حاج قاسم محدود به مرزهای ما نیست

الهه آخرتی در نشست جدید یکشنبه‌های فیروزه‌ای گفت: حاج قاسم محدود به مرزهای ما نیست و در حوزه لبنان و حزب‌الله هم شاخص هست.

به گزارش مشرق، «یکشنبه‌های فیروزه‌ای کانون بانوی فرهنگ»، با حضور الهه آخرتی نویسنده کتاب‌های «هیچ چیز مثل همیشه نیست» و «حکایت زخم‌ها»، زینب عرفانیان نویسنده کتاب‌های «همسایه‌های خانم جان» و «مربع‌های قرمز» و سارا عرفانی نویسنده کتاب‌های «قاف» و «شمرون کناردون» در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

الهه آخرتی نویسنده کتاب‌های «هیچ چیز مثل همیشه نیست»، با اشاره به شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و چاپ کتاب‌های متعدد راجع‌به این شهید گفت: بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی، با روند نادرستی از چاپ کتاب مواجه شدیم. درصد بالای این کتاب‌ها، کتاب سازی هستند؛ در خصوص حاج قاسم هست و نیست. کتاب «قاف» محتوای قابل تأملی دارد. نویسنده در اثر دیده نمی‌شود و تمام تلاشش را کرده یک رویداد از زندگی حاج قاسم را به مخاطب نشان دهد.

وی افزود: حاج قاسم محدود به مرزهای ما نیست و در حوزه لبنان و حزب‌الله هم شاخص هست. این کتاب با پرداختن به جنگ ۳۳ روزه لبنان که گرایش به تشیع در این جنگ زیاد شد، نشان می‌دهد که حاج قاسم از روز اول تا پایان جنگ حضور داشته‌اند، در اتاق عملیات بوده و معادلات را تغییر داده‌اند.

این نویسنده گفت: کتاب قاف، حاشیه‌ای نیست، زبان این کتاب روان، گویا و دلنشین است.

در ادامه این جلسه، زینب عرفانیان نویسنده «مربع‌های قرمز»، با بیان اینکه بعد از شهادت حاج قاسم حدود ۷۰۰ جلد کتاب نوشته شده، گفت: نوشته شدن این تعداد کتاب حتی برای ۱۰ سال بعد از شهادت حاج قاسم هم زیاد است و خواسته یا ناخواسته ذهن به این سمت می‌رود که این کتاب‌ها از مصاحبه میدانی و عقبه تحقیقی و پژوهشی مناسبی برخوردار نیستند و کتاب‌سازی شده‌اند.

وی افزود: نویسنده در کتاب «قاف»، رمان‌نویس بودن خودش را به رخ نمی‌کشد و کتاب مانند قایقی است که هم بزرگسال بر آن سوار می‌شود و هم نوجوان. محتوای کتاب مناسب بزرگسال و تصویرگری آن مناسب مخاطب نوجوان است. درواقع در این کتاب محتوا و تصاویر به‌هم بافته شده‌اند، مکمل هم هستند و تصویرگری خوبی انجام شده است.

این نویسنده در نقد به کتاب قاف، گفت: در کتاب جای یک پاورقی و زیرنویس خالی است که وقتی خواننده‌ای حاج قاسم و جنگ را ندیده و کتاب را باز می‌کند، در پاورقی با جنگ ۳۳ روزه لبنان آشنا شود. کتاب «قاف» شخصیت‌پردازی خوبی دارد و به ساخت یک قهرمان واقعی در ذهن نوجوان کمک می‌کند.

در پایان این برنامه، سارا عرفانی نویسنده کتاب «قاف» گفت: کتاب قاف که درباره نقش حاج قاسم در جنگ ۳۳ روزه لبنان است، سال ۹۹ توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده بود. وقتی کتاب را دیدم به‌دلیل تصویری‌گری که داشت با کتاب ارتباط برقرار کردم و آن را دوست داشتم.

وی افزود: سه هفته قبل از سالروز شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، انتشارات انقلاب اسلامی پیشنهاد بازنویسی کتاب را به من داد، تا زبان کتاب روان‌تر شود. پذیرفتم و در دو هفته بازنویسی کتاب «قاف» را انجام و به چاپ رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس