3 عاملی که به اعتقاد وزیر صمت قیمت خودرو را کاهش‌می دهد

در حالی که قیمت خودرو در یک ماه اخیر یکبار دیگر دچار جهش شده است اما وزیر صمت معتقد است که با عرضه خودرو در بورس کالا، افزایش تولید داخل و واردات، قیمت خودرو کاهش می یابد.

به گزارش مشرق، با وجود اینکه از ابتدای سال جاری روند افزایش قیمت خودرو به آرامی پیش می‌رفت و قیمت خودرو در بازار به یک تعادل نسبی رسیده بود اما در یک ماه اخیر قیمت خودرو در بازار دچار جهش شدیدی شده و قیمت اغلب خودروها بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان و حتی بیشتر افزایش یافته است.

در نتیجه این افزایش قیمت‌ها، خودرو پراید نیز از ۲۰۰ میلیون تومان عبور کرده است بطوری که بنظر می‌رسد دیگر در بازار، خودرویی با قیمتی کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان یافت نمی شود.

اما دلیل افزایش قیمت خودرو در بازار چیست و آیا می‌توان امیدوار به کاهش قیمت بود؟ بسیاری از کارشناسان دلیل افزایش قیمت خودرو در بازار را افزایش قیمت ارز عنوان می‌کنند که با جهش اخیر قیمت ارز، قیمت خودرو نیز در بازار افزایش یافته است.

برخی دیگر نیز علت افزایش قیمت ارز را عرضه خودرو در بورس کالا عنوان می‌کنند و این گروه معتقدند با توجه به اینکه دست اندرکاران بازار خودرو، قیمت عرضه خودرو در بورس کالا را قیمت پایه قلمداد می‌کنند و با عرضه خودرو در بورس کالا دیگر قیمت کارخانه‌ای قیمت پایه محسوب نمی شود در نتیجه با افزایش قیمت پایه قیمت خودرو در بورس کالا نیز افزایش یافته است.

گروهی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند که عدم تناسب بین عرضه و تقاضا موجب افزایش قیمت‌ها است آنها می‌گویند عرضه قطره چکانی خودرو در بازار چه از طریق عرضه خودروسازان به قیمت کارخانه ای و چه از طریق عرضه در بورس کالا باعث شده است که قیمت خودرو افزایش یابد و تا زمانی که این مساله به تعادل نرسد شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود.

نکته قابل توجه این است که یکی از راهکارهای وزارت صمت برای تعادل بخشی به بازار خودرو واردات خودرو است و لذا در سال جاری مسولان وزارت صمت تلاش بسیار زیادی را برای فراهم سازی زمینه واردات خودرو انجام دادند و این مهم از زمان تصمیم گیری برای واردات تا مصوب شدن واردات و تعیین شرکت‌های واردکننده و ... یک پروسه تقریبا طولانی را گذرانده و با وعده وزیر صمت نیز طی روزهای آینده اولین خودروهای وارداتی وارد کشور می‌شود. این خودروها قرار است از طریق بورس کالا عرضه شود و در اختیار متقاضیان قرار گیرد، اما مساله این است که برخی کارشناسان می‌گویند این موضوع نیز بر تعدیل یا کاهش قیمت خودرو در بازار تاثیری نخواهد داشت.

آنها معتقدند زمانی واردات خودرو می‌تواند در تعدیل قیمت‌ها در بازار اثرگذار باشد که خودروی وارداتی با قیمتی کمتر از قیمت خودروهای تولید داخل در بازار عرضه شود اما از آنجا که قیمت ارز بالا است یک خودروی وارداتی با حداقل قیمت ۱۰ هزار دلار بدون محاسبه هزینه‌های گمرکی، حمل و نقل، سود عرضه و ... ۴۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود لذا اگر مجموع هزینه‌ها را به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان اضافه کنیم در نتیجه قیمت یک خودروی وارداتی حداقل ۸۰۰ میلیون تومان است که به نظر نمی رسد عرضه خودرو با این قیمت‌ها دردی را از بازار خودرو درمان کند.

گفتنی است اخیرا وزارت صمت اعلام کرده است تحویل خودرو به میزان سی درصد در هشت ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و همچنین خودروهای انباشه شده در پارکینگ خودروسازان به صفر رسیده است.

اما با وجود وضعیت بازار و افزایش شدید قیمت خودرو در بازار مسئولان وزارت صمت امیدوار به کاهش قیمت خودرو هستند و معتقدند با اقداماتی که انجام شده و انجام می‌شود قیمت خودرو در بازار کاهش می‌یابد.

* وزیر صمت: قیمت کارخانه ای خودرو افزایش نیافته است

سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت درباره التهابات در بازار خودرو، گفت: خودرو دارای دو قیمت است، یکی قیمت کارخانه و دیگری قیمت در بازار آزاد، آنچه در تلاطم است؛ قیمت بازار آزاد است که به علت ناهماهنگی عرضه و تقاضا رخ داده است.

* وزیر صمت: با عرضه زیاد خودرو به دنبال واردات قیمت خودرو کاهش می‌یابد

وزیر صمت با تاکید بر اینکه تولید خودرو تا آذرماه به اندازه کل تولید خودرو در سال گذشته بوده است، گفت: اکنون واردات خودرو عملیاتی شده است و با عرضه زیاد خودرو قیمت آن در بازار آزاد نیز کاهش خواهد یافت.

وی با انتقاد از برخی قیمت گذاری‌ها در بازار آزاد خودرو، گفت: سوال من این است که چند خودرو با قیمت‌های افزایش یافته خرید و فروش شده است؟

فاطمی امین بیان داشت: یکی از راهکارها برای مقابله با این قیمت گذاری‌ها این است که مردم قیمت‌های واقعی را از بورس استخراج کنند.

سخنگوی وزارت صمت: بازار خودرو به نقطه اشباع عرضه می‌رسد

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت نیز با اعلام این خبر که تا ۶ ماه آینده ۲۰۰ هزار خودرو وارد کشور می‌شود، اظهار داشت: به زودی با واردات و افزایش تولید داخلی، بازار خودرو به نقطه اشباع عرضه می‌رسد.

قالیباف گفت: آنچه شاهد آن هستیم افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد است و قیمت شرکت‌های خودروساز افزایش نیافته است.

وی افزود: وزارت صمت برای تنظیم بازار خودرو برنامه‌های متعددی دارد که بزودی اعلام خواهدشد.

براساس این گزارش، بنابراین با تاکیداتی که مسئولان وزارت صمت از جمله وزیر صمت نسبت به کاهش قیمت خودرو دارند باید منتظر ماند تا اقدامات این وزارتخانه در خصوص واردات خودرو، عرضه خودرو در بورس و همچنین افزایش عرضه خودرو به بازار اثرات خود را نمایان کند و در آینده نزدیک با کاهش قیمت خودرو در بازار روبرو شویم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ایرانی IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    10 1
    شما بعد از نزدیک به ۱۸ ماه هنوز عرضه نداشتی فروش خودرو به صورت قرعه کشی را حذف کنی، حالا از پائین آوردن قیمت خودرو صحبت میکنی؟
    • IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      2 0
      ارز با ارزش را خرج لگن های آهن قراضه کنید، آفرین آفرین، به عوض اینکه بروید و مشکل را در سیستم خودروساز و توزيع خودرو حل کنید.. آفرین آفرین، ارز هاتونو آتیش بزنید.
  • حمیدرضا IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    8 1
    *** فاطمی امین جواب بیت المال و حق الماس را چه طوری خواهد داد
  • مریم IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    2 0
    حقوق به دلار بدین قیمت پراید کنین قیمت لامبورگینی والا این همه دروغ نگید واردات هم بشه کارمند کارگر که نمیتونه بخره باز برای خودتون این ماشین ها یه پیکان بزنید با قیمت پایین مردم راضی هستن سوار پیکان هم میشن ماشین زدن پلاس هر روز تعمییر گاه
  • صادق فرجی IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    9 0
    بنده آرزو خرید پراید ب دلم موند و برام آرزو شده ایشالله جواب مسولین مربوطه رو خدا خواهد داد
  • حبیب IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    1 0
    #نرخ ارز
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    3 0
    تو هم که ماستی اونجا!
  • احمد IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    6 0
    پائین آوردن قیمت خودرو وزیر توانمند لازم دارد که متاسفانه ملت ما تاکنون فاقد چنین فردی بوده !!
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
    7 0
    پژو ۷ میلیارد ریال وقاحت و بیشرف واژه کمی هست در برابر شما
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
    3 1
    تو خدا یه کاری بکنید کسی دیگه که با زحمت تونستن پول جمع کن بتون یه ماشین بخرن تو حسرت ماشین نباشن قیمت ماشین رو بیارید پایین
  • . IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    1 0
    انشاالله بچه‌هیتان درد بی درمان بگیرند همچنین قیمت خودرو بالا می‌برید پراید 85کردن 110میلیون اگه قرعه‌کشی آزاد بشه اینجوری بالا نمی رفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس