حمایت بن سلمان از قطر در افتتاحیه فایده نداشت+فیلم

روزنامه انگلیسی گاردین برای اولین بار جزئیاتی از کودتای محمد بن سلمان را برای رسیدن به ولیعهدی و کنار زدن محمد بن نایف فاش کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه انگلیسی گاردین نخستین بار جزئیاتی از کودتای محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در کاخ سلطنتی رژیم سعودی، برای رسیدن به قدرت را فاش کرد.

روزنامه گاردین جزئیاتی را از آنچه «کودتای کاخ» خواند و باعث رسیدن محمد بن سلمان به قدرت در عربستان شد، فاش و این جزئیات را شوک آور توصیف کرد.

گاردین در یک مقاله طولانی، به شب بیستم ژوئیه پنج سال پیش پرداخت که در آن، محمد بن نایف ولیعهد سابق سعودی مجبور به کناره گیری شد. این روزنامه تایید کرد بن نایف در آن زمان متحد اصلی آمریکا در عربستان بود و مایک پمپئو، مدیر وقت سیا به پاس تلاش‌های بن نایف برای نجات جان آمریکایی‌ها به او نشانی اعطا کرده بود.

این روزنامه تاکید کرد پس از آنکه تنش‌ها بین بن سلمان با بن نایف و دیگر شاهزادگان سعودی به دلیل محاصره‌ای که او علیه قطر اعمال کرده بود، به اوج رسید. بن نایف در پس پرده با تیم بن حمد آل ثانی، رئیس قطر روابطی برقرار کرده بود.

پس از مشخص شدن میزان تنش میان بن سلمان و بن نایف، او به کاخ محمد بن سلمان فراخوانده شد و زمانی که به کاخ رسید از محافظان امنیتی او خواسته شد بیرون از کاخ منتظر بمانند و همه وسایل ارتباطی او در بدو ورود به کاخ گرفته شد. در همین حال ترکی آل الشیخ (یکی از شاهزادگان سعودی و رئیس سازمان رفاه عربستان) بن نایف را چند ساعت داخل یک اتاق حبس کرد و زیر فشار قرار داد تا بیانیه کناره گیری و بیعت با محمد بن سلمان را امضا کند.

گاردین افشا کرد بن نایف ابتدا از پذیرش این مسئله سرباز زده است اما او را تهدید کردند که اگر از سمت خود کناره‌گیری نکند، به اعضای زن خانواده او تجاوز خواهد شد و حتی از رسیدن داروی فشارخون و دیابت به او جلوگیری شد. یکی از اعضای خاندان سلطنتی سعودی تایید کرده است او به اندازی نگران بود او را در همان کاخ بکشند، بن نایف حتی از نوشیدن آب نیز امتناع می‌کرد زیرا می‌ترسید مسموم باشد.

براساس گزارش گاردین صبح روز بعد بن نایف خسته و و مضطرب تسلیم خواسته‌های محمد بن سلمان و به اتاقی فرستاده شد که او با یک اسلحه از پشت دوربین‌ها شکنجه روحی بن نایف را تماشا می‌کرد. دوربین‌ها تصاویری نا واضح را نشان می‌دهند که بن ناسف با اکراه با پسرعموی خود بیعت می‌کند و بن سلمان به طور نمایشی قصد دارد خم شود تا دست او را ببوسد.

پس از آن روز بن سلمان قدرتمندترین فرد عربستان بود. او با وجود زنده بودن پادشاه اهرم قدرت را جوری به دست گرفت که به حاکم بلامنازع عربستان تبدیل شد. اما بن نایف نه تنها از ولیعهدی خلع شده بود بلکه وضعیت برای او بدتر شده و او را راهی زندان کردند و خبرهای منتشر شده حاکی از آن است که او تحت شدیدترین شکنجه‌های جسمی و روحی قرار گرفته است.

جزئیات کودتای کاخ تا مدت‌ها به بیرون درز نکرد و تنها اطلاعاتی جزئی از استعفای بن نایف بین عموم پخش شد حتی کشورهای خارجی نیز مطالب کلی از آن می‌دانستند اما حالا چندین تن از اعضای خاندان سعوذی درحال فاش کردن اطلاعات کامل از این کودتا هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
    16 1
    ان شاءالله آل سعود قدرت رو از دست بدن و حاکمیت در سرزمین وحی به دست اهلش بیافتد.
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    0 1
    عجب بوزینه جنایتکاری است این مردک مزدور

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس