سلبریتی‌ها چگونه پناهنده شیطان می‌شوند؟/ نظر قرآن درباره وطن‌فروشان

خداوند در قرآن کریم چند ویژگی برای وطن‌فروشان بیان کرده و می­‌فرماید: مانند کسانی نباشید که از دیارشان با حالت سرمستی و هواپرستی و با حرکتی نمایشی خارج شدند و مردم را از راه خدا باز می‏‌دارند.

به گزارش مشرق، مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خود، در ۲۲ دی‌ماه، نقشه‌ها و برنامه‌های دشمن در جریان اغتشاشات اخیر را مورد تحلیل قرار دادند. ایشان در بخشی، به این نکته اشاره داشتند که یکی از نقشه‌های دشمن، تشویق چند عنصر خودفروخته برای خروج از کشور، پناهنده شدن به آنها و لجن‌پراکنی علیه کشور بود. هدف از این نقشه در محاسبات خیالی آنها ناامید کردن جوانان بود که از این نقشه نیز به فضل الهی ناکام ماندند.

این نقشه شوم، یادآور آیه‌ای از قرآن کریم است، آنجا که خداوند می‌فرماید: «مانند کسانی نباشید که از دیارشان با حالت سرمستی و هواپرستی و با حرکتی نمایشی، خارج شدند و مردم را از راه خدا باز می‏‌دارند و خدا به آنچه می‏‌کنند احاطه دارد و یاد کن‏ هنگامی را که شیطان اعمال آنان را برایشان بیاراست و به آنها گفت: امروز هیچ کس از مردم بر شما پیروز نخواهد شد، و من پناه شما هستم». (انفال/ ۴۷- ۴۸)

از آنجا که قرآن همچون خورشید و ماه در تمامی دوران‌ها در چرخ گردون، جاری است (البرهان فی تفسیر القرآن، ج‏۱، ص: ۴۶) و در هر دوره و زمانی، برای هر جمعیت و گروهی، سخن نو و تازه دارد (بحار الأنوار، ج‏۱۷، ص: ۲۱۳) گویا آیات بالا همین امروز و در وصف حال این چند عنصر خودفروخته و خودباخته‌ای که کشور را در بحبوحه اغتشاشات ترک گفتند نازل شده است. خداوند در این آیات چند ویژگی برای کار آنها ذکر می‌کند که همه آن ویژگی‌ها دقیقا بر این چند سلبریتیِ دوران ما هم صدق می‌کند.

ویژگی نخست از روی سرمستی و خوشگذرانی بودن این کار است که البته همراه با نوعی خودبرتربینی و احساس ریاست هم هست. تعبیر «خَرَجُواْ مِن دِیَارِهِم بَطَرًا» در قرآن کریم اشاره به این ویژگی دارد (تفسیر المنار، ج‏۱۰، ص: ۲۶). این آیه درباره کسانی نازل شد که با ترک دیار خود، به دنبال به راه انداختن محفلی برای شراب‌خواری و رقص و آواز و پایکوبی بودند (تفسیر مجمع البیان، ج‏۴، ص: ۸۴۲).

ویژگی دوم نمایشی بودن کار آنها است. که تعبیر «رِئَاءَ النَّاسِ» اشاره به آن است. این افراد، ریاکارانه، در ظاهر چیزی را وانمود می‌کنند که برعکس باطن پلیدشان است (همان).

ویژگی سوم آن است که هدف آنها از این کار، به انحراف کشاندن و بازداشتن مردم از راه خدا است. آنها با گفتار و رفتار خود مردم را به غوطه‌ور شدن در گناهان و فراموش کردن خدا و دستوراتش فرا می‌خوانند (تفسیر المیزان، ج‏۹ ۹۶).

ویژگی چهارم تأکید بر نقش و تحریک شیطان در این جریان است. «وَ إِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ وَ قالَ لا غالِبَ لَکُمُ الْیَوْمَ مِنَ النَّاس‏». شیطان کار آنها را زیبا جلوه داد و آنها را به این پندار باطل انداخت که با این همه امکانات و لشگریان و اسباب لهو و لعب و خوشگذرانی که برای خود مهیّا کرده‌اند پیروز ماجرا خواهند بود (تفسیر المیزان، ج‏۹، ص: ۹۷).

ویژگی پنجم پندارِ خیالیِ «پناهندگی» است که شیطان به عنوان یک امتیاز به آنها می‌دهد. شیطان به آنها گفت: «وَ إِنِّی جارٌ لَکُمْ» یعنی من به شما پناه می‌دهم. «جوار» یا همان پناهندگی از سنن قدیمی عرب جاهلیت بود که یک قبیله به شخص غریبه، پناهندگی می‌داد و در این صورت، از او مانند یکی از افراد خود حمایت می‌کرد. این سنّت پناهندگی امروزه هم به گونه‌ای در جهان وجود دارد (همان).

هر چه بیشتر در دو آیه ۴۷ و ۴۸ سوره انفال تأمل می‌کنیم همسویی و ارتباط آن را با جریانات امروز خود بیشتر می‌یابیم.

در ویژگی نخست، خروج این چند عنصر خودفروخته هم مانند پیشینیانِ خود، همراه با نوعی سرمستی، خودبرتربینی و گونه‌ای از رهبری‌پنداری و پمپاژ تنفس مصنوعی به اغتشاشگران بود.

ویژگی دوم، نمایشی بودن این حرکات بود که این فقره را بازتاب گسترده و پررنگ و لعاب اخبار آنها در فضای مجازی و رسانه‌های معاند برعهده داشتند.

ویژگی سوم، هدف مشترک آنها در بازداشتن مردم از راه خدا بود. سرود «برای توی کوچه رقصیدن...» که به نوعی، منشور اغتشاشات شده بود و دعوت به برداشتن روسری‌ها و در نهایت، مخالفت با نظام سیاسی مبتنی بر مبانیِ دینی، هدف روشن اغتشاشات بود و همه آنها مصادیقِ بارزِ «صدّ عن سبیل الله» و بازداری از راه خدا است.

ویژگی چهارم، نقش شیطان و وسوسه‌هایی است که آنها را پیروز ماجرا جلوه می‌داد. این نکته نیز از همان ابتدا از نگاهِ واهیِ از بالا به پایینِ آنها و از ادبیات متکبرانه‌شان و از اعلام پیروزیِ هر روزه‌شان پیدا بود.

ویژگی پنجم وعده خیالیِ اعطای پناهندگی از سوی شیطان بود. می‌دانیم که در نگاه قرآنی، شیاطین اعمّ از شیاطینِ جنّ و انس هستند. از سوی دیگر، دولت استکباری آمریکا، شیطان بزرگ دوران ما است. چند سلبریتی خودفروخته مملکت ما، دلخوش به وعده پناهندگی شیطان بزرگند و از این هشدار خداوند غافلند که فریب وعده پناهندگی به شیطان را نخورید.

کوتاه سخن آن که این نقشه‌ها که دشمن، پس از آزمون و خطاهای چندین و چند ساله، تازه به آن رسیده است، چندان هم جدید و ابتکاری نیست و در واقع این افراد، دنباله‌رو همان کسانی هستند که در صدر اسلام نیز با نقشه‌های مشابه، سعی در تضعیف روحیه مسلمانان در مقابله با مشرکان داشتند.

به فضل و رحمت خداوند متعال و به عنایت امام زمان علیه‌السلام و تحت رهبری نایب ایشان مقام معظم رهبری، این گونه حرکت‌های نمایشی و حساب شده که از سوی شیاطین انس و جنّ طرح‌ریزی و اجرا می‌شود تا آنگاه که مردم دل در گرو رهنمودهای روشنگرانه خداوند در قرآن کریم دارند راه به جایی نخواهد برد.

نویسنده: محمد میری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • وحدت راحول ولایت رعایت کن سایتمشرق IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    9 15
    توچرا گیر کردی به اینا میخوای وصل کنی به اصلحات وماله بکشی
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    12 32
    خوشبحالشون
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      24 8
      خوش به حالشون در دنیای فانی. بد به حالشون در آخرت جاودانی
    • خخخ IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      0 2
      این نقد بگیرو دست از آن نسیه بدار که سرکه نقد به ز حلوای نسبه
  • جلال احمدآبادی IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    18 7
    احسنت بسیار متقن و کارگشا بود
  • حسن روحانی IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    3 32
    بگذارید امثال حمید فرخ نژاد و علی کریمی به ایران برگردند و کسی را از قطار انقلاب بیرون نکنید همه خوبند همه انقلابی اند همه ایران را دوست دارند ما باید جذب 100 درصدی کنیم نه فقط جذب حداکثری
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      22 7
      تو باعث ریزش 100 درصدی شدی برو گم شو برووووووووووووووووووووو شیطان لعین ازت متنفرم
    • CA ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      20 4
      حکایت این وطنفروشها حکایت کسیه که نشسته تو کشتی داره کف کشتی رو سوراخ میکنه. اگه جلوشون رو نگیری کشور رو تجزیه میکنن. اگه کسی قانون مملکت رو قبول نداره موندنش به ضرر کشوره.
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      9 6
      بله اصلا دزد و قاتل و قاچاقچی و مواد فروش و فاجعه رو هم آزاد بگذارید تا جذب 101 درصدی بشه
    • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      1 0
      علی کریمی حتما برگرده و پاسخ خون هایی که ریخته باشه
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    24 5
    فرزندان مسئولین چطور به دامن امریکا پناه می برن؟!
    • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      2 0
      اکثر این فرزندان از طایفه سبزک ها و بنفش کها هستند!!
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      0 0
      اونا هم از همین قماشن.
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    19 1
    لعنت برابلیس وحزبش وهمه شیاطین جن وانس!
    • مقدس IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
      0 0
      والله كه شيطان از روى غرور و جهالت فقط يك نافرمانى كرد و رانده درگاه حضرت معبود يگانه عالم گرديد ، ليكن اين قماش بى سروپاى هرزه حتى العياذبالله وجود خداوند متعال را هم منكر هستند خوب دقت كنيد به اعمال و لجن پراكنى هايشان به وضوح قابل تشخيص هست كه اين موجودات متعفن خود ابليس لعين بلكه بلاشك امل ابليس اند .
  • مسعود دیپلمات IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
    1 1
    احسنت! عالی بود. همیشه باید تحلیل مسائل روزمره اینچنینی را با مصادیق آیات الهی تطبیق داد که این خود یک تبین قاطع و بی تردید است.
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    2 0
    سلبریتی جماعت مثل سگ بو می کشه هر جایی بوی پول بده میره
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    1 0
    امیدوار بودم بعد از جام جهانی درس خوبی به سعودی ها و امارتی ها بدهیم
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    1 0
    خواهشا بچه های بالا توگونی بیارینشون افتابه بندازیم توگردناشون بخندیم
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    2 0
    ارزوی روزیرا میکشم که امثال علی کریمی وفرخ نژادو وووو ومسی علینژاد وفاسقین دیگرو بیارنودرمیدان شهر باجرثقیل داربزنن. شیرینی پخش کنم.الذین یحبون ان تشیع الفاحشه فی الذین امنوا فبشرهم بعذاب الیم.دقیقا انها مصادیق این ایه شریقه هستند که خدای منتقم بشارت غذاب سخت به انها داده
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    1 0
    اینها منافق هستندو خداوند به آنها عذاب الیم وعده داده در بدترین جای جهنم.وعده خدا یقینا حق است.
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    1 0
    خداوند در قرآن کریم چند ویژگی برای وطن‌فروشان بیان کرده و می­‌فرماید: مانند کسانی نباشید که از دیارشان با حالت سرمستی و هواپرستی و با حرکتی نمایشی خارج شدند و مردم را از راه خدا باز می‏‌دارند!!!!؟؟؟؟ (اینها را باتهدید،تخریب،فحاشی وغارت....اجبارا بیرون کرده اند)
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    1 0
    چیزی بدتر از خیانت و جاسوسی نیست. هر جرمی را می‌توان بخشید ب جز خیانت و جاسوسی. کشورهای غربی بدنبال جذب و تغییر افکار این کشور ب نفع خودشان هستند و این حقارت را در افرادی که جذب می‌کنند ایجاد کرده اند. افتخار و احساس خوب و حقیقی زمانی است که عظمت و بزرگی را در زادگاه پیدا کنی. متاسفانه همیشه اقلیت هایی هستند که خسارات بزرگی ب کشور وارد می‌کنند.
  • سلام IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    1 0
    ناخالصی‌ها به مرور زمان خود بخود محو می شوند.
  • عمو IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    2 0
    رابط دارن پولاشون و دلار می کنه،بلیط و ویزای تقلّبی میگیره براشون،از مرز اشتون میکنه.
  • عمو IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    1 0
    از مرز ردشون میکنه.
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    0 0
    خدایا حضرت نوح با اون همه عمری که کردند مدت زمان ماندن خودشان در زمین رو با امدن از افتاب به سایه تشبیه کردند بعد این بندگان مغرورت انگار قرار برای تمام عمر دراین دنیا کنگر بخورند ولنگر بندازن انگار نه انگار که تا به خودشون بییان باید برن اون دنیا البته اگه به خودشون بییان
  • US ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    0 0
    آقاى اژه اى قاتلين و اغتشاشگرانى كه حكم اعدامشان قطعى شده است چرا اعدام نميكنيد.؟
  • کاوه IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    0 0
    تر خدا ول کنید اصلا اینها پر کاهی هم نیستند ترا بخدا با نوشتن در مورد اینها انان را بزرگ نکنید اصلا ارزشی ندارند
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
    0 0
    شیطان با توهم و سراب و بزک انسانها را فریب می دهد.... شیطان زده ها فقط بدنبال سراب هستند و گمراه شده اند.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس