کد خبر 145658
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۱

غذاي مانده ارزش غذايي كمتري دارد. به همين دليل لازم است تا جاي ممكن غذاي هر روز در همان روز پخته و تازه مصرف شود.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، عده بسیاری از خانواده ها غذاهایی را که در طول یک روز می پزند برای وعده های غذایی روز بعد نگه می دارند. این در حالی است که این غذاهای مانده به طور کلی ارزش غذایی بسیار پایینی دارند و نمی توانند جایگزین غذای اصلی باشند. همچنین غذاهای مانده می توانند باعث بروز بیماری های مختلف نیز بشوند.

توجه داشته باشيد كه مصرف غذاهاي مانده باعث بروز بي حالي و تهوع در افراد مي شود. علاوه بر اين، بررسي پژوهشگران حاكي از آن است كه غذاهاي مانده و كنسرو شده موجب پيري بدن مي شوند. براي هضم و جذب غذاهاي مانده و برخي موادغذايي و ميوه هاي كنسرو شده، بدن بايد انرژي و فرايند بيشتري نسبت به غذاهاي تازه صرف كند.



در بدن انسان سالم، موادغذايي تازه قابليت هضم و جذب سريع دارند اما جذب و هضم موادغذايي مانده نيازمند فرايندهايي است كه موجب پيري و از بين رفتن برخي سلول هاي بدن مي شود و اين پيري سلولي مي تواند باعث پيري بدن شود.

نحوه نگهداري غذا در يخچال

اگر غذا با حجم زياد وارد يخچال شود، قسمت هاي مركزي غذا نمي توانند به همان سرعتي كه اطراف غذا سرد مي شود، خنك شوند. گرم ماندن قسمت هاي مركزي در طولاني مدت سبب مي شود شرايط براي تكثير ميكروارگانيسم ها و تغييرات آنزيمي در موادغذايي فراهم شود. البته تغييرات آنزيمي باتوجه به نوع موادغذايي، مختلف و متفاوت است اما به هر حال گرما هم واكنش هاي آنزيمي را تسريع مي كند و هم سبب سريع تر شدن رشد و نمو ميكروب ها مي شود.

غذاهای مانده در یخچال را فقط یک بار گرم مصرف نمایید و آنچه پس از گرم و مصرف كردن باقی می‌ماند را به هیچ وجه مجددا برای مصارف بعدی نگهداری نكرده و در یخچال یا فریزر نگذارید.وی خاطرنشان كرد: وقتی غذا پخته شد و دمای آن در محیط به مرحله قابل تحملی رسید در آن را ببندید و سریع در یخچال بگذارید.



نوع ظرف

نوع ظرفي كه غذا در آن در يخچال نگهداري مي شود نيز از نظر واكنش هاي شيميايي كه بين غذا و ظرف رخ مي دهد، اهميت دارد. به طور مثال، روكش آلومينيومي براي مواد غذايي اسيدي مثل غذاهاي حاوي رب گوجه مناسب نيست.

مصرف غذاهاي مانده باعث بروز بي حالي و تهوع در افراد مي شود. علاوه بر اين، بررسي پژوهشگران حاكي از آن است كه غذاهاي مانده و كنسرو شده موجب پيري بدن مي شوند.

نگهداري مواد غذايي اسيدي و ترش در داخل ظروف روحي يا رويي نيز سبب خورانندگي آن مي شود به عبارتي آلومينيومي كه در اين ظروف وجود دارد وارد مواد غذايي مي شود بنابراين استفاده از اين ظروف براي نگهداري مواد اسيدي مناسب نيست. براساس تحقيقات انجام شده در زمينه ظروف روي كه آلومينيوم در آن ها به كار رفته، مشخص شده است كه مصرف آلومينيوم در بلندمدت سبب ابتلا به آلزايمر مي شود، بنابراين به جز اين مورد، استفاده از ظروف روي اشكال ديگري ندارد.

با دقت در ظروف روي كه جهت نگهداري آب ليمو يا ماست استفاده مي شوند، درمي يابيم كه بعد از يك يا دو روز ظرف سياه مي شود چرا كه نگهداري مواد اسيدي مانند آب ليمو و ماست در اين ظروف سبب خورانندگي ظرف مي شود بنابراين استفاده از مواد اسيدي هم ظرف را خراب مي كند و هم آلومينيوم را وارد موادغذايي مي كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس