وزیر انگلیسی: کارمندانی که اعتصاب می‌کنند به پوتین کمک کرده‌اند

رئیس حزب محافظه‌کار انگلیس در استدلالی خنده‌دار کارمندان اعتصاب‌کننده در کشورش را متهم به کمک به ولادیمیر پوتین می‌کند.

به گزارش مشرق، «ناظم زهاوی» رئیس حزب محافظه‌کار انگلیس و وزیر مشاور دولت این کشور در مصاحبه‌ای که از سوی هموطنان خودش مورد تمسخر قرار گرفت، گفت پرستاران و رانندگان آمبولانس انگلیسی که به دستمزدشان اعتراض دارند، با اعتراضاتشان دارند به حمله «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به اوکراین کمک می‌کنند.

به نوشته نشریه «ایندیپندنت»، زهاوی که یک فرد عراقی‌الاصل است در صحبتی که نشان از نگرانی دولت انگلیس از مواجهه با موج اعتصابات کارمندان و کارگران بخش‌های مختلف به ویژه کارمندان بخش بهداشت و درمان با نزدیک شدن به تعطیلات سال نوی میلادی را دارد، ادعا کرد «چنین اعتصاباتی باعث آسیب‌پذیر شدن انگلیس و گرفتار شدنش به «تفرقه» هنگامی که باید در قبال «جنگ غیرقانونی» روسیه جبهه‌ای متحد را نشان دهد، می‌شود».

زهاوی با حمله به معترضان به بحران افزایش هزینه‌های معیشتی در انگلیس که در اعتصابات شرکت می‌کنند، گفت: «آن‌ها باید در این خصوص بیندیشند چون این کار دقیقا چیزی است که پوتین خواستار دیدنش است – یعنی تفرقه. بیایید تفرقه ایجاد نکنیم و به یکدیگر نزدیک شویم».

اظهارنظرهای زهاوی با محکومیت رهبران اتحادیه‌های اصناف معترض انگلیسی از جمله «پت کالن» دبیرکل «کالج سلطنتی پرستاری» مواجه شد. کالن گفت: «مستمسک قرار دادن جنگ روسیه در اوکراین برای توجیه کاهش حقوق پرستاران در بریتانیا یک حقارت جدید برای این دولت است. مردم این نوع لفاظی‌ها را باور نمی‌کنند و می‌خواهند وزیران به مناقشه ما رسیدگی کنند».

«شارون گراهام» دبیرکل اتحادیه تجاری «یونایت» دومین اتحادیه تجاری بزرگ انگلیس نیز گفت: «یک وزیر مولتی میلیونر دیگر این دولت به سراغ حمله به کارگران عادی که تنها جرمشان خودداری از پذیرش کاهش دستمزدشان است رفته است. اتهام‌زنی ناظم زهاوی در این خصوص که پرستاران و رانندگان آمبولانس و معلمان در انگلیس متحدان ولادیمیر پوتین هستند همانقدر فضاحت‌بار است که مضحک».

به نوشته ایندیپندنت، پرستاران و کارمندان بخش بهداشت و درمان انگلیس قرار است در تاریخ‌های ۱۵ و ۲۰ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۴ و ۲۹ آذر) اعتصاباتی را در اعتراض به وضعیت دستمزدهایشان برگزار کنند.

زهاوی در مصاحبه با شبکه «اسکای نیوز» از برنامه‌های دولت انگلیس برای به‌کارگیری پرسنل ارتش برای مدیریت تبعات اعتصاب‌ها خبر داد و گفت «اعضای ارتش انگلیس در حال آموزش دیدن برای راندن آمبولانس‌ها در صورت لزوم و استقرار در پست‌های مرزی در تدارک برای وخامت وضعیت نارضایتی‌ها در زمستان هستند».

او ادعا کرد: «فکر می‌کنم مردم باید به خاطر داشته باشند که پوتین دارد از انرژی به عنوان سلاح استفاده می‌کند چون دارد در جنگ غیرقانونی‌اش در اوکراین شکست خیلی بدی می‌خورد».

زهاوی در ادامه استدلال‌های مضحکش گفت مطالبه افزایش دستمزد توسط کارمندان معترض سبب «تداوم تورم در انگلیس و آسیب دیدن آسیب‌پذیرترین اقشار می‌شود. پیام ما به اتحادیه‌ها این است که اکنون زمان اعتصاب نیست، زمان تلاش برای مذاکره است».

زهاوی همچنین از کار دولت لندن روی یک طرح پشتیبان با هدف به حداقل رساندن اختلالات ناشی از اعتراضات و اعتصابات در دوره تعطیلات کریسمس خبر داد.

انگلیس در سال جاری شاهد موجی از اعتصاب‌ها در طیفی از مشاغل بوده زیرا افزایش دستمزدها نتوانسته با تورم ۱۰ درصدی همراه شود.

در اواسط آبان ماه اتحادیه پرستاران انگلیس اعلام کرد ده‌ها هزار پرستار این کشور برای اولین بار از زمان تاسیس این اتحادیه در صد و شش ساله گذشته تاکنون برای تقاضای دستمزد بالاتر اعتصاب خواهند کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس