دادگستری: شمارش ۱۲۲ هزار کانتینر در بندر شهید رجایی و ثبت در سامانه الکترونیک

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان گفت: با پیگیری قوه قضائیه بیش از ۱۲۲ هزار کانتینر در بزرگترین بندر تجاری کشور به صورت تک تک شمارش و مشخصات آنها در سامانه های الکترونیک ثبت شد.

به گزارش مشرق، مجتبی قهرمانی رییس کل دادگستری هرمزگان امروز در دوازدهمین جلسه ستاد استانی اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با موضوع تبیین سامانه جامع انبارها که به میزبانی بندر شهید رجایی برگزار شد، اظهار داشت: خوشبختانه با توجه به تأکیدات حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای الگوی تحول در قوه قضاییه باعث تحول در بخشی از مسوولیت‌های بنادر و گمرکات شده است و تمام این اقدامات مبنای صریح قانونی دارد.

وی ضمن قدردانی از مشارکت اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و گمرکات استان مبنی بر انجام انبارگردانی در بزرگترین بندر تجاری کشور گفت: با هم افزایی صورت گرفته برای اولین بار در تاریخ بنادر کشور، سیستم انبارگردانی تعریف و اجرا شد که به دنبال این طرح بیش از ۱۲۲ هزار کانتینر به صورت تک تک شمارش و مشخصات آنها در سامانه‌های الکترونیک ثبت شد.

قهرمانی بیان کرد: در سرشماری‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که یکی از آسیب‌ها حلقه اول، عدم ارتباط سیستمی انبارها با سامانه تجارت کشور است.

وی از منافع و مزیت‌های طرح انبارگردانی به ثبت بارنامه‌های مبدا انبار و مشخص کردن مقصد کالا و اطلاعات مهم آن، مشخص کردن عملیات انبارش براساس ورود و خروج کالا به منظور جلوگیری از احتکار و معطلی زیاد اشاره کرد.

رئیس کل دادگستری هرمزگان کاهش رسوب و تراکم کالاها، امکان استفاده مدیریتی در تصمیم‌گیری‌ها برای صادرات و واردات به ویژه کالاهای اساسی، امکان موثرتر تعزیرات و نهادهای نظارتی به خصوص سازمان بازرسی را از دیگر مزیت‌های اجرای این طرح عنوان کرد.

مجتبی قهرمانی با بیان اینکه در انبارگردانی صورت گرفته تنها رفع مشکلات به صورت مصداقی برای دست اندرکاران کافی نبود، تصریح کرد: در انجام این فرآیند آسیب ها شناسایی و در مورد هر یک کار کارشناسی و تحلیلی صورت گرفت.

وی در ادامه با اشاره به سفر بدون تشریفات رئیس دستگاه قضا در اسفندماه سال گذشته به استان هرمزگان و بازدید از بندر شهید رجایی گفت : در این سفر ۶۳ دستور صادر شد که ۲۸ دستور مرتبط با گمرکات و اموال تملیکی است.

رئیس کل دادگستری هرمزگان با تأکید بر اینکه استان هرمزگان باید به الگویی برای تسهیل تجارت در کشور تبدیل شود، گفت: گمرک شهید رجایی مکلف است در راستای تسهیل در تجارت و حذف بسترهای فساد، طی مدت هفت روز نسبت به اتصال سامانه EPL به سامانه جامع انبارها اقدام کند.

قهرمانی اضافه کرد: طبق مقررات باید حدود ۶۱۳ قلم کالا در سامانه ثبت شود که ۱۰ قلم آن شامل برنج، شکر، چای، کنجاله سویا، جو، ذرت دامی، لاستیک، کاغذ، گندم و روغن موتور در اولویت قرار دارد.

وی همچنین در حاشیه بازدید خود از گمرک و انبارهای شرکت‌های مستقر در بندر شهید رجایی بر لزوم دقت نظر محوطه داران جهت ثبت در سامانه جامع انبارها و همچنین وورد و خروج دقیق و قانونی کالا تأکید کرد و گفت: قانون گزار ضمانت اجرایی بسیار محکمی برای این امر پیش‌بینی کرد که بر اساس ماده ۶ مکرر ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تا یک چهارم ارزش کالا، جزای نقدی برای انبارداری در نظر گرفته که فرآیند ثبت کالا درسامانه جامع انبارها در بخش ثبت، وورد و خروج کالاهااحمال داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس