ناصر ابراهیمی

ناصر ابراهیمی گفت: نداشتن جسارت و بی‌انگیزه ‌بودن آفت فوتبال است که باید از آن اجتناب کرد و از سوی دیگر دلال‌ها، گوی سبقت را از استعدادیاب‌ها گرفته‌اند و فوتبال خالی از ستاره‌ها شده است.

به گزارش مشرق، ناصر ابراهیمی از جمله پیشکسوتانی است که سال‌ها در عرصه ملی و باشگاهی برای فوتبال ایران زحمت کشید و بارها طعم پیروزی و شکست را در میادین ورزشی چشید. او که افتخار نشستن بر روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران را در کارنامه دارد از روزهای اوج فوتبال ایران،‌ ظهور ستاره‌های بی‌بدیل و شرایط حال حاضر فوتبال ایران صحبت کرد که مشروح آن را در زیر می‌خوانیم.

ناصرخان برای شروع به وضعیت لیگ بپردازیم، اوضاع را چطور می‌بینید؟

متاسفانه شرایط لیگ آنطور که انتظار می‌رود نیست، چرا که از یک سو مربیان به دلیل نتیجه‌گیری، جسارت چندانی را از خود نشان نمی‌دهند و از سویی دیگر بازیکنان هم به دلایل مختلف انگیزه چندانی برای بازی ندارند.

این یک واقعیت است که لیگ ضعیف شده و باید برای جبران آن کاری کرد. ستاره‌ای نداریم که بخواهیم روی آن تمرکز کرده و از بابت استعدادیابی و پرورش آن به خود ببالیم. در گذشته روند این‌طور نبود. بازیکنانی داشتیم که از کوچه و زمین‌های خاکی می‌آمدند اما در سال‌های بعد به یک ستاره تبدیل می‌شدند. باید دید چرا از آن روزهای پرافتخار به این شرایط مبتلا شدیم و این مسئولیتی است که آقایانی که امروز مسوولیت دارند باید به آن توجه کنند.

از بازیکنانی صحبت شد که بدون حمایت، پشتوانه و شرایط خاص از زمین‌های خاکی به ستاره تبدیل شدند، در بین آن‌ها کدام بازیکنان را بهتر دیدید؟

ما فوتبالی داریم که از استعدادهای خاصی بهره برده و می‌برد. اگر مروری بر تاریخ داشته باشیم به نام‌ آنها بر می‌خوریم. افرادی مانند محمد پنجعلی، فرشاد پیوس، امیرقلعه‌نویی،‌ علی دایی، جواد نکونام و ستاره‌های دیگری که فوتبالی‌ها و علاقه‌مندان به این ورزش آن‌ها را به خوبی می‌شناسند و در یاد دارند.

بیشتر بخوانید:

واکنش سرمربی سابق پرسپولیس به قراردادهای میلیاردی سرخآبی‌ها

چرا الان این روند متوقف شده است؟

می‌دانید که سال‌هاست به استادیوم نرفته و بازی‌های را از خانه دنبال می‌کنم. روند کار معلوم است وقتی نگرش درستی نداشته باشیم وضعیت به همین منوالی است که امروز دیده می‌شود. در سالیان نه چندان دور از دل همین لیگ، ستاره‌هایی ظهور می‌کرد که انتظار هواداران را برآورده کرده و هیجان را به سکوهای ورزشگاه می‌کشاند اما الان و در ۴ یا ۵ سال اخیر ببینید کدام بازیکن در حد ستاره خودش را مطرح کرده است؟

متاسفانه دلال‌ها، گوی سبقت را از استعدادیاب‌ها گرفته‌اند و این آفت بزرگ فوتبال ما است. مهدی طارمی آخرین ستاره فوتبال ما بود که توانمندی خود را به خوبی نشان داد و از اعتبار فوتبال ایران به شایستگی دفاع کرد. باید اجازه داد استعدادیاب‌ها کار خود را انجام دهند و در این راه سرمایه‌گذاری خوبی هم صورت بگیرد تا بازهم شاهد ظهور ستاره‌های بی‌بدیل فوتبال ایران در قاره آسیا و جهان باشیم.

البته مشکل دیگر فوتبال ما عدم ثبات مدیران است، وقتی دوران پس از انقلاب را می‌بینیم در بحث فدراسیون و باشگاهی متاسفانه شاهد عدم ثبات مدیریتی هستیم و این خوب نیست چرا که کار و برنامه‌ریزی میان مدت و بلند مدت عملا تعریف نشده و مبهم است و در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار معجزه و خلق شگفتی داشت. وقتی ثبات در فوتبال و مدیریت معنا پیدا کند آن وقت می‌توان در طولانی مدت برنامه‌ریزی کرده و به آینده امیدوار بود، همان کاری که تیم‌های آسیایی مانند ژاپن و کره کردند.

به باشگاه قدیمی شما سری بزنیم. اوضاع سرخ‌پوشان تهرانی را چطور می‌بینید؟

با توجه به مسایلی که گفتیم لیگ جذابی را نمی‌بینیم اما پرسپولیس هفته چهاردهم لیگ برتر فوتبال ایران و در بازی برابر گل‌گهر سیرجان ۲ گل خوب را به ثمر رساند که جای شکر دارد چرا که هواداران با همین گل‌ها و پیروزی‌ها خوشحال می‌شوند.

مساله مهمی که باید به آن توجه و تاکید داشت این است که وقتی بازیکن به زمین می‌رود و سکوهای ورزشگاه را خالی می‌بیند، ناخودآگاه بخشی از انگیزه درونی خود را از دست می‌دهد و آن توانی که دارد را تمام و کمال در زمین بازی به نمایش نمی‌گذارد و باید این مساله حل شود. اگر هم مساله‌ای وجود دارد باید راهکار آن هم اندیشده شود تا دوباره استادیوم‌های فوتبال پذیرای علاقه‌مندان به این ورزش باشند. مشکلات کرونا و مسایلی از این دست قابل حل است فقط نیازمند برنامه‌ریزی است چرا که در همه جای دنیا این مساله را به خوبی مدیریت کرده و بازی‌ها با حضور هواداران برگزار می‌شود.

اما در مورد پرسپولیس، تا اینجای فصل خوب پیش آمده هرچند مشکلاتی را هم داشته است. مهاجم این تیم با آن شرایط رفت اما یک تیم و باشگاه نباید به یک بازیکن تا این حد وابسته باشد. یحیی بازیکنان جوانی را دارد که اگر به آنها اعتماد کند می‌توانند شایستگی‌های خود را به خوبی نشان دهند و این فرصتی است که بازیکنان جوان پرسپولیس به هیچ عنوان نباید از دست بدهند.

و در مورد استقلال و تیم‌های شهرستانی هم صحبت کنیم.

استقلال در این فصل تیم خوبی نشان داده و الان هم با ۲ اختلاف امتیاز بعد از پرسپولیس در رده دوم جدول است. رقابت سرخابی‌های تهران فوتبال را جذاب می‌کند اما در آن سوی میدان سپاهان و گل‌گهر سیرجان هم در حد مدعی خود را نشان دادند و باید دید در ادامه لیگ، چه نتایجی رقم می‌خورد. به طور کلی پرسپولیس و استقلال تا این جای لیگ رقابت سختی داشتند و سپاهان و گل‌گهر نیز در بین تیم‌های شهرستانی نشان دادند و در حد قهرمان و مدعی می‌توانند عرض اندام کنند. بازیکنان جوانی داریم که اگر میدان به آنها داده شود، می‌توانند خودشان را به خوبی نشان دهند و این نیازمند جسارت مربیان و البته انگیزه مضاعف بازیکنان است که می‌تواند فوتبال ما را به روزهای اوج خود بازگرداند.

حلقه گم‌شده فوتبال ما را کجا می‌دانید؟

فوتبال امروز، به هافبک‌های خلاق و بازی‌ساز نیاز دارد، بازیکنانی که بتوانند در هر زمان از بازی، نقش سازندگی خود را به خوبی نشان داده و باید در این بخش سرمایه‌گذاری خوبی صورت بگیرد.

کدام تیم شایسته قهرمانی است؟

الان برای نتیجه‌گیری زود است، اما در دور برگشت و بعد از ۵ بازی اول می‌توانیم در مورد قهرمان لیگ و شرایط موجود صحبت کنیم که به نظر می‌رسد همین ۴ تیم پرسپولیس، استقلال، سپاهان و گل‌گهر سیرجان در بین مدعیان باشند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس