کد خبر 1440793
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۶
محسن فخری زاده

حتی برخی دست‌اندرکاران دولت قبل معتقد بودند ترور فخری‌زاده با هدف ایجاد مانع داخلی بر سر راه احیای برجام بود. برجام در ذهن آنان آن‌قدر بزرگ شد چنین عملیات‌های سنگینی را هم به آن متصل می‌کردند.

به گزارش مشرق، روزنامه رسالت نوشت: دو سال پیاپی. دو شخصیت فوق برجسته. هر دو به وسیله کمین. هر دو توسط ترور دولتی؛ تروری که نه به دست یک گروهک با اسم و عقاید و روش‌های عجیب و غریب؛ بلکه از سوی یک دولت که در سازمان ملل پرچم و کرسی و نماینده خود را دارد صورت گرفته است.

هر دو ترور با نوعی توحش و عقده‌گشایی صورت گرفته است؛ نه با یک بمب یا انتحاری؛ بلکه با روش‌هایی که در خود نوعی قدرت‌نمایی دارد.

هر دو ترور برنامه‌ریزی‌های اطلاعاتی پیچیده‌ای دارد و در هر دو ترور اهداف روانی نقش زیادی دارند. هر دو ترور توسط جریان‌ها تندروتر دو رژیم رجیم، آمریکا و رژیم اشغالگر صورت گرفت.

سلیمانی و فخری‌زاده دو نام بزرگ برای دشمن بود. دو نامی که به دشمن می‌فهماند ایرانی بودن می‌تواند چقدر مفهوم خطرناکی باشد. این دو نام، هر دو برای ایرانی‌ها گمنام بود. اکثر مردم ایران تقریبا تا اواسط دهه نود، یا حاج‌قاسم را نمی‌شناختند یا از جایگاهش درک دقیقی نداشتند.

همچنین اکثر قاطعی از مردم تنها وقتی شهید حاج‌محسن فخری‌زاده ترور شد نام او را شنیدند و آرام آرام به جایگاه او پی بردند.

حاج‌قاسم تنها در اسم و عنوان سردار نبود؛ بلکه وقتی به او می‌گفتند ژنرال؛ همه دل‌ها این عنوان را تصدیق می‌کرد. فرمانده‌ای که ابهت نظامی خاصی داشت و لفظ سردار برایش یک لفظ حقیقی و نه تنها حقوقی بود.

شهید فخری‌زاده نیز از پا تا به سر، یک دانشمند بود. عبارت دانشمند هسته‌ای هم مثل عبارت سردار، قدری مستعمل شد و باری حقوقی پیدا کرده است.

با احترام به تمام نظامیان رشید و دست‌اندرکاران صنعت هسته‌ای کشور؛ نه کسی که پیراهن سبز سپاه را به تن کند و بر دوش، تعداد مشخصی ستاره داشته باشد حقیقتا می‌شود سردار و نه کسی که قدم به سایت‌های هسته‌ای بگذارد حقیقتا واجد عنوان دانشمند می‌شود.

فخری‌زاده اما مرد علم بود و دانشمند برایش، عنوانی با مسما. خاکریزهای علم را قدم به قدم گشت می‌زد همچنان که حاج‌قاسم بر فراز خاکریزهای جبهه قدم می‌زد. مسئله فخری‌زاده، خود علم بود. به همین دلیل در معرفت‌شناسی و فلسفه نیز غور می‌کرد.

رشته اصلی‌اش فیزیک هسته‌ای بود؛ اما پروژه فکری و زیستی‌اش، علم و فناوری نوین. تأسیس مؤسسه سپند نیز با هدف وارد کردن ایران به عرصه علوم و فناوری‌های نوظهور رخ داد. در زمانی که ایران موشک می‌خواست؛ او در صنعت موشکی فعال بود و در زمان کرونا، واکسن ساخت.

فخری‌زاده وقتی ترور شد، که ترورش بار روانی داشته باشد. قتل حاج‌قاسم و شهید فخری‌زاده، هر دو در درجه نخست یک انتقام بود بیش از آنکه یک اخلال باشد. یعنی مسیری طی شده و گروهی به قله رسیده بودند، حالا دشمن اقدام به ترور رأس گروه می‌کند.

ترورهای پیشین با هدف ضربه مستقیم به صنعت هسته‌ای و خدشه‌دار کردن اراده فعالان این صنعت بود؛ اما این ترور یک انتقام بود و در وهله بعد؛ می‌خواست پیامی به ملت ایران القا کند.

این پیام، نوعی ناامیدی، سرخوردگی و حس از دست دادن طلائیه‌داران سپاه بود و هدف این بود که در اذهان، شبیه به چنین جمله‌ای نقش ببندد: «نکند دیگر کار تمام است؟». دشمن می‌خواست ملت احساس کند دشمنش دارد قدم به قدم جلوتر می‌آید. حال آنکه محسن فخری‌زاده از دهه هشتاد در لیست تحریم و ترور رژیم اشغالگر بوده است.

حتی برخی دست‌اندرکاران دولت قبل معتقد بودند ترور فخری‌زاده با هدف ایجاد مانع داخلی بر سر راه احیای برجام بود. برجام در ذهن آنان آن‌قدر بزرگ شد چنین عملیات‌های سنگینی را هم به آن متصل می‌کردند.

حال آنکه خط مشی ایران پس از خروج بی‌قیدانه آمریکا از برجام؛ از حالت رها و همراه با اغماض پیشین خود درآمده بود و دیگر کسی مذاکره با دست پایین را قبول نمی‌کرد. تضمین و عدم عقب‌نشینی؛ مطالبه‌ای بود که لگد ترامپ به برجام و شهادت سردار سلیمانی آن را اجتناب‌ناپذیر کرد و شهادت دانشمندی چون حاج‌محسن فخری‌زاده را باید در چارچوب گسترده‌تری بررسی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    1 0
    هر دو سردار کشور با آنکه میدانستند هر آن ممکن است توسط دشمن مورد هدف قرار گیرند عزم خود را جزم کردند تا زنده بودند هیچگاه خسته و از پا ننشستند تا نتیجه مسئولیت شان را بحد اعلا ارتقا دهند و کشور از حوزه خدمتی خود بهترین بهره را کسب کند ما تا کنون بخشی از خدمات این دو بزرگوار که قابل ذکر بوده با خبریم اگر یک وقتی جزئیات قابل گفتن باشند حتما از میزان توانائی و خدمات این دو شخصیت گرانقدر مان آگاه میشویم و بیشتر قدر میدانیم و پاس میداریم مقامی که شهادت بعنوان پاداش اخلاص عمل و مجاهدت و خدمت برای آسودگی و راحتی خلق خدا که بدست شقی ترین انسان های بر روی زمین کشته شدند از سوی آفریدگار بی همتا داده شد گوارشان باشد و ما هم با درود فراوان به روح پر فتوحشان مقام علی آنها را همیشه ارج مینهیم و امید است انتقام شان هر چه زودتر گرفته شود
  • محمد طبیب چی IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    0 0
    سلام . چرا پاسخ این ترور ها بصورتی که اسراییل انجام داد ، داده نشده است ؟ اسراییل به راحتی در ایران دانشمند ترور می کند ، در اینجا فیلم می سازند که جاسوس گرفیم . مرگ بر اسراییل گفته می شود اما پاسخ شهدای هسته ای ! .
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    0 1
    هسته ای چه ربطی به علم داره ؟
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      1 0
      همین که نمیدونی هسته ای یکی از علوم high tech هست سطح سوادت مشخص میشه!
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    0 2
    خودتون رو گول میزنید ، پسرفت میکنید ، بعد میگید تقصیر دشمن غیبی هست .
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      0 0
      حداقل بین کامنت گذاشتنت فاصله بنداز تابلو نباشی!! جوابتو تو کامنت قبلی نوشتم
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
    4 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس