با گذشت زمان و دیجیتالی شدن زندگی انسانها، بسیاری از فعالیتها بهصورت دیجیتالی انجام میگیرد. درگذشته که این تکنولوژیها وجود نداشتند، افراد برای تبریک، تسلیت یا تبلیغ برند خود باید بهصورت سنتی عمل میکردند و برای ساخت کارت ویزیت خود باید آن را با استفاده از ابزارهایی مانند کاغذ و مداد، طراحی و چاپ میکردند؛ اما امروزه نیازی به این ابزار نیست و فقط کافی است ویژگیهای موردنظر خود را ارائه دهید. درحالحاضر طرحهای بیشماری برای مناسبتها و استفادههای مختلف طراحی میشوند. شما میتوانید از طریق سفارش یا خرید، از آنها استفاده کنید.
لایه باز چیست؟
فایل لایه باز که با نام طرح لایه باز هم شناخته میشود، نوعی فایل است که اغلب آن را با فرمت PSD میشناسند. این فایلها را آماده کپی یا ready to print هم مینامند. از آنها برای موارد بسیار گرافیکی از جمله بنر تبلیغاتی، کارت ویزیت و... استفاده میشود. نکته قابلتوجه و جالب درمورد آنها این است که امکان ایجاد تغییرات در آنها وجود دارد؛ یعنی شما میتوانید یک طرح لایه باز را باتوجهبه نیازهای خود تغییر دهید. نامگذاری طرح هم از همین موضوع سرچشمه میگیرد.
شما میتوانید تمام لایهها را بهصورت جداگانه بررسی کنید. اسم آنها را عوض کنید، رنگبندی آنها را تغییر دهید یا آنها را پسوپیش کنید. میتوانید هرکاری که موجب افزایش بهرهوری از این نقش گرافیکی شود، را انجام دهید.
انواع فایل لایه باز
این محصولات به دو دسته پولی و رایگان تقسیم میشوند. در برخی از وبسایتهای معتبر ایرانی و برخی از وبسایتهای خارجی، میتوانید محصول موردنظر خود را خریداری نمایید. خرید از سایتهای ایرانی از لحاظ قیمت عالی است؛ اما خرید از سایتهای خارجی بهدلیل وجود سیستم پرداخت دلاری، کاری معقولانه به نظر نمیرسد.
بهصورت کلی میتوانید طرحها را ازطریق دو روش تهیه کنید.
- دانلود رایگان از وبسایتهای ایرانی و خارجی
- خرید محصول موردنظر از وبسایتهای داخلی و خارجی
انواع کاربردها
بهرهمندی از یک نقش گرافیکی باکیفیت و مناسب مستلزم رعایت اصول حرفهای است. این اصول شامل رنگبندی، توازن، نگارش متن، خلاقیت و استانداردهای چاپی هستند. برای داشتن یک فایل لایه باز مناسب دو راه پیشروی شما قرار دارد. اولین راه استخدام یک گرافیست حرفهای است؛ اما نکته قابلتوجه درباره این راه، هزینه بسیار بالای استخدام یک گرافیست حرفهای است. دومین راه، دسترسی به فایلهای متناسب با کسبوکار شما است. در این صورت شما میتوانید پس از دانلود طرح، در صورت نیاز تغییراتی در آن ایجاد کنید.
البته باید هرکدام از فایلها را به کمک نرمافزار مربوط به آن ویرایش کنید. امکان ویرایش آنها توسط هر نرمافزاری وجود ندارد؛ شما باید آنها را با استفاده از نرمافزار مناسب ویرایش کنید.
طرح کارت ویزیت
امروزه استفاده از یک کارت ویزیت در هر کسبوکاری الزامی است. البته اهمیت این امر در کسبوکاری که فعالیت فیزیکی دارد و بهصورت مستقیم با مشتری در ارتباط است، بیشتر میشود. یک کارت ویزیت شامل لوگو، عکس و اطلاعات تماس است که در جیب مشتریان شما جا میگیرد. کارت ویزیت باکیفیت باید از نظر رنگبندی، چینش محتوا، خلاقیت و جذابیت بصری حرفی برای گفتن داشته باشد. فقط در این صورت است که مانند سایر کارتها دور انداخته نمیشوند.
بنر مشاغل
هر کسبوکاری برای معرفی خود به مشتریان، نیازمند تابلو یا بنر است و از این طریق میتواند خدمات خود را برای مشتریان شرح دهد. طراحی یک بنر جذاب، تأثیر بهسزایی در دیدهشدن مشاغل و جذب مشتری دارد. زیرا اولین چیزی که یک مشتری هنگام وارد شدن به فروشگاه با آن مواجه میشود، تابلو آن فروشگاه است.
بنرهای مناسبتی
مناسبتهای هرسال به دو دسته ملی و مذهبی تقسیم میشوند. سازمانهای دولتی و خصوصی، شرکتها و برخی از کسبوکارها در این مناسبتها از بنر استفاده میکنند. از آنها بهمنظور تبریک، تسلیت یا تخفیفهای مناسبتی استفاده میکنند. از این تخفیفها میتوان به شب یلدا یا عید نوروز اشاره کرد. همچنین در ایام رحلت، ولادت و شهادت ائمه مطهر از این تابلوها استفاده میشود. بااستفاده از طرح لایه باز میتوانید محیط کاری خود را با مناسبتهای مختلف هماهنگ نمایید.
ست اداری
ست اداری با نام هویت بصری هم شناخته میشود. این ست شامل المانهای مختلف چاپی با رنگ سازمانی و لوگوی مشخص است. این محصول در جهت برندینگ یک کسبوکار مورداستفاده قرار میگیرد. یک هویت بصری میتواند شامل مواردی همچون سربرگ، فولدر، کاغذ یادداشت، پاکتنامه، فاکتور، ماگ، کارت ویزیت، قالب اینستاگرام، پرچم، لباس کارکنان، بروشور، بستهبندی و کاتالوگ باشد. سازمانها میتوانند باتوجه به نیازهای خود هرکدام از المانهای کاربردی را در ست اداری خود قرار دهند.
لوگو
درحقیقت لوگو یکیدیگر از هویتهای بصری برند شما محسوب میشود. پس برای طراحی آن باید حساسیت زیادی خرج کنید. طرح لایه باز به شما این امکان را میدهد تا هر نقشی که دوست دارید را پیادهسازی کنید. درصورت موفقیت مشاغل مختلف، این لوگو است که در ذهن افراد باقی میماند. بهعنوانمثال لوگو برند اپل را در نظر بگیرید؛ این لوگو در ذهن تمام مردم دنیا حک شده است.
تقویم
یکی از بهترین روشهای تبلیغاتی، تولید و عرضه تقویم است. باتوجهبه اینکه افراد بسیار زیادی به تقویمها مراجعه میکنند و به آنها نیاز دارند، میتوان گفت تقویمها حائز اهمیت هستند. توصیه میشود برای تبلیغ برند خود از تقویمهای تبلیغاتی استفاده کنید. بازار این محصولات هر ساله داغتر میشود و شرکتهای بسیاری برای چاپ تقویم اقدام میکنند.
تهیه طرحهای جذاب و کاربردی از ایران طرح
وبسایت ایران طرح در کنار شما است تا نیازهای گرافیکی شما را برطرف نماید. این سایت با ارائه فایلهای لایه باز گوناگون، نیاز مشتریان را در زمینههای مختلف برطرف میکند. این مجموعه بهمنظور رفاه مشتریان امکان سفارش آنلاین را ایجاد کرده و خدمات خود را بهصورت غیرحضوری ارائه میکند. همچنین امکان برقراری ارتباط با پشتیبانی این مجموعه وجود دارد که میتواند در صورت ایجاد مشکل، آن را برطرف نماید. از خدمات این مجموعه میتوان به کارت ویزیت، بنر مشاغل، تراکت، نقاشی دیجیتال، وکتور و محصولات بسیار دیگر اشاره کرد.