کد خبر 1441273
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
چراغ سبز وزارت ورزش به سرپرستان/ منع ورود به انتخابات بدون استعفا

«سرپرست‌ها و ورود آنها به انتخابات» از چالش‌های همیشگی در رابطه با فدراسیون‌ها بوده در حالیکه وزارت ورزش تاکید دارد هیچ منع و مخالفتی در این مورد وجود ندارد.

به گزارش مشرق، از زمانیکه تعیین سرپرست برای فدراسیون ها مورد اقبال وزارت ورزش قرار گرفت و به تدریج و با هر بهانه ای به آن به عنوان یک رسم در ورزش و انتخاباتش عمل شد تا به امروز، این دسته افراد و کاندیدا شدن‌شان چالش های زیادی پیش روی انتخابات قرار داده تا آنجا که حتی بعضا پای استعفا و کنار گذاشته شدن هم به میان آمده است.

کناره گیری سرپرست فدراسیون اسکیت از جمله این موارد است؛ فریبا مددی سه ماه بعد از اینکه به عنوان سرپرست فدراسیون اسکیت انتخاب شد برای ورود به انتخابات این فدراسیون کاندیدا شد و به همین دلیل وزارت ورزش پیش از موعد انتخابات ، حکم سرپرستی جدید این فدراسیون را برای محمدرضا فضلی صادر کرد.

اینگونه فریبا مددی با سابقه چهارماه سرپرستی فدراسیون اسکیت در انتخابات این فدراسیون (۲ بهمن ماه ۱۴۰۰) شرکت کرد اگرچه برخی حواشی پیرامون او باعث شد پیش از رای گیری تصمیم به انصراف بگیرد و قید ریاست را بزند.

سرپرست هایی با شرایط فریبا مددی در ورزش ایران بوده و هستند، مانند علیرضا پورسلمان که دو ماه پیش سرپرست فدراسیون شمشیربازی شد و حالا تک کاندیدا برای ریاست این فدراسیون به حساب می آید. البته هنوز زمان تشکیل مجمع انتخاباتی فدراسیون شمشیربازی مشخص نیست و اینکه اصلا عمر سرپرستی پورسلمان و ماموریت سه ماهه اش به روز انتخابات منتهی می شود یا نه اما ورود به انتخابات به عنوان سرپرست دوباره این موضوع و پرسش های مربوط به آن را زنده کرد که اصلا موضع دقیق قانون و وزارت ورزش در مورد سرپرست ها و ورود آنها به انتخابات چیست؟

البته این اخلاقی نیست کسی که مامور به مهیا کردن شرایط انتخابات و برگزاری آن است خود کاندیدای آن هم باشد چون شائبه مهندسی و رهبری مجمع تشدید می شود، شاید به همین دلیل بود که حداقل در وزارت قبل با افراد گزینه در این زمینه اتمام حجت می شد سپس حکم سرپرستی برای آنها صادر می شد در حالیکه اساسنامه فدراسیون های ورزشی هیچ منعی برای ورود سرپرست ها به انتخابات ندارد.

اساسنامه فدراسیون های که ملاک برگزاری انتخابات فدراسیون ها است، تیرماه سال ۱۴۰۰ توسط شورای نگهبان تصویب و مردادماه از سوی وزارت ورزش به فدراسیون ها ابلاغ شد. شرایط نامزدهای ریاست فدراسیون در ماده ۲۲ این اساسنامه تعریف شده است اما در هیچ بخشی، محدودیتی برای افراد و کاندیدا شدن شان تعیین نشده است حتی برای سرپرست ها؛ بر همین اساس وزارت ورزش مانع ورود سرپرست ها به وزارت ورزش ندارد و حتی استعفای آنها برای حضور در مجمع را هم لازم نمی داند چراکه اصلا اساسنامه باید و نبایدی در این زمینه تعیین نکرده است.

چراغ سبز وزارت ورزش به سرپرستان/ منع ورود به انتخابات بدون استعفا

آرش فرهادیان مدیرکل امور مشترک فدراسیون های ورزشی در این زمینه گفت: وزارت ورزش در تمام امور تابع قانون است. قانون انتخابات فدراسیون ها را اساسنامه آنها تعیین می کند. طبق اساسنامه و حتی آئین نامه انتخاباتی، سرپرست بودن و کاندیدا شدن منافاتی با یکدیگر ندارد. بنابراین در مورد اینکه سرپرست فدراسیون، کاندیدای ریاست همان فدراسیون شود هی ممنوعیتی وجود ندراد.

وی ادامه داد: شاید درست این باشد که به منظور جلوگیری از ایجاد شائبه، کاندیداهای انتخابات، سرپرست نباشند اما طبیعی است که نمی توان انتظار داشت این مسئله توسط همه رعایت شود چراکه قانونی منع و محدودیتی برای آن ندارد.

مدیرکل امور مشترک فدراسیون های ورزشی در پاسخ به اینکه «با در نظر گرفتن جنبه های اخلاقی موضوع، توصیه وزارت ورزش در این زمینه به سرپرست ها چیست؟»، تصریح کرد: کاندیدا شدن حق تمام افرادی است که شرایط لازم برای ریاست را دارند، بنابراین نمی توان این حق را به صرف سرپرست بودن از کسی گرفت به خصوص که اساسنامه این اجازه را به ما نمی دهد. شاید در این زمینه توصیه های شخصی داشته باشیم اما به لحاظ حقوقی و قانونی هیچ توصیه و منعی نمی توان داشت.

«استعفا و اینکه سرپرست هایی که کاندیدای ریاست می شوند لزوما باید پیش از برگزاری مجمع استعفا دهند یا لزومی به این کار نیست» موضوع دیگری بود که این مقام مسئول به آن پاسخ منفی داد.

فرهادیان در این زمینه گفت: اگر حضور سرپرست ها در انتخابات تبعاتی داشت حتما قانونگذار با لحاظ کردن آنها، قوانین لازم و تکمیلی را ارائه کرد. قانون نه اشاره ای به منعِ حضور سرپرست ها داشته و نه لزوم استعفای آنها. بنابراین مطابق با اساسنامه، سرپرستان فدراسیون های ورزشی در صورت دارا بودن شرایط لازم می توانند کاندیدای انتخابات شوند بدون اینکه نیاز به استعفا داشته باشند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس