کد خبر 1439799
تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵
روغن

روغن گیربکس که به آن واسکازین هم گفته می شود، یکی از مایعات با اهمیت خودرو به شمار می آید که نیاز به دقت و مراقب خاصی دارد. گیربکس ها اتوماتیک و دستی به واسطه همین روغن عملکردشان را نشان می دهند.

به گزارش مشرق، مراقبت کردن از گیربکس و جعبه دنده برای افزایش طول عمر خودرو امری بسیار مهم است. با این حال رانندگان بسیاری هستند که توجه زیادی به این قسمت از خودرو ندارند و برخی حتی اطلاعات درستی در مورد نحوه کار و روغن گیربکس هم ندارند. برای آنکه با اهمیت این بخش آشنا شوید و همچنین برای بهتر شدن عملکرد جعبه دنده خودروی خود تا انتهای این گزارش همراه ما باشید.

آیا باید روغن گیربکس را تعویض کرد؟
جواب این سوال به طور قطع «بله» است. تمام خودروهایی که تا امروز ساخته شده اند و حتی خودروهایی که در آینده تولید خواهند شد، نیازمند تعویض روغن گیربکس هستند. برخی از خودروهای امروزی البته به خاطر داشتن مکانیزم و عملکرد بهتر،‌ زمان طولانی تری را با یک بار تعویض روغن فعالیت می کنند. هر بار که برای تعویض روغن موتور به تعمیرگاه مراجعه می کنید حتما میزان این روغن را نیز چک کنید تا در صورت نیاز تمدید شود.


چه زمانی باید روغن گیربکس تعویض شود؟
بهترین زمان را همیشه کارخانه و سازنده وسیله نقلیه شما تعیین می کند. در این صورت با خواندن دفترچه راهنمای خودرو می توانید بهترین زمان برای تعویض را بدست آورید. البته زمان تعویض این ماده در خودروها مختلف خواهد بود و از ۳۰ هزار کیلومتر تا ۱۰۰ هزار کیلومتر اختلاف دارد. به تازگی نیز برخی خودروسازان که محصولات اتوماتیک تولید می کنند، مخزن این روغن را کاملا می بندند که دیگر نیازی به تعویض روغن نباشد. همچنین به یاد داشته باشید که روغن گیربکس مانند روغن موتور نمی سازد و در صورت نشتی به رنگ قرمز بر روی زمین معلوم خواهد شد.


آیا خودمان میتوانیم این روغن را تعویض کنیم ؟
ابتدا بهتر است نگاهی به عملکرد این روغن داشته باشیم. روغن گیربکس وظیفه نرم کردن، مرطوب نگه داشتن و همچنین خنک کنندگی جعبه دنده و چرخ دنده های آن را دارد. با این حال به مرور زمان ممکن است کهنه شدن روغن باعث خراب شدن این قسمت از خودرو نیز بشود. بهتر است تخلیه این ماده را به تعمیرکاران حرفه ای بسپارید تا به مشکلی بر نخورده و باعث خراب شدن خودرو نشوید.


از چه روغن گیربکسی استفاده کنیم؟
در این مورد هم بهتر است از نمایندگی های فروش یا تعمیرگاه های مجاز سوال کنید تا بهترین راهنمایی را داشته باشند. بدون اطلاع اقدام به خرید یک روغن گیربکس نکنید چرا که میزان غلظت و موارد مصرفی در این روغن ها از خودروی به خودروی دیگر تفاوت می کند. برای مثال روغن گیربکس برای خودروهای اتوماتیک با خودروهای دنده دستی متفاوت است. اگر جعبه دنده شما از نوع CVT است به یاد داشته باشید که به غیر از روغن مخصوص نیاز به اضافه کردند برخی افزودنی ها نیز هستید.


چگونه متوجه خراب شدن روغن گیربکس شویم؟
چک کردن روغن گیربکس کار ساده ای نیست و برخی از خودروها باید حتما بر روی چال مکانیکی رفته یا با استفاده از جک از زمین جدا شوند تا بتوان وضعیت این روغن را در آن ها سنجید. با این حال با رفتن به تعمیرگاه می توانید متوجه وضعیت خرابی این قسمت از خودرو شوید. به یاد داشته باشید که عملکرد نادرست دنده های اتوماتیک و همچنین سفت شدن دنده ها در خودروهای دستی از نشانه های بارز خراب شدن این روغن هستند. همچنین اگر داخل این روغن تکه های ریزی از آهن وجود داشته باشد نشانه ای ناخوشایند از خراب شدن جعبه دنده است و باید به طور کلی این قسمت را بازبینی کنید.

منبع:خودروکار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس