از کوهپیمایی در ارتفاعات تا زندان ساواک/روایت طلبه ای که وزیر شد

متولد مشهد اما اصالتا بختیاری است، در کارنامه کاری خود هم وزارت را دارد و هم ریاست. با نگاهی غرور آفرین به گذشته نگاه می کند و از مبارزات خود می گوید.

به گزارش مشرق، سید مرتضی بختیاری، متولد سال ۱۳۳۱ در شهر مقدس مشهد اما اصالتا بختیاری و اهل وانان از توابع استان چهارمحال و بختیاری است. بختیاری که تحصیلات حوزوی را در کارنامه خود دارد،‌قضاوت را هم تجربه کرده است و سال ۸۸ به عنوان وزیر پیشنهادی دولت وقت برای تصدی وزارت دادگستری به مجلس شورای اسلامی معرفی شدکه در نهایت روز ۱۲ شهریورماه همان سال، با کسب اکثریت آرا به این سمت انتخاب شد.

بختیاری مدیرکلی دادگستری استان خراسان و فارس، ریاست سازمان زندان‌ها، استانداری اصفهان در دولت نهم و... را در سوابق اجرایی خود دارد.

همزمان با ایام الله دهه پیروزی انقلاب اسلامی با او درباره خاطراتش از انقلاب به گفت‌وگو نشستیم، متن این گفت‌وگو را می‌توانید در ادامه بخوانید:

از کوهپیمایی در ارتفاعات تا زندان ساواک/روایت طلبه ای که وزیر شد

توفیق حضور در جلسات تفسیر رهبر انقلاب را داشتم

آقای بختیاری از فعالیت‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی خود برای ما بگویید.

پیش از ورود به بحث باید اشاره ای به فعالیت رسانه‌ای خبرگزاری شما داشته باشم، انصافاً خبرگزاری فارس در خط مستقیم آرمان های انقلاب اسلامی و امام عزیز و شهدا و رهنمودها و هدایت های رهبر معظم انقلاب در حرکت است و اثر بخشی بسیار خوب و اعتمادسازی سطح عالی در بین جامعه کسب کرده است.

اگر بخواهم درباره رخدادهای انقلاب اسلامی اشاره کنم باید بگویم خداوند به بنده توفیق داد و در جلسات شخصیت‌هایی مانند شهید هاشمی نژاد، آیت الله طبرسی و به ویژه رهبر معظم انقلاب شرکت کردم، در آن زمان رهبر معظم انقلاب شخصیتی مبارز و پیرو امام عزیز در مشهد مقدس بودند و روزهای جمعه جلسات تفسیری برای جوانان در مسجد کرامت برگزار می‌کردند که بنده هم توفیق حضور در آن جلسات را داشتم. در آن زمان بنده که به تازگی به سن بلوغ رسیده بودم توفیق داشتم مقلد امام خمینی(ره) باشم و این را افتخاری برای خود می‌دانم.

دستگیری در کلاس درس تفسیر

تحولات انقلاب اسلامی ایران را پیش از پیروزی بر رژیم شاهنشاهی چگونه دنبال می‌کردید؟ نقش شما در آن دوران به عنوان یک نوجوان چه بود؟

در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی ما هم به نوبه خود فعالیت‌هایی را دنبال می کردیم، بخشی از آن فعالیت‌ها، مخفیانه و بخشی دیگر آشکار بود، در جلسات آشکار، ما با شیخ غلامرضا اسدی که امروز در قید حیات هستند جلساتی را داشتیم، وی شخصیتی مبارز بود که در قالب گروهی ۴۰ نفره در درس تفسیر نهج البلاغه شیخ اسدی شرکت می‌کردیم. این جلسات به صورت هفتگی برگزار می شد و از اثربخشی بسیار بالایی برخوردار بود.البته بعدها به دلیل برگزاری همین جلسات ساواک تمامی شرکت کنندگان در این کلاس تفسیر را دستگیر کرد، حتی آقای شیخ اسدی نیز دستگیر شد، بنده هم در آن زمان توفیق داشتم که از سوی ساواک دستگیر شوم اما پس از مدت کوتاهی ما را آزاد کردند.

یکی از فعالیت‌های مبارزاتی ما در پشت صحنه، توزیع رساله امام خمینی(ره) بود، در آن زمان اجازه چاپ رساله امام را نمی دادند و سخت گیری های بسیار و مجازات سنگینی در این باره وجود داشت، همه مبارزان آمادگی تحمل مجازات را داشتند اما به خاطر آن که مبارزه با قوت ادامه پیدا کند رساله امام عمدتا به نام دیگران چاپ می شد اما تنها صفحه اول را به آن شخص اختصاص می دادند و مابقی رساله امام(ره) بود. رساله امام در آن روزها میان دانشجویان، طلاب و نوجوانان عاشق امام و انقلاب طرفدار بسیار زیادی داشت.رهبر معظم انقلاب از منبری های شناخته شده و وعاظ مشهد بودند قاعدتا همه فعالان مبارزات انقلابی که عمدتاً جوانان بودند در این جلسات شرکت می کردند.

برای پیروزی انقلاب اسلامی نیازمند برنامه های مبارزاتی بسیاری بودیم، این برنامه ها مبنای معرفتی هم داشتند که از آن جمله می توان به برنامه کوهپیمایی در ارتفاعات اشاره کرد، در آن جلسات مبانی معرفتی مطرح می شد اما بعدها ساواک بین گروه نفوذی داشتند و دوستان را دستگیر کردند که این بار آقای اسدی چندسالی محکوم و به زندان رفت.

نوارهای سخنرانی امام را تکثیر می‌کردم

یکی از راه‌های رساندن پیام انقلاب، ارسال نوارهای ضبط شده سخنرانی های امام خمینی(ره) بوده،آیا شما از این دوران خاطره‌ای دارید؟

زمانی که درس های خارج ولایت فقیه امام خمینی(ره) در نجف برگزار می‌شد، نوارهای آن درسها به مشهد نیز رسید، تا آن زمان کتاب این درسها چاپ نشده بود و ما بر روی همین نوارها کار می کردیم، به یاد دارم که مسجدی که پدر بنده در آن پیش نماز بود دارای امکانات تکثیر نوار کاست بود و شب ها تا صبح از ساعت در آنجا می ماندیم و نوارهای درس امام (ره) را تکثیر می کردیم.

در آن زمان که نوارهای سخنرانی های امام درباره ولایت فقیه را گوش می کردیم با خودمان می گفتیم آیا می شود که روزی حکومت اسلامی تشکیل شود، بعدها این نوارها جمع شدند و کتابی به نام حکومت اسلامی چاپ شد.

از آنجایی که شما چندسالی هم طلبه بوده‌اید، مدتی را در قم زندگی کرده اید، از آن روزهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در قم بگویید.

بنده مدتی هم در قم بودم و توفیق تحصیل در حوزه علمیه را پیدا کردم، در آنجا در مدرسه علمیه حقانی با طلبه ها نشست و برخاست داشتیم، به یاد دارم یک زمانی هر کدام از ما طلبه ها مأموریتی را دشتیم تا گزارشی از وضعیت زندگی اقتصادی و.... مردم تهیه کنیم، در آنجا هم یکی از آرزوهای ما این بود که نهضتی که با هدایت امام(ره) آغاز شده به نتیجه برسد تا شاهد تشکیل حکومت عدل علوی باشیم.

ماجرای توهین روزنامه اطلاعات به امام(ره)

مبارزات آشکار از چه زمانی آغاز شد؟

پس از شهادت حاج آقا سید مصطفی، تقریبا مبارزات انقلابی به اوج رسیده بود به ویژه آن اطلاعیه ای که روزنامه اطلاعات آن زمان بر علیه امام راحل چاپ کرد دیگر مبارزات را آشکارتر کرد، در مشهد مقدس نیز به تبع جلسات پرشورتر برگزار می شد و الحمدلله در سراسر کشور که آغاز آن از قم بود جبهه های جدیدی در مبارزات شکل گرفت.

از کوهپیمایی در ارتفاعات تا زندان ساواک/روایت طلبه ای که وزیر شد

در آن زمان، تعداد قابل توجهی از مبارزان خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند، اینها حکایت از آن داشت که سیستم سلطه سطلنتی ایران از مواضع خود عقب نشینی می کند و این موجب امیدبخشی به ما شد.

پیروزی انقلاب اسلامی آرزویی دیرینه

وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد چه احساسی داشتید؟

وقتی انقلاب اسلامی ایران پیروز شد احساس می کردیم یکی از آرزوهای دیرینه خیلی از شهدا و بزرگان تاریخ اسلام پس از غیبت امام زمان(عج) برآورده شده است چرا که ما به این نقطه رسیده بودیم که این انقلاب مورد تأیید امام زمان (عج) است. مخصوصا با اتفاقاتی که در تهران در مدرسه علوی رخ داد.

امام(ره) در دیدارهایشان در مدرسه علوی سخنرانی‌هایی داشتند که همه در آن جلسات حضور داشتیم.

چرا برخی مبارزان از قطار انقلاب پیاده شدند؟

در میانه مبارزات انقلابی برخی‌ها از قطار این مبارزات نیز پیاده شدند، شما به عنوان یک مبارز چرایی این پیاده شدن را در چه می‌دانید؟

کلاس های تفسیر قرآن کریم رهبر معظم انقلاب سرمایه بسیار ارزشمندی به ما داد، همین شد تا بسیاری از مبارزان انقلابی در مسیر مبارزه بمانند و این یک توفیق بود که برکت بسیاری برای ما داشت. برخی از دوستان ما در همان ایام مبارزه به زندان افتادند و پس از آزادی از زندان نیز به جریان انحراف و منافقان پیوستند. آنها همان کسانی بودند که پیش از پیروزی انقلاب با هم در بحث و مباحثه شرکت می کردیم اما به دلیل آنکه مبانی معرفتی آنها سست بود این اتفاق برای آنها به وقوع پیوست.

ما قلباً و اعتقادی ولایت فقیه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی را پذیرفته بودیم، این اعتقاد ثابت ماند و فراز و فرودها ما را از ولایت جدا نکرد،ما خیلی از دوستان خود را از دست دادیم، آنها پایه های معرفتی سستی داشتند و جایی که پایه های معرفتی سست نباشد در سخت ترین لحظه ها انسان از هدف گذاری خود دست نخواهد کشید چرا که را هدف را براساس مبنای شناختی و معرفتی پایه ریزی کرده است.

بنی صدر در جلسات قبل از انقلاب برای اثبات وجود خداوند کتاب نوشت، دلایل قوی ارائه می داد اما دیدیم در عمل کجا رفت، چرا که خودش باور نداشت.

انقلاب نمی تواند با ظالم سازش کند

پیام شما به دشمنان انقلاب چیست؟

آمریکا و اروپایی ها دشمنان این انقلاب اسلامی هستند، آنها می دانند که انقلاب اسلامی به برکت معارف قرآنی و اسلامی نمی تواند با قلدرها و ظالم و نظام سلطه سازش کند،‌ اگر سازش کند از آن انقلاب منحرف و از آرمانها و اصول اصلی انقلاب منحرف شده است. آن کسی که انقلاب اسلامی ایران را باور دارد نمی‌تواند در کنار یک سلطه گر قرار بگیرد.

ما روایات بسیاری داریم و این ها باروهای دینی ما است، انتظار امام زمان(عج) این است که جامعه ای که در انتظار مصلح است باید خود صالح و آماده برای ظهور شود، ظهور به این سادگی ها رخ نمی دهد، باید در میدانهای فضلیت قرار بگیریم.

از کوهپیمایی در ارتفاعات تا زندان ساواک/روایت طلبه ای که وزیر شد

دشمنان هجمه های سنگینی به مبناهای دینی و ارزشی ما وارد می‌کنند، در برخی تعابیر رهبر معظم انقلاب به ناتوی فرهنگی و رسانه ای اشاره داشتند، چندین دستگاه عظیم و بزرگ روی این هجمه ها سرمایه گذاری کرده و با بهره گیری از از فضای رسانه ای دل های پاک جوانان ما را می خواهند منحرف کنند ما باید به دنبال حفظ مبانی عقیدتی جوانان باشیم.

شهید مطهری درباره همین اصلاح مبانی تربیتی تأکید می‌کنند که کلاس اول تربیت، خانه است، کلاس دوم تربیت جامعه و کلاس سوم نیز مدرسه است، باید در مدارس ما این تربیت ها اصلاح شود و براساس نیازهای فکری آنها باید بسته هایی آماده شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس