پشت پرده صنعت مشروبات الکلی چه خبر است؟صاحبان صنایع مشروبات الکلی چگونه از احزاب سیاسی آمریکا حمایت می کنند؟ آمار استفاده کنندگان از مشروبات الکلی در کشورهای مختلف چگونه است؟ مصرف نوشیدنی های الکلی سالانه چه مقدار به آمریکا و انگلیس ضرر می زند؟ برای یافتن پاسخ این سوالات و کسب اطلاعات بیشتر درباره صنعت نوشیدنی های الکلی و وابستگی جامعه غرب به این صنعت، با گزارش ویژه مشرق همراه باشید...

گروه گزارش های ویژه مشرق؛ صنعت نوشیدنی های الکلی یکی از سودآورترین صنایع دنیا است که سالانه میلیاردها دلار سود عاید کشورهای تولید کننده این محصولات می کند. علیرغم هشدار تمامی نهادهای بهداشتی و حقوق بشری مبنی بر مضر بودن این نوشیدنی ها، تولید و توزیع این نوشیدنی ها  در تمامی کشورهای غربی آزاد است. در این گزارش می خواهیم به بررسی پشت پرده صنعت مشروبات الکلی و چگونگی فعالیت دولت های غربی، به ویژه آمریکا در این حوزه بپردازیم.




51 درصد آمریکایی های بزرگسال الکلی هستند

51 درصد از افراد 18 سال به بالا در آمریکا الکلی هستند. در واقع 59 درصد از مردان بزرگسال آمریکایی و 43 درصد از زنان بزرگسال این کشور الکلی هستند. کشور آمریکا در همه لیست های پرمصرف کننده ترین کشورهای استفاده کننده از انواع مشروبات الکلی در جهان در بین 15 کشور نخست است.

در جدول زیر به عنوان نمونه سرانه مصرف آبجوهای محتوی الکل در سال 2010 آورده شده است.


سرانه مصرف سرانه مصرف آبجوهای محتوی الکل در سال 2010

صنعت الکل در خدمت احزاب سیاسی آمریکا

اغلب کارخانجات مشهور تولید مشروبات الکلی، به صورت جدی و آشکارا از احزاب سیاسی خاصی حمایت می کنند. بر اساس مطالعه مرکز سیاست های پاسخگویانه در مورد امور مالی کمپین های سیاسی، این احزاب بخش عمده ای از حمایت های مالی خود را از سوی این مراکز جذب می کنند.

به عنوان مثال طبق بررسی های این مرکر، حزب دموکرات آمریکا در جریان انتخابات سال 2010 کمک های نقدی بسیار هنگفتی از سوی این کارخانجات دریافت کرد که شرکت گالو واینری (E. & J. Gallo Winery) در صدر جدول کمک کننده ها قرار داشت. در انتخابات سال 2010، شرکت گالو و دیگر افرادی که به گروه مشروبات الکلی سونوما کانتری واینری (Sonoma County winery) وابسته ­اند، بیش از 256700 دلار برای حزب دموکرات خرج کردند. این مقدار معادل 93 درصد کل کمک های مالی انجام شده به احزاب دموکرات در حریان این انتخابات بود.

شرکت گالو واینری همچنین یکی از اصلی ترین حامیان نانسی پلوسی، رئیس کنگره ایالات متحده، در جریان مبارزات انتخاباتی وی بوده است. افراد خانواده گالو که از سال 1940 در صنعت مشروبات الکلی فعال هستند، در دو دهه گذشته بیش از 1.58 میلیون دلار به حزب دموکرات کمک مالی کرده اند.

جمهوری خواهان نیز از این دست کمک ها بی نصیب نبوده اند. اصلی ترین حامی جمهوری خواهان خانواده جکسون هستند مشروبات الکلی کندل جکسون را تولید می کنند. این گروه در جریان انتخابات سال 2010، 107000 دلار به حزب جمهوری خواه کمک مالی کردند. کارخانجات مولسون کورز (Molson CoorsBrewing) نیز رابطه بسیار نزدیکی با اعضای احزاب جمهوری خواه دارند و از سال 1990 به بعد، 1.4 میلیون دلار به این حزب کمک مالی کرده اند.


افراد خانواده گالو که از سال 1940 در صنعت مشروبات الکلی فعال هستند،
 در دو دهه گذشته بیش از 1.58 میلیون دلار به حزب دموکرات کمک مالی کرده اند.


با توجه به رابطه نزدیک سناتورها و رجال سیاسی آمریکا با صاحبان کارخانه های مشروبات الکلی، اغلب کمک های مالی انجام شده در جریان مبارزات انتخاباتی این افراد، از سوی کارخانه های مشروبات الکلی صورت می گیرد. به عنوان مثال در جریان انتخابات سال 2010، سه عضو از پنج عضو کمیته مبارزات انتخاباتی مایک تامپسون، سناتور دموکران ایالت کالیفرنیا، صاحبان کارخانه های مشروبات الکلی بودند. سه کارخانه گالو واینری، ساتر هوم واینری و انستیتو واین، بیش از 55000 دلار به این سناتور کمک کردند.


سه عضو از پنج عضو کمیته مبارزات انتخاباتی مایک تامپسون صاحبان کارخانه های مشروبات الکلی بودند.

جدول زیر بیانگر آن است که چگونه افراد وابسته به ده کارخانه بزرگ تولید کننده مشروبات الکلی، با اعطای کمک های مالی به احزاب سیاسی در جریان انتخابات سال 2010، سعی در اعمال نفوذ در سیاست های وضع شده از سوی آنها دارند.

ستون اول جدول نام شرکت ها و ستون های بعدی به ترتیب کل مبلغ اهدا شده و سهم دموکرات ها و جمهوری خواهان از این مقدار را نشان می دهد.


کمک های مالی افراد وابسته به ده کارخانه بزرگ تولید کننده مشروبات الکلی
 به احزاب سیاسی در جریان انتخابات سال 2010


یکی از صنایعی که در جریان بحران اقتصادی آمریکا صدمه ای ندیده است و همچنان روند سودآوری را ادامه می دهد، صنعت مشروبات الکلی است. با توجه به کمک های کلان و دائمی صاحبان این صنایع به احزاب سیاسی آمریکا، بسیاری منتقدان بر این باورند که دولت آمریکا تحت نفوذ صاحبان این صنعت، با تصویب قوانین حمایتی، سعی در نگاه داشتن صنعت نوشیدنی های الکلی به دور از بحران اقتصادی رایج در این کشور است.

هزینه های اجتماعی و اقتصادی استفاده از مشروبات الکلی در غرب

استفاده از مشروبات الکلی هزینه های بسیار زیادی را متحمل کشورها می کند. هزینه هایی از قبیل معالجه معتادان الکلی، مقابله با اعتیاد به الکل، درمان بیماری های ناشی از مصرف الکل، تصادف ها و حوادث صورت گرفته به دلیل مست بودن، کاهش راندمان کارکنان به دلیل استفاده از مشروبات الکلی، مقابله با جرم های صورت گرفته به دلیل مصرف مشروبات الکلی و ... .

کشور آمریکا به عنوان یکی از مصرف کنندگان اصلی این مشروبات همواره متحمل هزینه های اقتصادی هنگفتی در این زمینه شده است. جدول زیر که از گزارش دپارتمان سلامت و خدمات انسانی ایالات متحده برگرفته شده است شامل هزینه های صورت گرفته در بخش های مختلف این کشور جهت مقابله با آثار سو استفاده از مشروبات الکلی است. ( تمامی هزینه ها بر حسب میلیون دلار است). ستون اول مربوط به بخشی است که در آن هزینه شده است. ستون دوم مربوط به مقدار هزینه ها در سال 1992 و ستون سوم مربوط به پیش بینی هزینه ها در سال 1998 است.


هزینه های صورت گرفته در بخش های مختلف در کشور آمریکا جهت مقابله با آثار سو استفاده از مشروبات الکلی

استفاده از الکل نتایج سو و جبران ناپذیری دارد که از جمله آنها می توان به افزایش تعداد حوادث رانندگی، نزاع های خیابانی و روابط نامشروع و کنترل نشده اشاره کرد. طبق آمار اعلام شده، مصرف الکل در سرتاسر جهان سبب مرگ 1.8 میلیون نفر شده است و حدود 58.3 میلیون نفر به دلیل استفاده از مشروبات الکلی معلول شده اند. نزدیک به 40 درصد از این 58.3 میلیون نفر که به دلیل استفاده از مشروبات الکلی فلج شده اند، به دلیل اختلالات روانی ناشی از مصرف مشروبات الکلی سلامتی خود را از دست داده اند. در کشورهایی نظیر آفریقای جنوبی که بیماری هایی نظیر ایدز شیوع بیشتری دارند، استفاده از الکل خطر ابتلا به این بیماری ها را به شدت افزایش می دهد. علاوه بر این، استفاده از الکل خطر قربانی تجاوزهای جنسی شدن و یا اقدام به تجاوز جنسی را افزایش می دهند.

مطالعات انجام شده بر روی مصرف کنندگان نوشیدنی های الکلی در کانادا حاکی از آن است که 20٪ آنها از اثرات منفی استفاده از الکل بر روی جنبه های مختلف اقتصادی، کاری و خانوادگی خود آگاه هستند، اما با این وجود از این نوشیدنی ها استفاده می کنند.

استفاده از الکل سالانه سه میلیارد پوند به سیستم بهداشت بریتانیا ضرر می زند. کارآفرینان و صاحبان مشاغل نیز از اثرات منفی استفاده از الکل در اما نیستند و استفاده از مشروبات الکلی توسط کارمندان آنها سالانه 6.4 میلیارد پوند به آنها ضرر می زند. این اعداد شامل هزینه های مربوط به مشکلات اجتماعی و بزهکاری های مربوط به استفاده از الکل نمی شود و در صورت در در نظر گرفتن این هزینه ها، با اعداد بسیار بزرگتری مواجه خواهیم شد.


زنان باردار آمریکایی و مصرف الکل

در ایالات متحده از بین هر 5 زن، دو نفر الکل مصرف می کنند. به عبارت دیگر 4 میلیون زن در ایالات متحده الکل مصرف می کنند که از این میان 2.5 میلیون نفر معتاد به الکل هستند. همچنین آمارها حاکی از آن است که از هر 10 مادر باردار آمریکایی، 1 نفر به مصرف نوشیدنی های الکلی اعتیاد دارد.


در ایالات متحده از بین هر 5 زن، دو نفر الکل مصرف می کنند.

مصرف الکل در دوران باراداری سبب بروز سندروم الکل جنینی می شود. سندروم الکل جنینی اختلالات فیزیکی و ذهنی کودکان را سبب می شود که امروز تعداد کودکانی با این اختلالات به دلیل افزایش مادران الکلی به شدت افزایش یافته است. قرار گرفتن جنین در معرض مواد الکلی سبب کاهش سرعت رشد مغز می شود که ممکن است به عفل ماندگی یا مرگ منجر شود. کودکانی که از این سندروم جان به در می برند ممکن است دارای چشم ها و لب های غیرعادی باشند و یا مخچه آنها کامل نشده باشد. همچنین ممکن است آسیب های وارده به جنین در مرحله رشد که به علت مصرف نوشیدنی های الکلی به وجود آمده اند، سب بروز بیماری های قلبی در سنین ابتدایی کودک شوند.


امروز تعداد کودکانی با اختلالات سندروم الکل جنینی به دلیل افزایش مادران الکلی به شدت افزایش یافته است


نتایج تحقیقات انجام شده توسط سیستم بررسی عوامل خطرناک رفتاری در سال 2002، حاکی از آن بود که تقریبا 10 درصد مادران باردار آمریکایی الکل مصرف می کنند. در این تحقیق که زنان 18 تا 44 ساله را مورد بررسی قرار داده است، مشخص شده که 50 درصد از زنانی که در شرف باردار شدن هستند، از نوشیدنی های الکلی استفاده می کنند.


تقریبا 10 درصد مادران باردار آمریکایی الکل مصرف می کنند.


نوجوانان الکلی آمریکا

مصرف نوشیدنی های الکلی در دوران نوجوانی به ویژه در سنین قبل از 15 سالگی سبب وارد شدن صدمات جبران ناپذیری به مغز می شود و ممکن است مقدمه اعتیاد به الکل را فراهم کند. نتایج تحقیقات انجام شده از سوی موسسه ملی اعتیاد به الکل حاکی از آن است که 40 درصد از افرادی که در سنین قبل از 15 سالگی مصرف الکل را تجربه کرده اند، در سنین میانسالی به الکل اعتیاد پیدا کرده اند، در حالی که تنها 10 درصد از افرادی که تا سن 20 سالگی هیچگونه نوشیدنی الکلی را تجربه نکرده اند، در دوران میانسالی به مصرف نوشیدنی های الکلی معتاد شده اند.




مصرف نوشیدنی های الکلی در دوران نوجوانی به ویژه در سنین قبل از 15 سالگی سبب وارد شدن صدمات جبران ناپذیری به مغز می شود

آمار ارائه شده از سوی موسسه بررسی خطرات رفتاری نوجوانان در دبیرستان های ایالات متحده حاکی از آن است که 15.1 درصد از نوجوانان آمریکایی قبل از آنکه به سن چهارده سالگی برسند حداقل یکبار مصرف نوشیدنی های الکلی را تجربه کرده اند. طی تحقیقات صورت گرفته توسط دولت ایالات متحده در 2000، حدود 9.7 میلیون نفر از افراد بین 12 تا 20 ساله، در بازه زمانی یک ماهه قبل از انجام این تحقیق، از الکل استفاده کرده بودند که این مقدار 27.5 درصد از جوانان این کشور را شامل می شود.


15.1 درصد از نوجوانان آمریکایی قبل از آنکه به سن چهارده سالگی برسند حداقل یکبار مصرف نوشیدنی های الکلی را تجربه کرده اند.


در ایالات متحده تقریبا سه چهارم مرگ و میر افراد بین 10 تا 24 سال به چهار علت است: 1) تصادف، 2) حوادث غیرعمدی دیگر، 3) قتل و 4) خودکشی. تحقیقات مرکز بررسی رفتارهای مخاطره آمیز نوجوانان ایالات متحده حاکی از آن است که مصرف الکل با هر 4 مورد ارتباط مستقیم و تنگاتنگی دارد.

با توجه به مضرات بیشمار نوشیدنی های الکلی در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه، این سوال مطرح می شود که چرا دولت های بزرگ نظیر آمریکا همچنان از تولید و تبلیغات گسترده جهت جذب هر چه بیشتر افراد جامعه به سوی استفاده از این نوشیدنی ها، حمایت می کنند. آیا ارتباطات پشت پرده تولید کنندگان این نوشیدنی ها با سران سیاسی این کشورها آنچنان است که آنها را مجاب می کند همچنان از این صنایع حمایت کنند و در مقابل فشارهای مجامع بهداشتی و حامیان حقوق انسانی بایستند. این سوالات و صدها سوال دیگر هر فرد متفکری را به فکر وا می دارد تا علت رشد روزافزون این صنعت را بیش از پیش درک کند.


منابع و مآخذ:



:[1] Moreira, MT.; Smith, LA.; Foxcroft, D.; Moreira, Maria Teresa (2009). "Social norms interventions to reduce alcohol misuse in university or college students.". Cochrane Database Syst Rev (3): CD006748

[2] Chersich, MF.; Rees, HV. (Jan 2010). "Causal links between binge drinking patterns, unsafe sex and HIV in South Africa: its time to intervene.". Int J STD AIDS 21 (1): 2–7.

[3] "Send Us a Message." Alcoholism in Canada. Web. 03 Apr. 2012.

[4] Dooldeniya, MD.; Khafagy, R.; Mashaly, H.; Browning, AJ.; Sundaram, SK.; Biyani, CS. (Nov 2007). "Lower abdominal pain in women after binge drinking.". BMJ 335 (7627): 992–3. doi:10.1136/bmj.39247.454005.BE. PMC2072017. PMID17991983.

[5] Office of Applied Studies. 2004 . Results From the 2003 National Surveyon Drug Use and Health: Detailed Tables. NSDUH Series H-24, DHHSPublication No. SMA 04-3963. Rockville, MD: Substance Abuse andMental Health Services Administration. oas.samhsa.gov/nhsda.htm9.

[6] National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism. 2003. Alcohol:A Women’s Health Issue. NIH Publication No. 03-4956. Rockville, MD:National Institutes of Health. pubs.niaaa.nih.gov/publications/brochurewomen/women.htm

[7] Grant, B.F.; Dawson, D.A.; Stinson, F.S.; et al. 2004. The 12-monthprevalence and trends in DSM-IV alcohol abuse and dependence: United States, 1991-1992 and 2001-2002. Drug and Alcohol Dependence74:223

[8] Centers for Disease Control and Prevention. 2004. Alcohol consumptionamong women who are pregnant or who might become pregnant—United States, 2002. MMWR 53(50):1178-1181.www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/mm5350a4.htm

[9] Batra, S.; Wrigley, ECW (April 2005). "Alcohol: The teratogen.". Obstetrics & Gynecology: 308–309.

[10] Vorvick, Linda (August 15, 2011). "Fetal alcohol syndrome". PubMed Health. Retrieved 9 April 2012.

[11] US Department of Health and Human Services, US Department of Agriculture. Nutrition and your health: dietary guidelines for Americans. 5th ed. Washington, DC: US Department of Health and Human Services, US Department of Agriculture; 2000.

[12] "Early Age At First Drink May Modify Tween/Teen Risk For Alcohol Dependence". Medical News Today. 21 September 2009.

[13] Grant, BF.; Dawson, DA. (1997). "Age at onset of alcohol use and its association with DSM-IV alcohol abuse and dependence: results from the National Longitudinal Alcohol Epidemiologic Survey.". J Subst Abuse 9: 103–10. doi:10.1016/S0899-3289(97)90009-2. PMID9494942

[14] SAMHSA 1999 NHSDA.

[15] Morbidity & Mortality Weekly Report (MMWR), Centers for Disease Control, Risk Youth Behavior Surveillance

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
    4 2
    'گزارشات و مقالات شما بسیار عالی و مفید است و جای تشکر دارد. لطفا در مورد مصرف سیگار در جامعه خودمان هم گزارشی تهیه فرمایید.
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
    0 3
    نوش، سلامتی هرچی مرده
  • بهنام ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
    1 0
    ممنون....كامل بود
  • ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
    0 0
    مصرف الکل واقعاً چیز بدیه و کسانی که به کشورهایی که در اونها الکل آزادانه مصرف میشه مسافرت کرده اند از نزدیک مفاسد نوشیدن الکل در جامعه را دیده اند.اما از الکل وحشتناکتر مواد مخدره که اگر لیستی از کشورهای مصرف کننده اون تهیه بشه بدبختانه کشورمان در اون لیست اصلاً جایگاه خوبی نداره.ای کاش بجای صرفاً نصیحت کردن مردم به عدم استعمال این بلای بمعنای واقعیه کلمه خانمانسوز,استفاده گسترده از این مواد رو در جامعه خودمون ریشه یابی میکردند و ریشه های عوامل این معضل رو از بین میبردند
  • ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
    0 0
    اول اینکه این همه جدول گذاشتید یک کدومش فارسی نیست دوم اینکه نمی تونستید از مصرف مشروبات تو کشور خودمون بگید اینطوری که خیلی بهتره
  • علی ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
    1 3
    پس چرا همه المپیک ها رو امریکا اول میشه؟ طبق تحلیل باید بچه های امریکایی همه کج و کوله باشند!
  • حسین ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    5 3
    51 درصد مردم امریکا الکلی هستند؟؟؟؟؟؟ شما یا نمیدونید الکلی یعنی چی یا نمیدونید درصد یعنی چی؟؟؟؟ مثل اینکه طبق معمول یه عقیده ای دارید و به زور دروغ و هر چی شده در پی اثبات اون هستید ادمای عاقل طلفا هر چی بهتون میگن و برایتون مینویسن و یادتون دادن را راجع بهش فکر و بررسی کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس