کد خبر 1445012
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۶
واشنگتن: متهم حادثه لاکربی در بازداشت ماست

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که مظنون حادثه بمب گذاری لاکربی به این کشور تحویل شده است.

به گزارش مشرق، مقامات قضایی در آمریکا و اسکاتلند اعلام کردند یک لیبیایی متهم به ساخت بمبی که پس از منفجر کردن هواپیمای پرواز ۱۰۳ پان ام در سال ۱۹۸۸ بر فراز لاکربی در اسکاتلند، جان ۲۷۰ نفر را گرفت، در آمریکا در بازداشت است.

به گزارش رویترز، ابوعقیله محمد مسعود خیر المریمی حدود دو سال پس از آنکه بیل بار، دادستان کل آمریکا برای نخستین بار اعلام کرد که آمریکا علیه او اتهاماتی را مطرح کرده است، بازداشت شد.

یک سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا روز یکشنبه به رویترز خبر داد که آمریکا این مظنون را در اختیار دارد. انتظار می‌رود که مسعود در دادگاه فدرال در واشنگتن حضور پیدا کند.

این سخنگو افزود: جزئیات مربوط به زمان برگزاری جلسه متعاقبا اعلام خواهد شد.

اسناد دادگاه، مسعود را به عنوان یک بمب‌ساز حرفه‌ای توصیف می‌کنند که در دهه ۱۹۷۰ به سرویس اطلاعاتی سازمان امنیت خارجی لیبی پیوست و در تعدادی از عملیات‌های خارج از لیبی شرکت کرد و به درجه سرهنگی رسید.

به خانواده‌های کشته شدگان بمب گذاری لاکربی گفته شده است که مظنون در آمریکاست. یک سخنگوی دفتر پادشاهی اسکاتلند و خدمات مالی دادستانی روز یکشنبه این خبر را تایید کرد.

بمب در هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ که از لندن به نیویورک در حال پرواز بود، جان تمام ۲۵۹ سرنشین و ۱۱ نفر خدمه هواپیما را گرفت که مرگبارترین حمله شبه نظامیان تا به حال در بریتانیا بوده است.

در پی این حمله تروریستی که بر فراز روستای اسکاتلندی لاکربی به وقوع پیوست، ۲۷۰ نفر جان خود را از دست دادند. بسیاری از قربانیان این پرواز که از لندن عازم نیویورک بود، شهروندان آمریکایی بودند.

پیشتر «عبدالباسط المقرحی» تنها فردی بود که در سال ۲۰۰۱ در پرونده این بمبگذاری محکوم شده بود. در سال ۱۹۹۱، دادگاه‌های آمریکا و اسکاتلند دو مأمور اطلاعات لیبی، «عبدالباسط علی محمد المقرحی» و «امین خلیفه فحیمه» را به اتهام مشارکت در این حادثه محاکمه کردند. مقرحی که همیشه بی گناهی خود را اعلام می‌کرد، بدون اینکه موفقیتی در این زمینه به دست آورد، درخواست تجدید نظر کرده بود. دادگاه پس از کش و قوس، فحیمه را تبرئه و المقرحی را به عنوان تنها محکوم پرونده به حبس ابد محکوم کرد.

با این وجود، المقرحی در سال ۲۰۰۹ به دلایل پزشکی و بیماری از زندان آزاد شد و سه سال بعد در کشورش درگذشت.

در سال ۲۰۰۳، رژیم معمر قذافی رسماً مسئولیت بمب گذاری در هواپیمای مسافربری بر فراز لاکربی را پذیرفت و ۲.۷ میلیارد دلار غرامت به خانواده‌های قربانیان پرداخت کرد.

پس از کشته شدن قذافی، بازرسان آمریکایی و اسکاتلندی برای پیگیری موضوع و پی بردن به وجود مظنونان دیگر در این پرونده به لیبی سفر کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس