ایران روسیه نمایه

نشریه تخصصی سیاست خارجی آمریکا می‌گوید شراکت راهبردی ایران و روسیه بر خلاف میل واشنگتن گسترش می‌یابد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: فارین پالیسی نوشت: ایران و روسیه بیش از هر زمان دیگری به هم نزدیک هستند. آنها برای چندین دهه جبهه قدرتمند علیه قدرت‌های غربی ایجاد کرده‌اند، هر چند که این روابط در برخی مقاطع از لحاظ تاریخی، با بی‌اعتمادی و احتیاط همراه بوده است. جنگ اوکراین ممکن است همه چیز را تغییر دهد و مسکو را وادار کند تا ایران را به عنوان یکی از شرکای خارجی خود بپذیرد تا بتواند تجهیزات مورد نیاز خود را از تهران تامین کند و راه نجاتی برای اقتصاد تحریم‌شده‌ اش پیدا کند.

امیل آودالیانی، مدیر مطالعات خاورمیانه در جئوکیس، یک‌اندیشکده گرجستانی، می‌گوید: «جنگ در اوکراین نحوه نگرش روسیه به روابط با ایران را تغییر داد. پیش از سال ۲۰۲۲، روابط دوجانبه با دوگانگی گفت وگوهای زیاد اما محتوای کم مشخص می‌شد. با این حال با جنگ، چرخش روسیه به آسیا کامل شده و اکنون جلب حمایت ایران برای کرملین حیاتی است.»

فارین پالیسی می‌افزاید: مقامات آمریکایی و کارشناسان منطقه مدعی هستند که تعمیق روابط مسکو و تهران می‌تواند به طولانی شدن جنگ منجر شود، زیرا ایران حمایت نظامی و منابع بیشتری را به روسیه می‌کند. در عین حال، آنها بر این گمان هستند که اگر دولت روسیه اشکال جدیدی از فناوری نظامی و سیستم‌های تسلیحاتی پیشرفته را به این قدرت بزرگ خاورمیانه تحویل دهد، می‌تواند متحدان ایالات متحده در خاورمیانه را که با ایران مخالفند به خطر بیندازد.

به نوشته گزارشگر فارین پالیسی، ایران در ازای حمایتش، می‌تواند فناوری نظامی و سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته مانند جنگنده‌های سوخو -۳۵ یا سیستم دفاع هوایی پیشرفته ۴۰۰‌S- وسیه را دریافت کند. ایران اکنون با ارسال پهپادها می‌تواند برای قرارداد هواپیماهای جنگنده و قراردادهای اقتصادی و تجاری سودآور با شرکت‌های روسی که تاکنون به دلیل تحریم‌های آمریکا از سرمایه‌گذاری در ایران خودداری کرده‌اند، فشار بیاورد.

دوستی ایران و روسیه فراتر از میدان‌ جنگ است. در جبهه دیپلماتیک، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از زمانی که جنگ اوکراین را آغاز کرد، فرصت سفر خارجی چندانی نداشت؛ ولی او اولین دیدار خود را خارج از فضای بلوک شوروی، در تیر ماه برای یک دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران به تهران انجام داد.

در بعد اقتصادی، هر دو کشور مشغول ایجاد شبکه‌های تجاری جدید گسترده با هدف دور زدن تحریم‌های غرب هستند، از جمله راه‌های تامینی که ایران می‌تواند تجهیزات را از طریق رودخانه و راه آهن و همچنین از طریق دریای خزر به روسیه ارسال کند.

گابریل نورونها، کارشناس‌اندیشکده امنیت ملی آمریکا و مشاور پیشین وزارت امورخارجه آمریکا می‌گوید: «اگر این دو کشور همیشه از نظر سیاسی نزدیک بوده‌اند، اکنون تاکید بیشتری بر روابط اقتصادی خود دارند.»

در حوزه اطلاعاتی نیز، روسیه با پرتاب ماهواره جدید ایرانی به مدار در مردادماه موافقت کرد که این نیز نشانه دیگری از تعمیق اتحاد استراتژیک دو کشور است.

با همه این اوصاف، می‌توان گفت، برای اولین بار، روسیه بیش از همیشه به ایران وابسته است، نه تنها برای هواپیماهای بدون سرنشین، بلکه در خاورمیانه، به ویژه در سوریه، جایی که مسکو خود را برای کمک به حفظ دستاوردهای نظامی خود متکی به تهران می‌بیند. روابط مسکو با تهران سابقه طولانی و پیچیده‌ای دارد. اما دو کشور در سوریه، جایی که روسیه در سال ۲۰۱۵ به کمک دولت سوریه آمد، نقاط مشترکی پیدا کردند.

تغییر پویایی در روابط روسیه و ایران در شرایطی است که تلاش‌های ناکام غرب برای کارشکنی در توافق هسته‌ای برجام ادامه دارد. روسیه و چین از این توافق حمایت کامل کردند، اما در اواخر سال ۲۰۲۲ پس از کارشکنی غربی‌ها، این تلاش‌ها به نوعی به بن بست رسید.

یک کارشناس سیاسی درباره روابط روسیه و ایران می‌گوید: من فکر می‌کنم ما به سطح کیفی متفاوتی در روابط روسیه و ایران در مقایسه با آنچه در سال‌های گذشته دیده‌ایم، می‌رسیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • سیّد IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    16 19
    چنانچه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مجهز به تعداد کافی از چنین جنگنده هایی شود، می توان امید داشت که تا سال ها قدرت و توان قابل قبولی در بین کشورهای منطقه از لحاظ در اختیار داشتن جنگنده پیشرفته خواهد داشت. زیرا سوخو 35 ابرفلانکر از جنگنده های موجود در کشورهای منطقه مانند ایگل (F-15)، میراژ 2000، تورنادو، فالکن (F-16)، رافائل، تایفون یوروفایتر، هورنت (F-18) و .... برتر است!
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      1 0
      سوپر هورنت و اف ۱۵ ارتقا یافته و این میراژ جدید امارات که هنوز تحویل نگرفتن از ورژنی که سوخو ۳۵ بما میدن قویتره ولی ارتقا یافته سوخو ۳۵ که خود روسها دارن روش کار میکنن و هندیها خوبه که احتمالش هست بهمون تا ۲۰۲۵ بدن
  • رئیسی IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    15 11
    سوخوی 35 اِس در حال حاضر از جنگنده هایی چون اف 18 ــ اف 15 ــ اف 16 ــ رافائل ــ تایفون - گریپن و تورنادو برتر است که به جز صهیونیست ها که به تازگی به جنگنده اف 35 مجهز شده اند (البته این جنگنده در هیچ صحنه نبرد واقعی هنوز حضور نداشته است) دیگر کشورهای منطقه ستون فقرات نیروی هوایی شان از یک یا چند نوع از این هواپیماهای جنگی تشکیل شده است. بنابراین سوخوی 35 در شرایط کنونی جنگنده ای مناسب برای تأمین برتری هوایی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خواهد بود به شرط آنکه به تعداد کافی خریداری شود!
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 1
    باشه به همين خيال باش
  • سید IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 0
    چنانچه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مجهز به تعداد کافی از چنین جنگنده هایی شود، می توان امید داشت که تا سالها قدرت و توان قابل قبولی در بین کشورهای منطقه از لحاظ در اختیار داشتن جنگنده پیشرفته خواهد داشت. زیرا سوخو 35 ابرفلانکر از جنگندهای موجود در کشورهای منطقه مانند ایگل (F-15)، میراژ 2000، تورنادو، فالکن (F-16)، رافائل، تایفون یوروفایتر، هورنت (F-18) و .... برتر است!
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 2
    با طناب روسی رفتیم تو چاه
    • ایرانی IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      1 0
      با برجام نافرجام آمریکایی حسن بردمون تو چاه :-))
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    7 29
    روسیه ۴۳ رور فرصت داره که از تجزیه رهایی پیدا کنه
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      49 7
      در پاسخ پیام 9:55 ؛ همون طوری که ایران رو 40 ساله می خایید تجزیه کنید؟!
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      1 0
      ایران تجزیه سر خود هست . نقشه ایران از دوره هخامنشی رو نگاه کن و بعد نقشه الان متوجه میشی
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      2 0
      در پاسخ به پاسخ ، نه همونجور که پوتین ۳ روزه میخواست کیف رو بگیره .
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    24 8
    کی فکرش میکرد یه روزی کشوری که شهید تهرانی مقدم مسخره کرد گفت این کار شما نیست الان از ما خط تولید موشک پهپاد میخره شاید اون موقع یکی میگفت روسیه از ایران میخره میخندیدم ولی الان ایمان دارم که امریکا اسرایل به زودی نابود میشه و ایران قله علم تکنولوژی در دنیا میشه
  • سعید IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    19 8
    ایران چه از روسیه حمایت بکند و چه نکند،بخاطر انشقاق ابدی بین ایران و امریکا بخاطر ترور سردار پیشرفتی در روابط با امریکا اتفاق نخووهد افتاد،پس بهتر است که در جنگ اکراین که برخورد جهان تک قطبی با جهان جند قطبی هست نقش فعال و بی پرده و قاطع داشته باشیم
    • محمد IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      1 1
      دروود واحسن برشما ..موفق باشید
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    15 8
    به زودی چین هم به سراغ ایران میاد.
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      1 0
      چه فلک زده ای شدن اونها
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      0 0
      اومده سفارش بالایی هم داده
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    4 6
    واشنگتن با علم ب اینکه در جنگ روسیه ایران و چین بطور غیر مستقیم ب روسیه کمک خواهند کرد، تصمیم ب جنگ با این سه کشور را همزمان پیش می‌برد. چه گمان دارد طرف های دیگر از ترس درگیری و تحریم عقب نشینی می‌کنند. ایران و چین خطر غرب را اگر قبلا از یاد برده بودند، در حال حاضر آنرا حس می‌کنند و در صدد خنثی سازی هستند.
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    14 7
    جانم فدای چنین رهبری. به خدا کفش های رهبرم را می بوسم.
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      0 6
      چه ربطی داره؟
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
      0 0
      هر کشوری که به سطحی از توسعه میرسه و میتونه ابزار و وسایلی رو تولید کنه بدون تردید مدیون یک رهبر فرهیخته هست.خود به خود ایران به این درجه از پیشرفت نظامی نرسیده یکه روسیه بهش محتاج بشه. همه از رهبر فرزانه ایران هست جانم برای سیدعلی که ایران رو بزرگ و پر غرور کرد
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    4 1
    سرنوشت پاتریوت های اوکراینی باید همان سرنوشت پاتریوت های عربستان سعودی باشد یعنی انهدام کامل با پهپاد.
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 1
    ایران باید ده هزار پهباد دیگر به روسیه بدهد
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    10 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • معلم IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    بهترین هواپیماهای جنگنده و شریک شدن در ایستگاه فضایی روس‌ها و تودهنی مشترک به الهام علی‌اف صهیونیست بهترین کارهای مشترک میتواند باشد برای جبران محبت ایران
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    مشکل جنگ روسیه و امریکا این است که هزینه تمام شده تسلیحات شرقی یک سوم تسلیحات همرده غربی خود است اینها در کنار دولتی بودن کارخانجات تسلیحات در روسیه و خصوصی بودن آنها در کشورهای غربی ادامه جنگ را برای صنایع نظامی غرب فاجعه بار خواهد نمود روسیه با یک دهم هزینه غرب دارد جنگ در اوکراین را مدیریت می کند
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    ایران باید موشکهای بالستیک در اختیار روسیه قرار دهد بمنظور انتقام از امریکای عوضی
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    0 0
    پس چی شد جت جنگنده سوخو ۳۵؟ کِی میاد؟؟
    • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      0 0
      ‌وقتی اومد به چی میخوای بند کنی فکرشو کردی؟؟
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    3 0
    ظاهراً می خواهند غرور روس ها را تحریک کنند که در داخل روسیه افکار عمومی و مخالفین ولادیمیر پوتین را در فشار بگذارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس