«دانشنامه زندان سیاسی دوره پهلوی» منتشر شد

«دانشنامه زندان سیاسی دوره پهلوی» توسط انتشارات سوره مهر در دو جلد با نگاهی به فضای آن روزها منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش مشرق، «دانشنامه زندان سیاسی دوره پهلوی» با نگاهی به تاریخ سیاسی در روزها نه چندان دور، در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری به‌تازگی توسط انتشارات سوره مهر در دو جلد راهی منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این دانشنامه با هدف آگاه‎سازی اذهان با فضای اختناق و استبداد حاکم بر دوره پهلوی، آشنایی خوانندگان با واژگان، اصطلاحات و تعاریف متداول و مرسوم بین زندانیان سیاسی، واگویی برخی وقایع و رویدادهای تاریخی مرتبط با زندان سیاسی و در نهایت زندگینامه مجریان، دست‌اندکاران و عوامل این پدیده سیاسی تدوین شده است.

بازه زمانی دانشنامه زندان‌های سیاسی پهلوی از کودتای سید ضیاء‌الدین طباطبایی در اسفند ۱۲۹۹ آغاز می‌شود و تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ ادامه خواهد داشت.

در این پژوهش حدود ۶۰۰ مدخل از منابع مکتوب و شفاهی موجود استخراج و پس از مطالعه کتاب‌ها و خاطرات شفاهی مرتبط با زندان‌های سیاسی، طی نشست‌های مکرر با کارشناسان و نخبگان این موضوع مشخص شده‎اند.

پس از انتخاب مدخل‌ها اطلاعات مربوطه از منابع مختلف گرد آمده است. تمامی مدخل‌ها، مرتبط با عناصر وابسته به داخل زندان و با تکیه بر زندان سیاسی است، به استثنای چند مدخل که دلایل خاصی برای آمدنشان وجود دارد. مدخل‌های منتخب به موضوعات مختلفی تقسیم شده و هر موضوع خود ریز موضوعات دیگری دارد.

مداخل تقسیم‌بندی شده در ۲۰ گروه از جمله شکنجه، ابزار شکنجه، اماکن عمومی، اصطلاحات زندان و تمامی موضوعات مربوط به زندان‌ها و زندانیان آن دوره است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس