۱۷ هزار پرستار خانه نشین در آستانه بازگشت به کار

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، به تشریح وضعیت کمبود نیروی پرستاری و همچنین تازه ترین تصمیمات ستاد ملی کرونا برای پرستاران اخراجی پرداخت.

به گزارش مشرق، محمد میرزابیگی، در برنامه «مثبت سلامت» شبکه سلامت، گفت: ما به ۱۰۰ هزار پرستار، با توجه به ظرفیت فعلی نیاز داریم که البته این مسئله به معنی پرستاران بیکار فعلی نیست، بلکه باید به این ظرفیت اضافه شود که می‌توانیم از فارغ التحصیلان این رشته سالانه این تعداد پرستار را جذب کنیم.

وی ادامه داد: در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، در خصوص وضعیت ۱۷ هزار پرستار فعال در ایام کرونا تصمیم گیری شد.

میرزابیگی گفت: یکی از قله‌های افتخار کشور ما در ایام کرونا این است که نوروز ۹۹ که با شیوع کرونا دچار کمبود نیروی جوان متخصص پرستاری شدیم، تعدادی از جوانان دهه هفتاد که حتی طرح‌شان شروع نشده بود و یا طرحشان تمام شده بود و می‌توانستند در خانه و در امنیت و سلامت باشند، داوطلبانه با همان حقوق طرحی ادامه کار دادند تا نجات بخش جان مردم باشند.

رئیس سازمان نظام پرستاری با یادآوری اینکه مسئولان وقت که فداکاری این پرستاران را دیدند، گفتند اینها مستحق استخدام هستند، افزود: اکنون شاهد بی‌اخلاقی هستیم که همین عزیزان را اخراج و خانه نشین کرده‌اند. وقتی گزارش این بی‌اخلاقی‌ها به مقام معظم رهبری رسید، فرمودند اینها کارگر فصلی نیستند و اگر اینها برنگردند و شغلشان تأمین امنیت نشود در بزنگاه‌های بعدی ضربه خواهیم خورد.

وی ادامه داد: وقتی این مسئله در روز پرستار به رئیس جمهور گزارش شد، ایشان نیز موافقیت خودشان را برای جذب اعلام کردند.

میرزابیگی افزود: دو روز پیش جمع بندی شد تا سازمان نظام پرستاری، سازمان امور اداری و استخدامی، وزارت بهداشت و مجلس با محوریت دفتر رئیس جمهور نحوه بازگشت به کار ۱۷ هزار پرستار ایام کرونا را تبیین کنند و بتوان امنیت شغلی برای این پرستاران فراهم کرد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در جلسه ستاد ملی کرونا مقرر شد کمیته منتخبی به دستور رئیس جمهور تشکیل شود؛ این کمیته باید مقررات جذب پرستاران را تبیین کند. البته ممکن است مسئولی با دیدگاه قبلی اظهاراتی مغایر با این مسئله بیان کند اما این نظرات خروجی جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا منظور شما صحبت‌های رئیس سازمان امور استخدامی است، گفت: بله؛ صحبت‌های ایشان خروجی جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا نیست.

میرزابیگی در واکنش به این سوال که آیا روند جذب و بازگشت پرستاران به سر کار طولانی خواهد بود، افزود: این اقدام از مرحله‌ای که انکار محض می‌شد به مرحله قبول و کمک برای تحقق آن رسیده و بنا شده تا جلسه آینده ستاد ملی کرونا این کمیته منتخب نتیجه را اعلام کند. البته بخشی از اقدام باید در مجلس صورت گیرد که این کار شاید کمی طولانی باشد اما جذب ۱۷ هزار نفری که در ایام کرونا کار کرده‌اند موضوع بحث ما است و نیاز به تأیید مجلس ندارد و در ستاد ملی کرونا در خصوص نحوه جذب آنها تصمیم گیری خواهدشد.

وی در خصوص قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز گفت: این مسئله از سال ۸۶ اجرایی نشده بود تا اینکه بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری و ورود مجموعه نظام پرستاری خوشبختانه بودجه این قانون سال قبل تعیین و پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان توسط مجلس به آن اختصاص یافت، آئین‌نامه‌های آن هم در دولت و مجلس تدوین شد و دستورالعمل‌های اجرایی نیز تدوین شده است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تعرفه گذاری را در یک جمله تعریف کنیم، یعنی ثبت خدمات در سیستم HIS به نام پرستار و با مُهر سیستم ثبت خدمات. کارانه‌ای که پرستاران دریافت می‌کنند بر اساس k پرستاری و ارزش نسبی خدمات تعیین می‌شود که این مراحل انجام شده، اما چون خدمات پرستاران کامل ثبت نمی‌شود، دولت به صورت علی‌الحساب پولی را به حساب پرستاران واریز کرده است.

میرزابیگی گفت: سالانه تعدادی از پرستاران بازنشسته می‌شوند و باید نیروی جدید جذب شود. همچنین توسعه بخش‌ها و بیمارستان‌ها را داریم که باید نیرو جذب کنند، اما از سال ۱۳۹۹ به رغم توسعه بیمارستان‌ها، نیروی جایگزین جذب نشده است.

وی تصریح کرد: البته مسئله جذب نیروی جدید پرستاری از جذب ۱۷ هزار پرستاری که در ایام کرونا کار کرده‌اند، جدا است. جذب این ۱۷ هزار نفر را هم رهبر انقلاب، هم رئیس جمهور و هم مسئولان دولت قبل تأیید کرده‌اند و همه می‌گویند باید به کار برگردند، اما این اقدام نیاز به قانون دارد که ستاد ملی کرونا در سطحی است که می‌تواند قانون این کار را وضع کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس