انگلیس بازوی رسانه‌ای اغتشاشات در ایران

علت واکنش شدید و کم‌سابقه دولت انگلیس به اعدام علیرضا اکبری، آسیب دیدن سرمایه‌گذاری تاریخی انگلیس روی جاسوسان خود می‌باشد؛ مبنی بر اینکه از آنها در هر شرایطی حمایت می‌کند و مانع مجازات‌شان می شود.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: «موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی» در تحلیلی نوشت: واکنش شدید مسئولین رسمی دولت انگلستان در حد نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه به اعدام جاسوسی به نام علیرضا اکبری شاید در نگاه اول برای خیلی‌ها عجیب باشد. بی‌بی‌سی فارسی هم که ارگان زیرمجموعه وزارت امورخارجه این کشور است در مطالب متعددی سعی کرد اصل جاسوس بودن و روند برخورد با او را مشکوک و مبهم جلوه دهد.

چرا دولت انگلیس در برابر برخورد جمهوری اسلامی با یک جاسوس خود، اینچنین شدید واکنش نشان می‌دهد؟ واقعیت این است که «وفاداری به جاسوسان» یکی از موضوعاتی است که دولت انگلیس سال‌های سال است روی آن خیلی سرمایه‌گذاری و تبلیغ کرده و در مواقع لازم آن را عملا نشان داده است. اقداماتی مثل پشتیبانی و حفظ حفاظت از جاسوس در طول دوران همکاری و حمایت‌های مهم و حیاتی از او و حتی خانواده‌اش بعد از لو رفتن، درب باغ سبزی است که می‌تواند خیلی‌ها را به همکاری با سرویس اطلاعاتی انگلیس ترغیب کند.

مرحوم آیت‌الله خالصی‌زاده از علمای مبارز عراق و ایران بود که از او خاطراتی دستنویس برجای‌ مانده است. او در بخشی از این خاطرات، متن نامه یکی از صاحب‌منصبان فوج رضاخان به خود را آورده که به شرح ماجرای انتخاب رضاخان توسط انگلیس می‌پردازد. در بخشی از این نامه خاطره‌ای نقل شده که به همین موضوع اشاره دارد: «درباره زندانی شدن خزعل در تهران، از کنسول انگلیس پرسیدم: «مگر وی دوستدار انگلیس نبوده و مگر آن همه جانفشانی در فرمانبری از انگلیس نکرده است؟» گفت: «بلی چنین بوده اما فرق میان دوستداران ما و دوستداران روس‌ها آن است که دوستداران روس‌ها به دار آویخته می‌شوند آن‌طور که سردار معزز بجنوردی و پنج برادرش و مرتبطان وی در خراسان همگی حلق آویز شدند. اما دوستداران ما با کمال عزت و احترام زندگی می‌کنند مانند شیخ خزعل و پسرانش در تهران که هیچ‌کس زهره ندارد به آنان نگاه چپ کند.»

یکی از مهم‌ترین نتایج مجازات علیرضا اکبری با سخت‌ترین مجازات یعنی «اعدام»، آسیب‌دیدن همین سرمایه‌گذاری تاریخی انگلیس است. «احساس ناامنی از اکنون و آینده»، دقیقا نقطه مقابل آن درب باغ سبز است و می‌تواند جاسوسان را در ادامه همکاری‌شان با دولت انگلیس مردد و حتی تبدیل به همکاری دوجانبه برای نهادهای اطلاعاتی ایران کند.

وقتی کسی در حد علیرضا اکبری که تابعیت دولت انگلستان را داشته، از نظر مالی حمایت‌های فراوانی شده، همسرش هم ساکن انگلستان است و دولت انگلستان هم در این سال‌ها تلاش زیادی برای حفاظت او کرده، دستگیر و نهایتا اعدام شده است، افرادی که الان مشغول همکاری با سرویس اطلاعاتی انگلستان هستند و آن سابقه مسئولیتی او را ندارند هم، با خود فکر می‌کنند که چنین سرنوشتی (اعدام؛ و نه حبس و نهایتا مبادله) در انتظار ما هم می‌تواند باشد. «لو رفتن» بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای یک جاسوس بیفتد، پس از آن نوبت دستگیری و مجازات است. اعدام اکبری جایی تاثیرش را نشان می‌دهد که جاسوسانی مثل او ببینند دیگر قرار نیست، محکوم به حبس شده و پس از چندسال دولتی که برایش جاسوسی کرده‌اند، معامله و تبادلی کند و آزادشان کند و بروند انگلستان زندگی کنند. به‌خصوص اگر مثل اکبری مشغول جاسوسی از حیطه‌های مهم و استراتژیک جمهوری اسلامی باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    21 3
    جاسوسان بعدی؟؟؟ یعنی مملکت داره باجاسوسان انگلیسی میگرده
    • mahzrb IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      0 0
      سلام حسن
    • SE ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      0 0
      خوب دیگه اطلاح آثار مخرب دولتهای نابخرد موسوی و هاشمی و خاتمی و روحانی زمان بر است
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      0 0
      یعنی فکر کردی فقط تو ایران یه جاسوس بوده؟؟ خنگی یا جنسش خوب نبوده؟؟!!
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      0 0
      نه جیگر میگه هزینه جاسوسی بالا می‌ره وگرنه در همه کشورها منجمله عنگلستان جاسوس هست پس نمکدون بازی درنیار منافق بی صفت
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    35 1
    از قبل هم باید جاسوس اعدام میکردید یعنی چی جاسوس دادید پول گرفتید
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    28 1
    جاسوس ها را نزارین پاشونو بزارن از کشور بیرون- فورا مجازات کنین
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      0 0
      شک ندارم اکنون بسیاری از اصلاح طلبان و سران لاکچری نشین دولت قبلی که اقتصاد را عمدآ نابود کردند با پوشک داخل کمد دیواری پنهان شده اند
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    10 0
    چه عجب
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      0 0
      عجب به جمالت گوکولی
  • امید IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    21 0
    باید سر مار را قطع کنیم.
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    24 0
    اگر این رویه اعدام جاسوسان ادامه دار باشد دیگر جاسوس اجنبی و خودی تو این کشور جولان نمی دهد.
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    21 0
    جزای هر جاسوس فقط اعدام از هر کشوری یا برای هر کشوری که می خواهد باشد
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    12 0
    تا الان برخورد با جاسوس مثل برخورد با گرون فروش بود. طرف دویست میلیون گرون فروشی می‌کنه بعد دو میلیون جریمش می کنند. گرون فروشه میگه به به صد و نوهشت میلیون کاسب شدم، چقدر گرون فروشی خوبه!!! حالا برم تکرار کنم
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    13 6
    اصلاح طلب و اصولگرا ی محترم ! از دید ملت ایران شما جاسوس و خیانت کارهستید مگر خلافش ثابت بشه !!
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      0 0
      10:44 اگر از نظر شما اغتشاشو های نوکر یه مشت یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز کسی جاسوس حساب بشه فکر کنم بشه بعنوان بهترین و وطن پرست ترین افراد اون کشور روشون حساب کرد!!!!
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      0 0
      ۱۰:۴۴ شما هم منافق بی صفتی حتی اگه خلافش ثابت بشه
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      0 0
      مرگ بر مریم رجوی
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 0
    جاسوس فقط اعدام- وقتی جاسوس میگیرین و ثابت میشه که خیانت کرده -باهاش بازی درنیارین و فکر کاسبی نباشین- سریع مجازات کنین
  • علی IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    11 0
    دقیقا جلز و ولز کردن دولت انگلیس و سایر کشورهای اروپائی وامریکا ناشی از همین مسئله هست
  • کاظم IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 7
    ضد برجامی ها باید بترسن
    • ح IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      0 0
      دوستان این احمق رو خواهشا ولش کنید!! هرچی بیشتر بهش جواب بدید بیشتر پر رو میشن!! بزارید اینقدر سرش زیر برف باشه تا خفه شه!!
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    10 0
    وقتی جاسوسان تیم توافق هسته ای فقط 5 سال زندان برایشان بریده شد، بقیه را شیر کردند.
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
      0 0
      وقتی تو نمیفهمی دیگه تقصرما نیس
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 0
    این جاسوس نبوده فقطدر دایره شما نبوده ... فقط،احمق بوده برگشته ایران...
  • علی افصحی IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 0
    جاسوسان بعدی به معنای غرق شدن نطام مقدس جمهوری اسلامی ایران در باتلاق جواسیس نیست بلکه به قول معروف«دفع دخل مقدر است»یعنی فردا روزی اگر همسانی برای اکبری پیدا شد دوباره صداها بلند نشود که ای داد این چه معامله ای است که با ذهن های منفصل ابالیس می شود و یک راست به دار مجازات سپرده می شوند. چرا که از اصول فلسفی یکی این است که وقوع یک امر نشان از احتمال تکرار آن را در خود دارد فلدا هم جاسوسی و هم مجازات اعدام برای جاسوس می تواند تکرار شود این را همه می دانند پس طبیعی است که روند جذب جواسیس در بنگاه های جاسوسی به شدت متأثر از اعدام جاسوس اکبر شده و نیز رویه پیشین مجازات را تعییر دهد چرا که در روایات شیعی آمده که در صورت دستیابی به جاسوس او به قتل برسد.چنان که در زمان پیامبر جاسوسی آمد و بین اصحاب جاگرفت و بعد از اخذ اطلاعات بیرون رفت پیامبر دستور داد دنبالش رفته و دستگیرش کرده اطلبوه و اقتلوه. ونیز پس از شهادت امیرالمومنین علی علیه السلام ،و بیعت مردم با امام حسن ، معاویه دو نفر را به بصره و کوفه برای جاسوسی و شایعه افکنی برای تضعیف امام حسن فرستاد امام حسن ضمن دستگیری آ ن دو و اعدامشان ، به معاویه هشدار جدی داد که دست از جنگ طلبی بردارد.جاسوسی مجازاتش از تعزیر تا اعدام است و بستگی به نظر حاکم دارد. این است که غرب وحشی همگی برای جاسوس اکبر یقه درانی می کنند تا شاید بتوانند در اراده قضائی نظام اسلامی تأثیر گذاشته و نیز به خط جاسوس پروری رنگ و لعابی بدهد که باید گفت دیگر نظام اسلامی در عرصه مبارزه با جاسوسی به مرحله تهاجمی جدی رسیده و در پی آن است که تا جایی که ممکن است خط جاسوسی و چشمان نامحرم دشمن در میهن اسلامی ایران را کور کند و خواهد کرد. سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 0
    جاسوس ها رو با تصادف ساختگی بکشید . هزینه هم برا کشور نتراشید ... خودشون هر مدل ضربه به کشور میزنن ... مرگ شون هم به کشور ضربه میزنه ... اول تخلیه اطلاعاتی کنید ... یه مدت بذارید برعکس و اشتباهی اطلاعات بدن .. بعدش یه سکته و تصادف ساختگی به درک واصل کنید
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 0
    رایفی پور میگه امریکا پشت سر جاسوسش نمیماند ولی انگلیس میماند و وفاداره
    • ح IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
      0 0
      مگه دروغ میگه؟؟ یه نگاه بکن ببین چیکار کرده برای جاسوس!!
  • رضا IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 0
    بی نانوس تر بی هویت تر نامردتر از جاسوس هیچ موجودی روی زمین نیست کسی که برای منافع کثیف خودش کشورشو بفروشه حیف نام انسان روی این کثافت گذاشتن
  • سعید IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    0 0
    مرگ و اعدام باعث میشه حتی شجاع ترین و بی مغز ترین انسان ها هم مثل موش تو لانه شان بیرون نیان، چون هیچ انسانی نیست که از مرگ نترسد و برای فرار از مرگ هر کاری می کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس