مافیای سیگار تطمیع نمایندگان را آغاز کرده است/ بودجه سلامت زیاد نشده

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مافیای سیگار از هم اکنون کار خود را آغاز کرده و پیامک‌هایی برای تطمیع نمایندگان مجلس ارسال می‌شود؛ مافیای سیگار همیشه هست و در آینده نیز خواهد بود.

به گزارش مشرق، علی اصغر باقرزاده، عضو کمیسیون بهداشت مجلس در کشیک سلامت شبکه سلامت گفت: هر ساله مسیر اشتباه در بودجه‌نویسی در کشور تکرار می‌شود. سال‌ها این شعار مطرح می‌شود اما عوامل متعددی چه داخلی و چه خارجی مانند دیگر شعارهایی که داده می‌شود، باعث شده که همان مسیر اشتباه تکرار شود. میزان منابع و درآمد و هزینه‌کرد دولت مشخص است و اصلا لازم نیست که سازمان‌های عریض و طویل برای بودجه‌نویسی تشکیل و چندماه از وقت مجلس صرف رسیدگی به بودجه شود.

وی ادامه داد: ما باید شاخص‌ها را بهبود دهیم و بر اساس آنها، بودجه را مشخص کنیم. به‌ عنوان مثال بودجه سلامت باید به‌گونه‌ای نوشته شود که در مواردی مانند کاهش مصرف سیگار و کالاهای آسیب‌رسان فرهنگ‌سازی شود اما متاسفانه خلاف قانون، این اتفاق روی نمی‌دهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: ما از حقوق حداقلی کارگران که خط فقر هم محسوب می‌شود، مالیات می‌گیریم اما زمانی که بحث اخذ مالیات از محصولاتی مطرح می‌شود که میلیاردها تومان به بخش بهداشت و درمان ضرر می‌زنند، برخی با آن مخالفت می‌کنند.

باقرزاده با اشاره نقاط ضعف و قوت بودجه نظام سلامت در سال آینده گفت: در تریبون‌های اصلی و حتی خود رئیس‌جمهور می‌گوید که سهم نظام سلامت در بودجه 1402 افزایش یافته اما این موضوع را کاملا رد می‌کنم و افزایش ردیف بودجه سلامت، فقط به بحث افزایش حقوق برمی‌گردد تا دانشگاه‌ها دغدغه پرداخت حقوق را نداشته باشند. هرچند که متوسط تورم در کشور حدود 40 درصد است اما در بودجه افزایش حقوق 20 درصد دیده شده است.

اشتباه محاسباتی در ردیف بودجه 1402

وی تاکید کرد: حتی در بودجه نظام سلامت 1402 بعضی از ردیف‌ها دو بار دیده شده است؛ به عنوان مثال برخی از اعتبارات درآمدهای اختصاصی مانند درآمد دانشگاه‌ها، اعتبارات بیمه سلامت، تعرفه‌گذاری بخش پرستاری و درآمد از محل ارزش افزوده که حدودا 70 هزار میلیارد تومان است. دو بار در منابع حوزه سلامت لحاظ شده که باید از کل بودجه 312 میلیارد تومانی نظام سلامت، کاشته شود.

دبیر اول کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به سهم مالیات بر دخانیات در بودجه، افزود: متاسفانه حدودا 6 همت در بودجه دولت سیزدهم دیده شده و این در حالی است که در سال گذشته 43 هزار میلیارد تومان بود که البته در صحن علنی مجلس با اختلاف چند رای، تصویب نشد و مافیای سیگار پیروز و کلا صفر شد.

باقرزاده افزود: بر اساس لایحه بودجه از ابتدای سال ۱۴۰۲ به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ ۵۰ تومان، تولید داخل با نشان بین‌المللی ۱۰۰ تومان، هر بسته ۵۰ گرمی تنباکوی قلیان داخلی ۲۰ هزار تومان به عنوان مالیات و همچنین هر نخ سیگار وارداتی ۸۰۰ تومان، هر بسته ۵۰ گرمی تنباکو قلیان وارداتی ۳۵ هزار تومان به عنوان حقوق ورودی دریافت می‌شود تا مطابق ردیف‌های این قانون برای بخش سلامت و ورزش همگانی و ورزش بانوان هزینه شود.گزارش‌های دروغ بلااثر است.

باقرزاده ادامه داد: مافیای سیگار از هم اکنون کار خود را آغاز کرده و پیامک‌های برای تطمیع نمایندگان مجلس ارسال می‌شود. مافیای سیگار همیشه هست و در آینده نیز خواهد بود؛ اما به نظر بنده بلوغ میان نمایندگان ایجاد شده و مانند سال گذشته ارائه گزارش‌های دروغ توسط دولتمردان تاثیری نخواهد داشت.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: می‌گویند با افزایش مالیات مواد دخانی، بیکاری افزایش می‌یابد اما طبق آمارها و گزارش‌ها در چند سال گذشته حتی بر خطوط تولید کارخانه‌ها افزوده شده است. برخی هم می‌گویند که کشاورزان توتون کار آسیب خواهند دید اما حتی پول این کشاورزان پرداخت نشده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: اگر واقعا دغدغه تولید و حمایت از کشاورزان را دارند، باید مالیات بر مواد دخانی تولید ایران صفر شود و مالیات بر برندهای خارجی به شدت افزایش یابد اما تمامی این حرف‌ها، شعار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    3 0
    سامانه علنی شفافیت رای ودارایی برای ازبین رفتن رانت وفساد ونخومی بگیری ودلالی وشناسایی خائنین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس