سرانه پرورشی هر دانش آموز به اندازه یک حبه قند است

معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: متاسفانه سرانه پرورشی هر دانش آموز به اندازه یک حبه قند است.

به گزارش مشرق، صادق ستاری فرد معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری عصر امروز خود که با موضوع بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ برای وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس بودجه می‌توانیم برنامه‌ها و اهداف هر سازمان را رصد کرد. اصول متعددی مصداق این مطلب شده است. بودجه آن قدر مهم است که اصول متعددی در قانون اساسی برای این سند سیاسی و اجرایی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه تصور می‌کردیم با آموزش حضوری حمایت بیشتری از سازمان برنامه و بودجه را شاهد باشیم؛ گفت: متأسفانه این گونه نشد و انتظارات مدارس به نتیجه نرسید. همچنین به موضوع عدالت آموزشی بی توجهی شده است و تخصیصی از این بابت نشد.

وی با اشاره به موضوع رتبه بندی معلمان گفت: در این زمینه ۳۸ هزار میلیارد تومان تخصیص یافته که تنها ۲۲ هزار میلیارد تومان پرداخت شد. پاداش پایان خدمت در پانزده آذر تسویه شد و از این جهت سازمان برنامه و بودجه همکاری داشته است؛ اما گلایه ما عدم پرداخت اعتبارات برای تحقق برنامه‌های کیفی وزارت آموزش و پرورش بوده است.

ستاری فرد با بیان اینکه با کسری بودجه هزار و پانصد میلیارد تومانی مواجه هستیم؛ گفت: سال گذشته هم کسری بودجه داشتیم که این موضوع می‌تواند بسیاری از اهداف ما را دچار چالش کند.

وی در تشریح نقاط قوت برنامه بودجه امسال گفت: برای اجرای سند تحول بنیادین برای اولین بار یک ردیف بودجه پیش بینی شده است. این موضوع را می‌توان یکی از نقاط قوت بودجه نظام آموزشی کشور دانست که امیدواریم در مجلس عدد آن افزایش یابد که بتوانیم به اهداف خود در تحقق سند تحول بنیادین توجه شده است.

ستاری فرد با بیان اینکه در نظام رتبه بندی یک ردیف متفرقه برای رتبه بندی در نظر گرفتیم؛ گفت: این مسأله موجب شد تا حقوق و پرداخت رتبه بندی در هم ادغام شود. حقوق همکاران هم در شهرستان‌ها به خوبی پرداخت شد.

وی با بیان اینکه هزینه‌های عمرانی دولت برای سال آینده ۴۶ درصد رشد داشته است اما رشد هزینه‌های عمرانی وزارت اموزش و پرورش ۲۱ درصد در نظر گرفته شد، گفت: رشد اعتبارات عمرانی ۲۶ درصد بود اما بودجه عمرانی وزارت آموزش و پرورش ۳۱ درصد کمتر پیش بینی شد. بودجه سازمان نوسازی هم سی درصد کاهش یافت که این موضوع توان این سازمان در ساخت و تکمیل مدارس در همکاری با خیران مدرسه ساز را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه سهم بودجه وزارت آموزش و پرورش از بودجه کشور یازده و دو دهم درصد پیش بینی شده است؛ گفت: نسبت به لایحه سال گذشته لایحه پیشنهادی امسال افزایش پیدا کرد و سهم نظام آموزشی از بودجه عمومی از ده درصد به یازده و نیم درصد افزایش یافته است. ما هم امیدواریم سهم یازده درصدی وزارت آموزش و پرورش از بودجه عمومی در مجلس حداقل به پانزده درصد برسد.

وی با اشاره به اینکه بودجه کانون پرورش فکری و امور پژوهشی افزایش قابل توجهی داشته است گفت: متأسفانه بودجه ویژه برای مواجه با آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته نشده است و اگرچه چنین ردیفی در بودجه کشور وجود دارد در بودجه وزارت آموزش و پرورش دیده نشده و باید تلاش کنیم بخشی از بودجه آسیب‌های اجتماعی به آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش اختصاص یابد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش افزود: ۳۵ هزار دانش آموز داریم که در مقطع اول متوسطه در کلاس‌های مختلط تحصیل می‌کنند آقای وزیر دستور دادند هیچ کلاس مختلط متوسطه دومی نداشته باشیم اما همچنان ۸۴۰۰ کلاس درس مقطع متوسطه اول داریم. ۴۹ هزار مدرسه نیروی خدماتی و سرایداری ندارند. نیروی سرایداری فقط نقش خدماتی ندارند؛ بابای مدرسه هستند و نقش تعلیم و تربیت دارند.

ستاری فر گفت: ۴۰۰ هزار دانش آموز در مدارس شبانه روزی داریم که به ازای هر دانش آموز روزانه فقط نوزده هزار تومان سرانه است. سرانه هر دانش آموز در امور پرورشی روزانه یک حبه قند است. اعتبارات کل فعالیت‌های پرورشی ۲۵۰ میلیارد تومان بوده که با کسر اعتبارات سازمان دانش آموزی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی روزانه برای دانش آموزان ۱۲۵ تک تومنی است.

وی در انتقاد از تعطیلی مدارس گفت: آیا کسانی که مدارس را تعطیل می‌کنند. خساراتش را هم می‌پردازند؟ آیا آثار منفی عدم حضور دانش آموزان در مدارس را رصد می‌کنند؟ آیا کودکان که به مدرسه نمی‌روند اصلاً بیرون نمی‌روند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 0
    معلمین پرورشی تان غربزده یا بی غیرت هستند ،اگر معلم پرورشی باغیرت داشتید وضعیت مدارس این نبود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس