد ساختمانی، یکی از بزرگ‌ترین خسارات را به مناطق شهری ایران در قرن بیستم وارد کرد و شهرها و روستاهای فراوانی را به شدت تخریب کرد.

دیدار فوتبالی که جان هزاران ایرانی را نجات داد +عکس و فیلم

دیدار فوتبالی که جان هزاران ایرانی را نجات داد +عکس و فیلم

این منطقه از توان لرزه خیزی بالایی برخوردار است و مطابق نقشه خطر زمین لرزه ایران (مانوئل بربریان ۱۹۷۷) در معرض تخریب متوسط VII تا زیاد (VIII,IX,X) قرار دارد و در هزار سال اخیر ۱۶ زلزله با بزرگی بیش از ۶ ریشتر در این منطقه به وقوع پیوسته است.

چند ساعت پس از وقوع زمین لرزه اصلی، چندین پس لرزه در مواردی با بزرگی بیش از ۵ اتفاق افتاد؛ به‌طوری که تا ۹ روز پس از وقوع زلزله، ۱۷ پس لرزه بیش از ۴ و ۳۵ مورد تا ۴ ماه پس از آن با بزرگی بیش از ۴ ثبت و گزارش شده است.

دیدار فوتبالی که جان هزاران ایرانی را نجات داد +عکس و فیلم

دیدار فوتبالی که جان هزاران ایرانی را نجات داد +عکس و فیلم

«۳۱ / ۳ / ۱۳۶۹ - بر اثر زلزله.» روی حدود ۸۰ درصد سنگ قبرهای آرامستان منجیل این عبارت حک شده است. در هر ردیف،هم معمولا نام یک فامیل تکرار می شود و معلوم است که همه خفتگان در یک ردیف، اعضای یک خانواده اند. قبرستان، به شهر چسبیده برای همین هر کس که دلش بگیرد، می تواند سریع به اینجا بیاید. قبرستان، تپه ایست که از همه جای شهر، قابل رویت است. کنار سنگ قبری نوشته شده : «نفرین به زلزله ۶۹»

در پایان فیلمی در این خصوص مشاهده کنید:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    0 4
    چرند نگو فوتبال نجات نداد جایگزین شدن نجات داد
  • سبدمهدی IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    1 1
    یاد عادل فردوسی بخیر
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    24 0
    خدا درگذشتگان را رحمت کند .
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    0 0
    مرکز زلزله منجیل بود وآن زمان رشت بودیم سالها بعد زمان سربازی درلوشان متوجه شدم این منطقه چقدر اهمیت نظامی برای روس ها وانگلیسی ها داشته .جالبه در منطقه لوشان امامزاده ای هست که آنجا حاجت میگیرند و مرکزتبلیغی است علیه دشمنان اسلام . کشورما تجارب زیادی دربرابر زلزله داره و باید استفاده کرد آن زمان بخاطر عقب ماندگی ها ومحرومیت های تحمیلی ناچارشدند بخشی از مردم آواره رو درمدارس رشت اسکان بدند . به نظرم خانواده های آسیب دیده باید درمحل خودشون وتا جای امکان دور از هر فردیاافرادغیر مسئولی ساماندهی شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس