کد خبر 1440484
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۷
مراقب قاتل خاموش باشید/علائمی مشابه آنفلوانزا

یک فوق تخصص مراقبت‌های ویژه، درباره مسمومیت با گاز منوکسید کربن در فصل سرما به مردم هشدار داد.

به گزارش مشرق، شاهین شادنیا، با اشاره به اهمیت رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی، گفت: گاز سمی منوکسیدکربن بر اثر نبود اکسیژن کافی هنگام سوختن مواد سوختنی از جمله بنزین، نفت، گاز و گازوئیل تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وجود گاز مونوکسید کربن در فضا هیچ علائم تنفسی در فرد ایجاد نمی‌کند، افزود: این گاز، بدون بو، رنگ و تحریک پذیر نیست؛ به عبارت دیگر نشانه‌های ظاهری برای اثبات حضور آن وجود ندارد.

شادنیا، گاز مونوکسید کربن را قاتل خاموش خواند و گفت: گاز CO در بدن، به هموگلوبین خون که مسئول انتقال اکسیژن به سلول‌ها است، متصل شده و به ارگان‌های مختلف بدن هم‌چون مغز و بافت‌های قلب آسیب می‌رساند، همچنین میل ترکیبی هموگلوبین به منوکسیدکربن ۲۰۰ تا ۲۵۰ برابر میل ترکیبی آن به اکسیژن است.

وی غلظت گاز منوکسیدکربن و زمان حضور افراد در محیط آلوده را مهمترین عامل تعیین شدت مسمومیت اعلام کرد و افزود: اگر فرد در محیط با غلظت بالای گاز سمی برای مدت کوتاه یا در محیط با غلظت پایین گاز سمی برای مدت زمان زیاد حضور داشته باشد، دچار مسمومیت شدید می‌شود.

شادنیا، علامت‌های اولیه مسمومیت گازگرفتگی را مشابه علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا دانست و عنوان کرد: سردرد، بی حالی، خستگی و کوفتگی بدن از نشانه‌های اولیه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است که در بیشتر مواقع افراد به علت سرما، تصور می‌کنند به سرماخوردگی مبتلا شده‌اند.

به گفته وی، در صورت ادامه تماس با محیط آلوده، فرد دچار تهوع، استفراغ، خواب آلودگی و در نهایت کاهش سطح هوشیاری و تشنج می‌شود و که این علائم نهایتاً مرگ فرد را در پی دارد.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه افزود: مشاهده علائم مشابه، همزمان در همه افراد خانواده یا بهبود علائم در افراد با تغییر محیط، از علت‌های عمده مراجعه افراد به مراکز است.

شادنیا درباره درمان این نوع مسمومیت، گفت: بهترین درمان، خروج فرد از محیط آلوده و تجویز کپسول اکسیژن است، البته همواره پیشگیری مهم‌ترین اقدام است.

وی تاکید: افراد باید از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده کنند و برای سرویس و راه اندازی آن از صاحبان صلاحیت و متخصصان در این زمینه کمک بگیرند.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه توضیح داد: باز گذاشتن درزهای پنجره‌ها برای ورود اکسیژن و خروج گازهای سمی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به جمعیت بالای شهر تهران، این استان در مقایسه با استان‌های دیگر، سردمدار آمار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس