خوب شد کی‌روش با فوتبال ایران خداحافظی کرد/ انتخاب مغز مهم است

مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران ضمن اشاره به سطح کیفی فنی فوتبال باشگاهی کشور گفت: با توجه به شرایطی که حاکم است، خوب شد که کی‌روش از تیم ملی فوتبال ایران خداحافظی کرد.

به گزارش مشرق، جلال چراغپور با بررسی ابعاد مختلف ورود کارلوس کی روش به فوتبال ایران و تأثیراتی که در بطن فنی تیم‌های باشگاهی گذاشت خداحافظی او را مورد ارزیابی قرار داد که در پی می‌خوانید:

مکانیسم فقیر تولید عامل کی روش پروری

مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران قبل از بررسی پیام خداحافظی کارلوس کی روش با نیمکت تیم ملی پس از سه دوره حضور در ادوار مختلف جام جهانی به دلایل ورود مرد پرتغالی پرداخت و گفت: موضوع نخستی که باید درباره کی روش به آن رجوع کنیم مکانیسم تولید است. قطعا تعریف مکانیزم تولید چیزی جز شرایط فنی لیگ فوتبال باشگاهی ایران نیست. تمام مشکلات از همین جا آغاز می‌شود که سراغ کارلوس کی روش رفت و حالا خداحافظی‌اش را بررسی می‌کنیم.

استاندارد لیگ ایران داخلی است نه بین المللی

کارشناس فوتبال ایران با اشاره به نتایج و تأثیرات تیم ملی ایران در دوران حضور کی روش تاکید کرد برای ارزیابی مکانیزم تولید کافی است استانداردهای بین المللی را ببینید. متأسفانه فوتبال ما سالهاست که با استانداردهای داخلی درجا می‌زند و همین موضوع هم باعث شد تا باشگاه‌ها و حتی تیم ملی نتیجه‌ای درخور در بازی‌های فراملی نمی‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

جزئیات قرارداد کی‌روش با قهرمان آسیا +عکس

او ادامه داد: مورد دوم مربوط به فقر سیستم آموزشی است که ما را همیشه تشنه ورود مربی خارجی خوب کرده است. حتی همین فقر آموزش باعث شده تا بازیکنان درجه هشتم فوتبال اروپا با پول‌های کلان به ایران بیایند.

خوب شد کی‌روش با فوتبال ایران خداحافظی کرد/ انتخاب مغز مهم است

۱۰ سال پیش کی روش مفید بود

چراغپور در خصوص تأثیرات حضور کی روش ادامه داد: او را پس از افتخاراتی که در منچستر یونایتد، رئال مادرید و تیم‌های ملی پرتغال و آفریقای جنوبی جذب کردیم که اتفاق خیلی خوبی بود. در حقیقت بالاترین بازده کی روش دقیقا ۱۰ سال پیش بود که وارد ایران شد و توانست به معنای واقعی ایجاد تحول کند.

وی تاکید کرد: کی روش خیلی چیزها به ما یاد داد. نه تنها دیسیپلین یک مربی موفق را به رخ کشید بلکه هر رفتار او نوعی تمرین مدیریتی برای داخلی‌ها بود. کی روش تاکتیک‌های فنی خاص خودش را هم به لیگ ایران القا کرد و ناخواسته روی دیدگاه فنی مربیان ایرانی تأثیر گذاشت اما این مورد برای ۱۰ سال پیش بود نه حالا!

نفر آخر تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ کی روش بود

چراغپور با اشاره به انتخاب مجدد کی روش برای نشستن روی نیمکت تیم ملی ایران در جام جهانی قطر گفت: پس از نتایج ضعیفی که شخصا در کلمبیا و مصر گرفت به عنوان آخرین مسافر وارد هواپیمای ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ شد. تیمی آماده را تحویل گرفت و به جام جهانی برد اما نتایج بدی گرفت. واقعیت این است نتایج بدی در قطر گرفتیم که با انتظاراتی که از کی روش داشتیم فرق داشت.

بار فنی مرد پرتغالی تمام شده بود

مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران تصریح کرد: نتایج و عوامل بیرونی نشان داد بار فنی و مدیریتی کی روش به اتمام رسیده است. فلسفه او را جوانترها هم اجرا نمی‌کنند.

خوب شد کی‌روش با فوتبال ایران خداحافظی کرد/ انتخاب مغز مهم است

خوب شد کی روش رفت

چراغپور در پاسخ به اینکه حالا رفتن او چه تأثیری در آینده نیمکت تیم ملی ایران دارد پاسخ داد: با تمام تفاسیری که در این مصاحبه داشتم حالا باید گفت خوب شد کی روش رفت اما این همه ماجرا نیست چون تازه به نقطه چه کنم!؟ رسیدیم.

مغز تیم ملی مهم است

او در پاسخ به اینکه چه گزینه‌ای را برای آینده فنی تیم ملی ایران مناسب می‌داند اظهار داشت: انتخاب سرمربی تیم ملی ایران مانند بکارگیری مغز است که بدن را مدیریت می‌کند. حالا باید برای انتخاب مغز فوتبال ایران دقت مضاعف کرد تا با مشکل روبرو نشویم. شما نمی‌توانید از یک مربی با فلسفه اسپانیایی انتظار شیوه بازی برزیلی داشته باشید. پس مهم است انتخاب بعدی ما مربی مناسب باشد. شکل فوتبال ما شبیه به پرتغال است که بازیکنان تکنیکی همراه با قدرت بدنی نسبتا متوسط دارد. آنجا که ما نیاز به تقویت داریم همانجا هم عناصر توانمندی داریم که می‌تواند پاسخگوی نیازهای سرمربی تیم ملی ایران باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نیاز به یک سرمربی در تیم ملی داریم که زودتر از باشگاه‌ها بتواند شناسایی بازیکن کند و آنها را به خوبی در غالب فنی مورد نظر پرورش داد. این موضوع می‌تواند ما را امیدوار کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    0 1
    این خداحافظی کرد اما تهش ویلموتسی، اسکوچیچ چیزی میاد ایران و فوتبال ما یا درجا می زنه یا عقب گرد، هر چند دیگه برا من مهم نیست چون تهش امثال علی کریمی از توش درمیاد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس