شاید تا قبل از آغاز مسابقات دیروز و با دیدن قرعه بسیار سخت کشتی گیران کمتر کسی فکر می کرد که ایران بتواند 2 مدال برنز کسب کند که به زعم اکثر کارشناسان این دو مدال با چاشنی دقت وشانس می توانست تبدیل به خوشرنگ ترین مدال ها شود.

به گزارش سرویس ورزشی مشرق، پس از کسب یک مدال نقره توسط صادق گودرزی در روز اول مسابقات کشتی آزاد المپیک سه کشتی گیر دیگر کشورمان با قرعه ای بسیار سخت پا به میدان گذاشتند و الحق و الانصاف هر 3 آزاد کار مبارزات جانانه و جسورانه ای به نمایش گذاشتند و برابر حریفان قهرمان جهان و المپیک شان از پیش باخته نبودند.

وزن 60 کیلو گرم ؛ مسعود اسماعیل پور سرافرازانه حذف شد

در دومین وزن کشتی آزاد کشتی گیر جسور و چالاک کشورمان در اولین مبارزه خود براي راه‌يابي به مرحله‌ يك هشتم نهايي مقابل گيلرمو سروانتس تورس از مكزيك به روي تشك رفت و در دو تايم (6-0، 2-1) به برتري رسيد.
در تايم اول اسماعيل‌پور جنب و جوش بيشتري نشان داد اما نتوانست به پاهاي حريفش برسد و سي ثانيه پاياني آزادكار ايران بالاخره اقدام به زيرگيري كرد و تعادل حريفش را بيرون از تشك انداخت. در ادامه يك بار ديگر حريفش را خاك كرد و با دو فتيله پيچ به امتياز 6 رسيد تا وقت اول به پايان برسد.


در وقت دوم اسماعيل‌پور باز هم زيرگيري كرد و پس از خاك كردن با اجراي بارانداز حريف را روي كف دست چرخاند و يك امتياز ديگر نيز گرفت. در ادامه تورس هم بالاخره توانست به پاهاي او برسد و يك امتياز بگيرد.

اسماعیل‌پور در دومین کشتی خود مقابل زوماگزیف دارنده مدال برنز 2011 جهان از قزاقستان به روی تشک رفت و در سه تایم (4-1،1-4، 4-0) به برتری رسید.

اسماعیل‌پور در تایم اول خاک شد و یک امتیاز داد و در حالی که تلاش می‌کرد تا امتیاز را جبران کند، کنده‌اش کشیده شد و به روی پل رفت و پس از خاک کردن حریف امتیاز 4 بر یک شد. در تایم دوم باز هم زوماگزیف زیرگیری کرد و اسماعیل پور را خاک کرد که این امتیاز به سرعت جبران شد. در ادامه اسماعیل‌پور توانست حریف قزاق خود را از تشک بیرون برد و امتیاز دوم را هم گرفت. در ادامه بار دیگر نیز به پشت حریف رفت و امتیاز سوم را گرفت تا این وقت به سود او به پایان برسد. تلاش کشتی‌گیر قزاق برای اجرای فن پرتابی ره به جایی نبرد و این وقت 4 بر یک به سود اسماعیل‌پور به پایان رسید
 
در وقت سوم اسماعیل‌پور باز هم حریفش را از تشک بیرون برد اما امتیازی نگرفت در ادامه حریفش را خاک کرد و بارانداز اجرا کرد و این وقت را برد تا در مرحله بعد به مصاف بسیک کودوخوف، قهرمان جهان از روسیه برود.

دیدار سوم اسماعیل پور مقابل بسيك كودوخوف از روسيه دارنده‌ چهار نشان طلاي جهان یکی از زیباترین مبارزات این کشتی گیر جوان کشورمان بود که با جسارت و بدون ترس از نام این حریف در یک تایم پیروز شد و یک تایم را واگذار کرد تا کار به وقت سوم بکشد.



در وفت نخست كودوخوف در ثانيه‌هاي پاياني به پاهاي اسماعيل‌پور رسيد و او را خاك كرد تا اين تايم به سود او به پايان برسد. تلاش اسماعيل‌پور در ثانيه‌هاي پاياني سودي نداشت و خودش روي پل رفت و سه امتياز ديگر از دست داد.

در وقت دوم اسماعيل‌پور فرصت خوبي داشت تا حريف را از تشك بيرون كند، اما نتوانست. در ادامه اسماعيل‌پور بالاخره به پاهاي كودوخف رسيد و پس از خاك كردن بارانداز كرد كه بارانداز او امتيازي نگرفت اما اين وقت را به سود خود پايان داد.



در وقت سوم در حالي كه تا 30 ثانیه مانده به پایان وقت دوكشتي‌گير مساوی بودند در یک لحظه با هم از تشك بيرون رفتند، و داور امتياز را به كودوخوف داد که این امتیاز اعتراض اسماعیل پور را در پی داشت اما مربیان ما اعتراض نکردند تا ریسک نکرده باشند و مسعود بتواند امتیاز را در 30 ثانیه پایانی جبران کند اما این اتفاق نیفتاد تا گریه های اسماعیل پور هم تاثیری نداشته باشد و داوران اعتراض پس از پایان وقت را طبق قوانین نپذیرفتند و شکست سرافرازانه اسماعیل پور رقم خورد.
در تصاویر تلویزیونی امتیاز کودوخوف درست به نظر می رسید و پای اسماعیل پور زودتر خارج شده بود.

با پیروزی کودوخوف برابر حریف کره شمالی اسماعیل پور به جدول شانس مجدد برگشت و به مصاف یوگشوار دات از هندوستان رفت و در سه وقت و با نتایج 3 بر 0 و 2 بر 3 و 4 بر 0 شكست را پذیرفت و از رسیدن به مدال برنز بازماند.

در تایم نخست اسماعیل‌پور کشتی را اداره کرد، اما فعال‌تر نشان می‌داد. دو کشتی‌گیر در سرشاخ امتیازی نگرفتند و کار به کلینچ کشیده شد و این بار هم قرعه به سود حریف هندی در آمد، اما اسماعیل‌پور توانست کنده‌ی او را بکشد. داوران امتیاز را به حریف هندی دادند که پس از اعتراض خادم سه امتیاز به اسماعیل‌پور داده شد.



در تایم دوم اسماعیل پور ناگهان تمرکزش را از دست داد و روی پل رفت و سه امتیاز از دست داد. در ادامه اسماعیل‌پور دو امتیاز گرفت اما کافی نبود و این وقت را از دست داد.
در تایم سوم اسماعیل‌پور از تشک بیرون رفت و یک اخطار و یک امتیاز گرفت و در ادامه یک امتیاز دیگرنیز داد تا کار سخت شود. این تایم چهار بر صفر به سود کشتی‌گیر هندی به پایان رسید.

این کشتی گیر هندی سابقه قهرمانی آسیا را در کارنامه داشت و در نهایت هم به مدال برنز المپیک رسید.



وزن 84 کیلوگرم؛ احسان لشگری با بدشانسی طلا را با برنز عوض کرد

در این وزن احسان لشگری کشتی گیر خوب قزوینی کشورمان که با قرعه بسیار سخت مواجه شده بود و کمتر کسی انتظار داشت وی به مدال برسد، فراتر از انتظار ظاهر شد و با شکست دادن حریفان عنوان دار خود تا نیمه نهایی هم پیش رفت و با بدشانسی و بی دقتی در یک لحظه برابر شریف اف که در نهایت هم به قهرمانی رسید شکست خورد و مدال طلا را با برنز عوض کرد.

لشگری در دور نخست مقابل يرمك بايشادوف از قزاقستان به روي تشك رفت و در دو تايم (1-0، 4-0) به برتري رسيد. قضاوت اين ديدار را داور بلاروسي پيكار عبدولي با حريف فرانسوي بر عهده داشت.



در تايم نخست در حالي كه كشتي‌گير قزاق كاملا دفاعي كار مي‌كرد، لشگري توانست در ثانيه‌هاي پاياني حريفش را از تشك بيرون كند و يك امتياز بگيرد. در ادامه زيرگيري بايشادوف سودي نبخشيد و وقت اول به سود آزادكار ايران به پايان رسيد.

در تايم دوم لشگري به خوبي به پاهاي حريف رسيد و پس از آن بارانداز كرد و سه امتياز گرفت. در ادامه باز هم او را خاك كرد و به امتياز چهارم رسيد و اين وقت را نيز برنده شد.

آزادکار وزن 84 کیلوگرم کشورمان در دور دوم به مصاف "حاجی مراد نورماگموداف"، کشتی گیر داغستانی الاصل ارمنستان رفت و در نهایت توانست با نتایج (1 بر 0) و (4 بر 0) برابر این حریف نامدار نیز به یک پیروزی ارزشمند دست یابد. حریف ارمنستانی در این مسابقه بارها با ناجوانمردی به لشگری ضربه زد و دهان لشگری را با یک مشت که از چشم داوران هم دور نماند پر از خون کرد.

در وقت اول لشگری به خوبی به پاهای نورماگمدف رسید و پس از 20 ثانیه مقاومت کشتی‌گیر ارمنی بالاخره او را خاک کرد و این وقت را به سود خود پایان داد. در پایان تایم اول دو کشتی‌گیر پس از صدای سوت ساعت، با هم درگیر شدند که با دخالت داور قضیه فیصله پیدا کرد.

در تایم دوم لشگری بازهم به پاهای حریف رسید و در حالی که نورماگمدف قصد داشت باز هم مقاومت کند، لشگری اصراری به خاک کردن حریف نشان نداد و او را محکم از تشک بیرون انداخت. در ادامه باز هم با زیرگیری خوب به پاهای حریف رسید و امتیاز دوم را گرفت.
 
در حالی که کشتی‌ به لحظات پایانی نزدیک می‌شد، کشتی‌گیر ارمنی ناجوانمردانه به صورت لشگری زد و دهان او را خونی کرد که این حرکت اخطار برای نورماگمدف و امتیاز برای لشگری به دنبال داشت.

لشکری در یک چهارم نهایی به مصاف آنزور اوریشف روس رفت و در دو تایم (3-0، 3-1) به برتری رسید و انتقام شکست اسماعیل‌پور را گرفت.

 

در تایم اول لشگری 3 بر 0 پیروز شد. در تایم دوم هم لشگری باز هم پایای اوریشف را گرفت و پس از خاک کردن او بارانداز اجرا کرد و 3 امتیاز پیش افتاد. در ادامه لشگری خاک شد و یک امتیاز داد اما در نهایت به برتری رسد و راهی مرحله نیمه نهایی شد.

در کشتی پای فینال لشگری مقابل شريف شريف‌اف قهرمان جهان در سال 2011 روي تشك رفت و در مجموع آزادکار وزن 84 کیلوگرم کشورمان موفق شد با کسب پیروزی در دیدار رده بندی بازی‌های المپیک 2012 لندن مدال برنز این پیکارها را از آن خود کرده و یازدهمین مدال را به کاروان ورزش ایران در سی‌امین دوره بازی‌های المپیک هدیه کند.سه تايم باخت و نتوانست به فينال رقابت‌ها راه پيدا كند.

لشگري در تايم نخست يك بار خاك شد و امتياز از دست داد. درادامه هر چقدر تلاش كرد نتوانست امتياز بگيرد و وقت اول را واگذار كرد.

در وقت دوم شريف‌اف كه وقت نخست را برده بود،‌باز هم در لحظات اول تلاش كرد تا زيرگيري كند، اما لشگري به او اجازه كار بيشتر نداد و در ادامه حريف را خاك كرد و امتياز نخست را گرفت و پيش افتاد. در ادامه يك بار ديگر نيز به پاهاي حريفش رسيد و دو اميتاز گرفت و اين تايم را به سود خود پايان داد.



در وفت سوم لشگري چند بار براي سر زيربغل تلاش كرد، اما با مقاومت شريف‌اف روبرو شد. يك بار لشگري به پاهاي حريف رسيد اما حريف او را به روي پل برد و دو اميتاز گرفت. در ادامه لشگري يك امتياز گرفت اما كافي نبود و اين بازي را باخت.



احسان لشگری در ادامه با پیروزی در دیدار رده‌بندی به نشان برنز المپیک دست یافت.

آزادکار وزن 84 کیلوگرم ایران حریف ترک خود را در دو تایم (3-2، 3-0) شکست داد و به مدال برنز دست یافت.

لشگری در وقت نخست دو بار به پای حریف خود رسید و دو امتیاز گرفت. در ادامه دوبار خاک شد و در حالی که در آستانه‌ی واگذار کردن این تایم بود یک زیر دوخم گرفت و وقت اول را به سود خود به پایان برد.

در وقت دوم ابراهیم بلوکاسبی که تایم اول را باخته بود، فعال‌تر نشان داد، اما لشگری زیرگیری‌های خود را ادامه داد و در نهایت توانست حریفش را بیرون انداخته و یک امتیاز بگیرد. در ادامه با زیریک خم و اجرای تماشایی فن درختکن امتیازاتش را به عدد دو رساند. لشگری که نمی‌خواست ریسک کند یک امتیاز دیگر گرفت.


 
ملی‌پوش وزن 84 کیلوگرم کشتی آزاد ایران که با مدال برنز خود تعداد مدال‌های کاروان ایران را به 11 رساند، در جمع خبرنگاران گفت: قرعه من از همان اول سخت بود. همه حریفانم عنوان‌دار بودند اما بالا آمدم. فقط در نیمه نهایی یک لحظه اشتباه کردم که همان اشتباه من را از مدال طلا دور کرد. شاید قسمت این بوده است.



لشگری در پاسخ به این سوال که آیا باور کرده‌ای که دیگر باید بهترین کشتی‌گیر وزن 84 کیلوگرم در جهان باشی گفت: ان‌شاءالله البته اگر آینده‌ای باشد!

 
وزن 120 کیلوگرم؛ کمیل قاسمی با بدشانسی به تایمازوف باخت و برنز گرفت
 
کمیل قاسمی در رقابتهای سنگین وزن بسیار فراتر از حد انتظار ظاهر شد و تنها در مقابل تایمازوف باتجربه بدون اینکه امتیازی بدهد در کلینج شکست خورد و در ادامه به مدال برنز رسید.

سنگین وزن کشتی آزاد ایران که در دور نخست با قرعه استراحت روبرو شده بود، مقابل آرجان بوهار از کانادا به روی تشک رفت و در دو تایم (1-0، 1-0) به برتری رسید.



در تایم نخست طبق تاکتیکی که به نظر‌ می‌رسید خادم برای کشتی‌گیران تجویز کرده در ثانیه‌های پایانی اقدام به زیرگیری کرد و حریفش را خاک کرد تا این وقت به سود او به پایان برسد.

در تایم دوم قاسمی تلاش کرد تا باز هم با تاکتیکی قبلی یعنی امتیاز گرفتن در ثانیه‌های پایانی حریف کانادایی خود را شکست دهد. قاسمی این کار را در دقیقه‌ی دوم این وقت انجام داد و حریفش را از تشک بیرون انداخت و یک امتیاز گرفت.
 
 در دومین دیدار کمیل قاسمی با شکست مقابل قهرمان جهان و المپیک در دو تایم (1-0، 1-0)  از رسیدن به مرحله‌ی یک چهارم نهایی بازماند.

در تایم نخست قاسمی کار را به کلینچ کشاند، اما بخت با او یار نبود و قرعه به نام تایمازوف در آمد و وقت اول را قاسمی از دست داد. در تایم دوم هم این اتفاق تکرار شد و باز هم قرعه به نام تایمازوف در آمد و قاسمی این وقت را از دست داد.
 
 آرتور تایمازوف در نیمه نهایی در حالی که 3 بر صفر از حریف آمریکایی خود پیش افتاده بود، حریف را ضربه فنی کرد و به فینال رسید. به این ترتیب، کمیل قاسمی توانست در گروه بازنده‌ها برای کسب مدال برنز تلاش کند.
 
کمیل قاسمی در ادامه با پیروزی در مسابقه رده بندی، سومین مدال کشتی آزاد و دوازدهمین مدال کاروان ایران را به دست آورد تا پس از احسان لشگری مدال برنز دیگری برای تیم کشتی آزاد ایران به دست آید.

ملی‌پوش سنگین وزن ایران در سه تایم ترول دلاگنف آمریکایی را شکست داد و به نشان برنز رسید. پیش از این لشگری با برتری مقابل حریف ترک خود به نشان برنز المپیک دست یافته بود.



کمیل قاسمی در تایم اول حریفش را به راحتی 4 بر صفر شکست داد، اما در تایم کار به کلینچ کشیده شد و طبق روال تمام کشتی‌های آزاد ایران، باز هم گوی برای دلاگنف در آمد و او این وقت را پیروز شد. پیش از این قاسمی در پیکار مقابل تایمازوف هم دوبار در کلینچ بد شانسی آورده بود.
در تایم سوم قاسمی به زیبایی در حالی که زیر را از دست داده بود حریفش را از تشک بیرون انداخت و یک امتیاز گرفت و به پیروزی رسید.
 


کمیل قاسمی پس از پیروزی مقابل حریف آمریکایی‌اش و کسب مدال برنز المپیک در جمع خبرنگاران گفت: به خاطر این مدال خیلی خوشحالم. این مدال لطف خدا بود. در این مدت زحمت زیادی کشیده بودم و مربیان تیم ملی هم کمک زیادی به من کرده بودند.



وی در مورد کشتی‌اش با آرتور تایمازوف در مرحله مقدماتی گفت: کشتی تایمازوف را با رسول خادم آنالیز کرده بودم و طبق برنامه جلو رفتیم. باید در تایم دوم زیر می‌گرفتم اما متاسفانه نشد. شانس هم با من یار نبود و هر دو بار قرعه به سود او افتاد.



********************

برنامه رقابت‏های ورزشکاران ایران در روز شانزدهم

به گزارش مشرق، کاروان ورزش ایران در آخرین روز المپیک لندن 2 نماینده در کشتی آزاد دارد که هر دو نیز از امیدهای کسب مدال طلا بشمار می روند، هر چند با بدترین قرعه ممکن روبرو شده اند.
این رقابت ها با توجه به برگزاری اختتامیه زودتر برگزار می شود.

برنامه رقابت‏های ورزشکاران ایران در روز شانزدهم( 91/5/22 ) بازی‏های المپیک لندن به شرح زیر است:


كشتي آزاد - وزن 66 كيلوگرم: مهدی تقوی ؛ ساعت 12:00 به وقت تهران

كشتي آزاد- وزن 96 كيلوگرم: رضا یزدانی ؛ ساعت 12:30 به وقت تهران


***********************

حاشیه های روز پانزدهم


جامائیکا با رکوردشکنی قهرمان ۴ در صدمتر شد

 رقابت فینال دوی 4 در صدمتر امدادی المپیک 2012 لندن آخرین ساعات روز پانزدهم المپیک برگزار و با قهرمانی جامائیکا به پایان رسید.
 
در این رشته تیم ملی جامائیکا با زمان 36 دقیقه و 84 ثانیه در حالی به خط پایان رسید که اوسن بولت، قهرمان و رکورددار دوی صد متر جهان، صدمتر نهایی را برای کشورش دوید تا ضمن شکسته شدن رکورد جهان در این رشته، سومین مدال طلای المپیک 2012 لندن نیز از آن بولت شود.
 
در این رشته آمریکا و ترینیداد و توباگو به ترتیب دوم و سوم شدند.

رکوردشکنی ورزشکار روس در پیاده روی 50 کیلومتر المپیک
  دونده‌ی روسی با شکستن رکورد المپیک در ماده پیاده روی 50 کیلومتر قهرمان شد.
 
سرجی کردیاپکین در ماده‌ی پیاده روی 50 کیلومتر با ثبت زمان 3 ساعت و 35 دقیقه و 59 ثانیه، رکورد المپیک را بیش از یک دقیقه بهبود داد و به نشان طلا دست یافت.
 
پس از این ورزشکار 32 ساله روس، نمایندگان استرالیا و چین در این ماده به مدال‌های برنز دست یافتند.


مدال طلای فوتبال المپیک به مکزیک رسید/ برزیل در حسرت قهرمانی ماند
 دیدار پایانی رقابت‌های المپیک در رشته فوتبال بین تیم‌های مکزیک و برزیل برگزار شد که مکزیکی‌ها با برتری‌ 2 بر یک مقابل حریف خود، شاگردان منزس را از رسیدن به طلای این رشته محروم کردند.
 
در این دیدار مکزیکی‌ها در ثانیه 31 بازی موفق به گلزنی شدند تا یکی از سریع‌ترین گل‌های تاریخ رقابت‌های المپیک در رشته فوتبال را به ثمر رسانده باشند. این گل توسط پرالتا به ثمر رسید. تلاش برزیل برای جبران گل خورده سودی نبخشید.
 
در دقیقه‌ی 73 اتفاق جالبی رخ داد؛ در حالی که توپ به گوشه‌ی زمین رسیده بود، بازیکن مکزیکی با پرش روی سر مارسلو مرتکب خطا شد و کمک داور پرچمش را بالا برد، اما مارسلو زمانی که خواست بازی را سریع آغاز کند، متوجه شد که خطا به سود مکزیک اعلام شده است! اعتراض مدافع رئال مادرید و مانو منزس سودی نبخشید و همین ضربه‌ی خطا با سر پرالتا وارد دروازه شد. برزیل در دقیقه 90 یکی از گلهای خورده را جبران کرد.
 
پیش از این در فینال رقابت‌های فوتبال زنان آمریکا با برتری 2 بر یک مقابل ژاپن مدال طلا را به دست آورد.

دوچرخه سوار بلژیکی از دهکده المپیک اخراج شد
 عکس‌هایی در روزنامه‌های انگلیسی به چاپ رسید که گیجز فان هوک دوچرخه‌سواری المپیکی بلژیک را در وضعیت استفاده از مشروبات الکلی نشان می‌داد. در این عکس‌‌ها، فان هوک در وضعیت نامتعادلی بود و دو نفر از جمله جاناتان دوفراسنه هم‌تیمی‌اش در تیم دوچرخه‌سواری بلژیک، در حال بلند کردن و کمک به او بودند.
 
کمیته المپیک بلژیک در بیانیه‌ای از وقوع چنین موضوعی ابراز تاسف کرد. در این بیانیه آمده است: خوشبختانه این اتفاق بر زندگی درون دهکده المپیک تاثیری نداشت و مزاحمتی برای ورزشکارانی که پیش از مسابقه قصد استراحت داشتند، به وجود نیامد.
 
پس از این اتفاق، دوچرخه‌سوار 20 ساله بلژیکی بلافاصله از کاروان المپیک این کشور اخراج شد و به بلژیک بازگشت. وی در گفتگو با یک روزنامه بلژیکی با ابراز تاسف از این موضوع گفت: مرتکب اشتباه بزرگی شدم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس