‌

دولت سیزدهم با تسهیل و سرعت بخشی در صدور مجوزهای مشاغل خانگی و افزایش ۵۰ درصدی اعتبارات رونق را به کارگاه‌های کوچک خانه‌ها باز گرداند.

به گزارش مشرق، کسب و کارخانگی به‌عنوان پدیده‌ای بین‌المللی راهکاری برای ایجاد اشتغال و تأمین درآمد است که در آن اشخاص متقاضی تمایل دارند بسیاری از امور شغلی خود را در فضای خانه انجام دهند.

تشویق و ترغیب خانواده‌ها به مهارت‌آموزی و راه‌اندازی مشاغل خانگی می‌تواند اقتصاد خانواده را تقویت کنند .افزایش سرمایه، ایجاد اشتغال و بهبود معیشت خانوار از نتایج مشاغل خانگی است.

مزایا و محاسن کسب‌وکار خانگی شامل آزادی و استقلال عمل بیشتر، ساعات کاری انعطاف‌پذیر، ایجاد تعادل و موازنه بیشتر بین کار و زندگی، پایین‌بودن هزینه راه‌اندازی، پایین‌بودن میزان ریسک،

امکان کارکردن پاره‌وقت، راحت‌تر بودن تربیت بچه‌ها، داشتن فرصت و زمان بیشتر، تناسب با ویژگی‌های جسمی افراد معلول و کم‌توان، احتمال موفقیت بیشتر، تناسب با اقشار مختلف و احساس راحتی بیشتر است.

به‌خاطر تنوع مشاغل خانگی افراد خانواده می‌توانند با برنامه‌ریزی و با کمترین سرمایه اولیه شروع به کار کنند و به‌مرور با افزایش درآمد و سرمایه، کار را توسعه و گسترش دهند.

افراد زیادی هستند که با کمترین سرمایه در اتاقی از خانه شروع به راه‌اندازی کسب‌وکار کردند و امروزه در کارشان موفق و حتی شهره شهر هستند در مشاغل خانگی محدودیتی برای کسب پیشرفت وجود ندارد خانواده‌ها با کمترین امکانات به بزرگ‌ترین موفقیت‌ها دست خواهند یافت.

نقش مهارت‌آموزی در رونق مشاغل خانگی مثال‌زدنی است هرکسی می‌تواند باتوجه‌به مهارت و تخصص خود و با کمک سایر اعضای خانواده اقدام به راه‌اندازی شغل خانگی کند و از این راه کسب درآمد مناسبی داشته باشد.

برای فروش محصولات و یا کالاها در مشاغل خانگی امروزه امکانات بسیاری از طریق استفاده از اینترنت و فضای مجازی برای رشد و توسعه کسب‌وکار خانگی و یا تبلیغات است، بیشتر خانواده‌ها حداقل یکی از وسایل تکنولوژی و فناوری روز مانند کامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت و یا موبایل را در اختیار دارند. با هرکدام از این تجهیزات می‌توان برای تبلیغ، بازاریابی و یا فروش محصولات تولیدی خانگی استفاده کرد.

همچنین در کنار استفاده از اینترنت، می‌توان از فضای تبلیغات و بازاریابی سنتی هم بهره برد و کسب درآمد را بیشتر کرد این بستگی به توانایی و نیز نوع محصول تولیدی خانگی دارد.

یکی از محاسن مشاغل و کسب‌وکارهای خانگی انعطاف‌پذیری بالا از نظر تعداد و نیز سرمایه است به‌گونه‌ای که بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۵۱۱ رشته مشاغل خانگی ثبت شده است که مجوزها برای آنها صادر می‌شود.

مشاغل خانگی طیف وسیعی از مشاغل سنتی تا نوظهور را در برمی‌گیرد که از دیرباز در کشور ما دارای جایگاه مناسبی در عرصه تولید و ارائه خدمات بوده است. پیشینه کسب‌وکارهای خانگی در ایران بیانگر این است که بسیاری از بانوان از زمان‌های، قدیم صنایع‌دستی مختلفی را در منزل تولید می‌کرده‌اند.

در کشور ما طبق آخرین آمار تنها ۳ درصد از کل اشتغال کشور مربوط به مشاغل خانگی است درحالی‌که در برخی از کشورهای صنعتی این آمار به ۲۳درصد می‌رسد.

رونق کسب‌وکارهای خانگی با کارکرد حمایتی دولت سیزدهم

سرعت بخشی صدور مجوزهای مشاغل خانگی در دولت سیزدهم

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی صدور مجوزهای مشاغل خانگی است در دولت سیزدهم با تأکید وزیر کار مقرر شد تا مجوزها به‌صورت ثبت محور و تایید محور صادر شود تا از این طریق کسب‌وکارها رونق یابد.

بر این اساس هر فردی که وارد سامانه مشاغل خانگی شود و اقدام به ثبت‌نام کند به مدت سه روز مجوز صادر می‌شود درصورتی‌که آن رشته با سلامت و بهداشت مردم روبرو باشد به مدت هفت روز زمان صدور مجوز طول می‌کشد.

در حال حاضر از مجموع ۵۱۱ رشته مصوب مشاغل خانگی تعداد ۴۸۸ رشته به‌صورت ثبت محور (آنی) و تعداد ۲۳ رشته تأیید محور صادر می‌شود. ازاین‌رو ۹۵ درصد از رشته‌ها ثبت محور هستند.

با این اقدام دولت سیزدهم، مدت‌زمان‌های طولانی برای صدور مجوزها و انتظار خانواده‌ها به پایان رسید و به‌سرعت می‌توانند در رشته موردعلاقه خود اقدام به دریافت مجوز کنند؛ ازاین‌رو سرعت صدور مجوزهای کسب‌وکار در دولت سیزدهم ۱۰ برابر شده است.

طبق گفته سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تا کنون ۱۳۰ هزار مجوز مشاغل خانگی صادر شده است که این امر در راستای تسهیلگری ایجاد مشاغل شکل‌گرفته است.

همچنین رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از رشد ۳۶۸ درصدی صدور مجوزهای مشاغلی خانگی در دولت سیزدهم نسبت به مدت مشابه دوره گذشته خبر داد.

«آزیتا همتیان» خاطرنشان کرد که به‌خاطر رویکرد دولت سیزدهم با تسهیل گردی در صدور مجوزها به‌صورت برخط و به‌صورت ثبت محور و تایید محور است.

رونق کسب‌وکارهای خانگی با کارکرد حمایتی دولت سیزدهم

دولت سیزدهم پیشتاز بیشترین اعتبارات مشاغل خانگی در ۱۰ سال اخیر

در ۲ دهه اخیر نگاه دولتمردان به کسب‌وکارهای خانگی تغییر کرده و همه به اهمیت مشاغل خانگی در بهبود اقتصاد خانوار واقف شده‌اند؛ ازاین‌رو تسهیلات قرض‌الحسنه را برای حمایت از این نوع مشاغل اختصاص می‌دهند.

حتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی علاوه بر حمایت‌های مالی، مشاوره‌ها و حمایت معنوی و فکری نیز به متقاضیان ارائه می‌کنند و در صورت نیاز کارشناسان خود را برای راهنمایی و بالابردن کیفیت تولید می‌فرستند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا تأکید کرد که در ۱۰ سال اخیر بیشترین پرداخت تسهیلات اشتغال در دولت سیزدهم رقم خورد.

«محمود کریمی بیرانوند» ادامه داد از سال ۱۳۹۰ تا کنون، ۱۲ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی مشاغل خانگی بوده است که امسال سهم تسهیلات مشاغل خانگی سه هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: قانون مشاغل خانگی در سال ۱۳۸۹ تصویب شد که طی این سال‌ها در این دولت بیشترین اعتبارات اختصاص یافت که تسهیلات تکلیفی بانک‌ها با نرخ ۴ درصد در نظر گرفته شده است.

رونق کسب‌وکارهای خانگی با کارکرد حمایتی دولت سیزدهم

رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: طرح‌های متقاضیان مشاغل خانگی به بانک‌های عامل معرفی شده است که ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

«آزیتا همتیان» عنوان کرد: طرح‌های مشاغل خانگی به ارزش یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به بانک‌ها ارسال شده است که در نوبت پرداخت هستند.

به گفته وی، امسال سه هزار میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی است که با نرخ بهره پایین به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در دومین جلسه ستاد ملی مشاغل خانگی در دولت سیزدهم بر افزایش اعتبارات در بودجه تأکید کرده و گفته است که برنامه داریم تا در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ منابع مشاغل خانگی را افزایش دهیم و مشکلات افرادی که دنبال ایجاد مشاغل خانگی هستند، را کمتر کنیم.

راه‌اندازی مشاغل خانگی باعث کاهش نرخ بیکاری می‌شود، ضمن اینکه کارکردن در خانه کیفیت زندگی افراد را بهبود می‌بخشد؛ چون افراد بیشتری را به کار مشغول می‌کند و سطح درآمد را افزایش می‌دهد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    1 1
    :)
  • ناشناس IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    3 2
    رونق،چه رونقی!!!! خدا خیرت بده،چیزی که ما داریم میبینیم این نیست که!!!!!! مشرق جان،همش میخوای دولت رئیسی رو بهترین جلوه بدی،در صورتی که خودتم میدونی اینجور نیست... از ما به شما نصیحت،خدا رو در نظر داشته باش و از آخرت بترس..
  • DE ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
    3 1
    سبزی و باقلا پاک کنی و گردن بند سازی و کارهائی از این قبیل ، نه فقط شغل نیست بلکه علامت استیصال و بی فکری دولت در تولید و ایجاد شغل های رسمی با درآمد پایدار و بازنشستگی و بیمه پزشکی است .. همچنان که دستفروشی شغل نیست و برای صاحبش هیچ ضمانت شغلی از نظر درآمد و یا امیدواری به آینده ندارد ..وقتی مردم را از سفره نفت و درآمدها و مشاغل رسمی ،حذف و تولید را با واردات نابود کردند و گرانی و تورم هم به ناف ملت بستند ، آنها ناچار به این شغل های خانگی ناپایدار بی آینده روی آوردند ..
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
      0 0
      بیمه بایدبشن وخیلیهاهم خودشون روبیمه میکنن ولی همه دنیااین مشاغل هست ورونقش خیلی هم خوبه وبایدبازارفروش منطقه ایش هم بیشتر فراهم بشه
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 0
    رونق؟ خخخخ
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 0
    اگر وام زیاد شده ضامن گیر نمیاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس