بغداد 2

دومین دور کنفرانس بغداد امروز سه شنبه با مشارکت مسئولان بلندپایه ۱۲ کشور از جمله «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به کار خود پایان داد .

به گزارش مشرق از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، شرکت کنندگان در این کنفرانس از اردن برای میزبانی کنفرانس و برگزاری خوب آن تشکر کردند. اردن و عراق نیز از نقش هماهنگ کننده فرانسه در راه اندازی کنفرانس بغداد و شرکت آن در دو نشست آن قدردانی کردند.

در این بیانیه بر ادامه تلاش‌ها برای پیاده سازی نتایج اولین نشست کنفرانس بغداد و ادامه همکاری با عراق در راستای حمایت از امنیت، ثبات، حاکمیت، روند دموکراتیک و تلاش آن برای درپیش گرفتن گفت‌وگو به عنوان راهی برای حل و فصل اختلافات منطقه تاکید شد.

حاضران در کنفرانس در ادامه بر حمایت خود از عراق در راستای مقابله آن با همه چالش‌ها، از جمله چالش تروریسم تاکید و افراط گرایی و تروریسم را در تمام اشکال آن محکوم کردند.

در ادامه این بیانیه بر حمایت طرف‌های شرکت کننده در دومین دور کنفرانس بغداد از تلاش‌های عراق برای دستیابی به توسعه همه جانبه و تلاش برای ایجاد یکپارچگی اقتصادی و همکاری با آن در بسیاری از بخش‌ها از جمله بخش‌های انرژی، آب، برق، امنیت غذایی و بهداشت، حمل و نقل و پروژه‌های زیربنایی تاکید شده است.

شرکت کنندگان همچنین بر اهمیت طرح‌ها و پروژه‌های همکاری میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و عراق به ویژه در زمینه‌های اتصال برق و حمل و نقل و سایر پروژه‌های منطقه‌ای تأکید کردند.

در بیانیه کنفرانس بغداد آمده است: برگزاری این کنفرانس نشان دهنده اشتیاق برای حمایت از نقش مرکزی عراق در توسعه همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای، ایجاد پل‌ها و ارتقای گفت‌وگوی منطقه ای است که به تلاش‌ها برای پایان دادن به تنش‌ها و ایجاد روابط سازنده منطقه‌ای کمک می‌کند. دستیابی به توسعه اقتصادی و موفقیت پروژه‌های همکاری منطقه‌ای مستلزم روابط سازنده منطقه‌ای مبتنی بر اصول حسن همجواری، عدم مداخله در امور داخلی، احترام به حقوق بین‌الملل، پذیرش گفت‌وگو به عنوان راهی برای حل و فصل اختلافات و همچنین همکاری در راستای تحکیم امنیت و ثبات، مبارزه با تروریسم و دستیابی به رفاه در منطقه است.

حاضران در دومین کنفرانس بغداد با بررسی پیامدهای بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بر عراق و منطقه، تاکید کردند که غلبه بر این بحران‌ها مستلزم همکاری همه جانبه منطقه‌ای و راه حل‌های جدی و موثر اقتصادی و سیاسی است.

شرکت کنندگان همچنین بر برگزاری سومین دور کنفرانس بغداد طی سال آتی میلادی و تعیین موعد دقیق آن با مشورت میان همه طرف ها تاکید کردند.

دومین دور کنفرانس بغداد ظهر امروز سه‌شنبه با مشارکت مسئولان بلندپایه ۱۲ کشور از جمله «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سخنرانی «عبدالله دوم» شاه اردن در سواحل بحرالمیت در این کشور آغاز بکار کرد.

در این کنفرانس که به دعوت «عبدالله دوم» شاه اردن و با هماهنگی «شیاع السودانی» نخست وزیر عراق برگزار شده است، سران و مقامات کشورهای ایران، مصر، عربستان، امارات، قطر، بحرین، کویت، عمان، ترکیه، همراه با دبیر کل سازمان همکاری خلیج فارس و اتحادیه کشورهای عربی و نمایندگان سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه اروپا و «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه حضور دارند.

این کنفرانس بر اساس تصمیم اولین کنفرانس که در آگوست ۲۰۲۱ در بغداد برگزار شد، به میزبانی اردن برگزار می‌شود و هدف آن حمایت از حاکمیت، امنیت و ثبات عراق و توسعه مکانیسم‌های همکاری با این موضوع به گونه‌ای است که امنیت، ثبات و روند توسعه منطقه را افزایش دهد.

بر اساس اعلام رسانه‌های اردن، در مراسم افتتاحیه این کنفرانس سفرای کشورهای عربی، اتحادیه اروپا، گروه ۲۰ حضور دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس