پاورقی

در سومین روز از حضور کاروان هنری «روایت حبیب» در خراسان شمالی، دومین نشست پاورقی در پلاتو شمس بجنورد برگزار شد.‌

به گزارش مشرق، در جریان کاروان هنری «روایت حبیب» در خراسان شمالی، نشست پاورقی در پلاتو شمس واقع در مجتمع فرهنگی و هنری گلشن به نقد و معرفی کتاب «آورتین» نوشته بهزاد دانشگر و کارشناسی رسول گلپایگانی پرداخت.

نام این کتاب برگرفته از منطقه‌ای در حد فاصل استان کرمان و استان سیستان و بلوچستان است، روستایی دورافتاده که یادآور حماسه ایستادگی و مبارزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در برابر اشرار است. آورتین یادآور حماسه ایستادگی و مبارزه حاج قاسم در برابر نامردانی است که امنیت و آرامش مردم را هدف گرفته بودند؛ داستان یک جنگ نابرابر با کسانی که از هیچ جنایتی خودداری نمی‌کردند.

سفارش‌های کاری برایم ارزشی ندارد!

در این‌ نشست نویسنده کتاب درباره آغاز نویسندگی خود این‌طور گفت: خانواده پدری من علاقه بسیار زیادی به خواندن کتاب داشتند و مادرم با توجه به سن بالایی که داشت کتاب می‌خواند. همین محیط در نویسنده شدن من تاثیر گذاشت. قبل از دیپلم داستان‌هایی نوشتم که مورد انتقاد دوستان و آشنایان قرار گرفت. اما بعد از دیپلم در چند جلسه داستان‌نویسی حوزه هنری شرکت کردم و در همان دوران به نوشته‌های نادرابراهیمی و سیدمهدی شجاعی علاقه داشتم. عشق من به کتاب به جایی رسید که حتی در موقع پیاده‌روی کتاب در دست داشتم و اطرافیان لحظه‌ای من را بدون کتاب نمی‌دیدند.

بهزاد دانشگر در ادامه افزود: به عنوان فردی که عاشق نویسندگی بود دوست داشتم کتاب‌هایی در حوزه دفاع مقدس بنویسم. در حال حاضر پروژه دفاع مقدس برای من تمام نشده و این پروژه برای من همانند بستری است از آدم‌هایی که در یک مسیر خاص حرکت می‌کنند.‌

وی افزود: به عنوان یک نویسنده سفارش‌های کاری برایم ارزشی ندارد بلکه سوژه باید دغدغه و باور خودم باشد و سوژه باید به رشد من کمک کند.

این نویسنده گفت: غالب آثار را براساس شناخت خودم انتخاب می‌کنم و نه سفارشی که دریافت می‌کنم. در برخی از سوژه‌ها اگر به سمت رمان برویم با مخاطب ارتباط برقرار نخواهد شد، به همین خاطر معتقد هستم در برخی از مواقع باید از غالب‌های دیگری در نوشتن داستان استفاده کنیم.‌

سفارش‌های کاری برایم ارزشی ندارد!

وی در ادامه به کتاب آورتین نیز اشاره کرد و گفت: مستندات بنده در آن زمان کم‌تر از زمان فعلی بود و من اولین شخصی بودم که به سراغ خانواده و آشنایان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی رفتم. قالبی که برای کتاب آورتین تهیه شده است، رمان است و این قالب ‌برای نوجوانان جذاب‌تر از سایر قالب‌های دیگر است.

دانشگر افزود: در این کتاب از هیچ‌گونه تخیلی در مورد سردار دل‌ها استفاده نشده است و این موضوع یکی از ویژگی‌های مهم کتاب آورتین محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: در حوزه داستان‌نویسی سه فضا برای نوجوانان جذاب است، یک فضاهایی که غالب طنز داشته باشد و یا فضاهای هیجان انگیز و یا فضاهای دلهره‌آور، البته من فضای دلهره‌آور را برای نوجوانان قبول ندارم.‌

در پایان این‌ نشست، اکرم‌ صدیقی، رئیس حوزه هنری خراسان شمالی تندیسی را به عنوان یاد بود به بهزاد دانشگر نویسنده کتاب آورتین اعطا کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس