1

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز برگشت ارز حاصل از صادرات، یکی از مهم‌ترین دغدغه های صادرکنندگان غیرنفتی و غیر فلزی است.

به گزارش مشرق، «علیرضا پیمان‌پاک» در نشست «رفع موانع و بررسی راه های توسعه صادرات صنعت خودرو و قطعه سازی به روسیه» افزود: در یک سال گذشته اقدامات متعددی برای تسهیل و تسریع در صادرات غیرنفتی انجام شده است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت بیان‌داشت: یکی از این راه ها بازگشت ارز به وسیله شمش طلا است که با صادرات خشکبار شروع شده و اکنون نخستین محموله صادراتی حوزه کشاورزی و صنایع غذایی به ازای واردات شمش طلا رفع تعهد شده و بانک مرکزی نیز به نرخ روز آن را خریداری می کند.

وی ادامه‌داد: برای رفع این مشکل، موضوع «تالار دوم نیما» با نرخ توافقی نزدیک بازار متشکل به عنوان یک راهکار دیگر مطرح شده است که سال گذشته نیز مطرح بود و بخشی از آن عملیاتی شد، اما به‌دلیل برخی مخالفت‌ها در مدیریت قبلی بانک متوقف ماند. اما رئیس کل جدید بانک مرکزی با این فرآیند موافق است که با نرخی نزدیک نرخ بازار متشکل ارزی خواهد بود.

وی گفت: فهرست مربوطه به وزیر صمت و رئیس کل بانک مرکزی ارسال شده و امیدواریم تا هفته آینده این بازار آغاز به کار کند.

معاون وزیر صمت به کریدور سبز گمرکی نیز به عنوان یک فرصت برای صادرکنندگان ایرانی اشاره و خاطرنشان‌کرد: گمرک ایران و گمرک روسیه تمایل دارد که دایره سبز گمرکی را گسترش دهند.

وی ادامه‌داد: اکنون صندوق توسعه ملی ۵۰۰ میلیون دلار برای اعتبار خریدار با سود چهار تا ۶ درصد تخصیص داده است که حاضریم بخشی از آن را برای صادرات قطعات خودرو قرار دهیم.

پیمان پاک اظهار داشت: همچنین یک میلیارد دلار اعتبار خریدار با نرخ سود سالیانه چهار درصد در «ازبر بانک» روسیه در حال نهایی سازی است.

مسکو پایتخت روسیه با برگزاری نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۲ از ۳۱ مرداد تا سوم شهریورماه ۱۴۰۱ (برابر با ۲۲ تا ۲۵ اوت ۲۰۲۲) میزبان خودروسازان، قطعه‌سازان و صنعتگرانی از کشورهای روسیه، ایران، ترکیه، چین و برخی دیگر از کشورها بود.

این نمایشگاه با حضور سفیر ایران در روسیه، وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و معاون نخست وزیر روسیه افتتاح شد که در محل نمایشگاه‌های بین المللی مسکو (Expo Center) با حضور حدود ۶۰۰ شرکت از ۱۸ کشور از جمله چین و ترکیه و در ۳۰ هزار متر مربع فضای نمایشگاهی برگزار شد.

در این دوره از نمایشگاه ۱۲ تفاهم نامه همکاری بین شرکت‌های ایرانی و روسی به مبلغ ۷۰۰ میلیون یورو امضا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس