کد خبر 1458847
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۸
.

شب «لیلةالرغائب» شبی است که عطا و بخشش خداوند متعال در آن بسیار است و بندگان خداوند با رو آوردن به بارگاه خدا و خشوع در برابر بزرگی خدا، شایستهٔ دریافت انعام و عطا و بخشش بیکرانهٔ خدا می‌شوند.

به گزارش مشرق، یدالله بهتاش پیرامون جایگاه شب «لیلةالرغائب» گفت: ماه رجب در بین ماه‌های دیگر برترین است، زیرا خداوند متعال در این ماه گناهان انسان‌ها را می‌ریزد، در همین ماه نیز پروردگار فرصت‌های ویژه‌ای را قرار داده است که یکی از آن‌ها شب لیلةالرغائب است. در این شب فرشتگان بر زمین نزول می‌کنند تا رحمت الهی را به جامعه بشری عرضه نمایند.

وی در همین راستا ادامه داد: لیلةالرغائب به معنی بخشش بسیار است، بدین معناست که عبادت در این شب باعث می‌شود گناهان ما همانند برگ درختان پاییزی بریزد و خداوند متعال رحمت و بخشش را نصیب انسان‌ها کند لذا همواره اولین شب جمعه ماه رجب به عنوان لیلةالرغائب نامیده می‌شود. بندگان خدا در این شب می‌توانند با رفتن به در خانه خدا و ارتباط و انس با پروردگار به رحمت خداوندی نزدیک شوند.

بهتاش پیرامون اهمیت عبادت در شب لیلةالرغائب ابراز کرد: اهمیت عبادت و استغفار در این شب بسیار زیاد است روایات متعدد در مورد اهمیت این شب بیان شده است.

وی اهمیت شب لیلةالرغائب را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: شب شب لیلةالرغائب شبی است که عطا و بخشش خداوند متعال در آن بسیار است و بندگان خداوند با رو آوردن به بارگاه خدا و خشوع در برابر بزرگی خدا، شایستهٔ دریافت انعام و عطا و بخشش بی کرانهٔ وی می‌شوند، باید توجه داشت که اعمال ماه‌های رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شرکت در میهمانی ماه مبارک رمضان می‌باشد. برای درک عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده نمائیم. همانگونه که «پیامبر اکرم (ص)» فرمودند: ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است.

کارشناس علوم قرآنی به تاکیدات بزرگان پیرامون عبادت در شب شب لیلةالرغائب ابراز کرد: شیخ عباس قمی نیز در «مفاتیح الجنان» بیان کرده است: بدان‌که اولین شب جمعه ماه رجب را «لیلة الرغاب» یعنی شب دلدادگان می‌گویند و برای آن عملی با فضیلت بسیار از حضرت رسول اکرم (ص)» وارد شده و آن نمازی است که در این شب مومنان بجا می‌آورند، همچنین «پیامبر اکرم (ص)» پیرامون ارزش این شب بیان کردند: کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می‌فرستد. پس او به آن فرد می‌گوید:‌ ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی. میّت می‌پرسد تو کیستی؟ به خدا سوگند که من صورتی زیباتر از تو ندیده‌ام و کلامی شیرین‌تر از کلام تو نشنیده‌ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده‌ام. آن زیباروی پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازی هستم که در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افکند.

بهتاش به اعمال شب شب لیلةالرغائب اشاره و خاطرنشان کرد: روز پنج شنبه اول ماه رجب در صورت امکان و بلا مانع بودن روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می‌شود و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود و چون دوازده رکعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذکر «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الاْمِّیِّ وَعَلی آلِهِ» گفته شود. پس از آن در سجده هفتاد بار ذکر «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذکر «رَبِّ اغْفِرْ وَارْحَمْ وَتَجاوَزْ عَمّا تَعْلَمُ اِنَّکَ اَنْتَ الْعَلِیُّ الاَعْظَمُ» گفته شود. دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذکر «سُبُّوحٌ قُدّوُسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَالرُّوحِ» گفته شود سپس می‌توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    11 0
    اللّهم عجّل لولیّک الفرج.
  • IR ۰۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    3 0
    الهی و ربی من لی غیرک
  • مصطفی.پویا IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    3 0
    مردم.عزیز.فرصت.غنیمت.بشمارید.زیراکه.فردا.دیر.است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس