کد خبر 1438866
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
قیمت خودروهای شاهین + جدول قیمت کامل (۲۰ شهریور ۱۴۰۱)

شاهین بین تمام خودروهای داخلی کمترین اختلاف قیمت را بین کارخانه و بازار تجربه می‌کند. همین موضوع باعث شد به عنوان اولین محصول از فرآیند قرعه‌کشی خارج شود.

به گزارش مشرق، تفاوت قیمت شاهین در کارخانه و بازار حدود ۲۵ میلیون تومان است. سایپا در آخرین مرحله فروش که اواسط آبان امسال برگزار شد، از متقاضیان شاهین تقریبا ۳۴۴ میلیون تومان دریافت کرد و در بازار آزاد همین محصول را نزدیک ۳۷۰ میلیون تومان معامله می‌کنند. تفاوت ۲۵ میلیون تومانی شاهین در کارخانه و بازار حاشیه سود آن را به هفت درصد می‌رساند. از این حیث شاهین بین تمام مدل‌های داخلی کمترین اختلاف قیمت را در کارخانه و بازار تجربه می‌کند و همین موضوع راز حذف آن از فرآیند قرعه‌کشی است.


قیمت شاهین در کارخانه؛ ۳۴۴ میلیون

قیمت شاهین در کارخانه به ۳۴۴ میلیون تومان رسیده و سایپا نسبت به اولین عرضه، ۵۳ میلیون تومان بیشتر دریافت می‌کند. خرداد ۱۴۰۰ نخستین مدل‌های شاهین با قیمت تقریبی ۲۹۱ میلیون تومان به دست مشتریان رسید و حالا شاهد افزایش ۱۸ درصدی ارزش این محصول در کارخانه ظرف یک سال و نیم گذشته هستیم. رقم ۲۹۱ میلیون تومانی قیمت شاهین در کارخانه از خرداد ۱۴۰۰ تا بهمن پارسال ثابت بود و آن زمان قیمت شاهین در کارخانه تقریبا به ۳۴۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. این رقم اردیبهشت امسال آپدیت شد و سایپا، قیمت شاهین را به ۳۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رساند. مهرماه سال جاری قیمت شاهین در کارخانه ۳۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود و فهرست قیمت محصولات کارخانه‌ای سایپا در آبان همین رقم را به‌عنوان قیمت کارخانه‌ای شاهین نشان می‌دهد. از این حیث باید شاهین را گران‌ترین سواری کارخانه‌ای سایپا بدانیم و نسخه‌های اتوماتیک کوییک پلاس و کوییک دنده‌ای R به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند. قیمت کارخانه کوییک اتوماتیک پلاس تقریبا ۲۷۷ میلیون تومان است و سایپا، نسخه‌های دنده‌ای کوییک R را معادل ۱۷۸ میلیون تومان عرضه می‌کند.

قیمت شاهین در بازار آزاد؛ ۳۷۰ میلیون

قیمت شاهین امروز دوشنبه ۳۰ آبان در بازار آزاد خودرو به ۳۷۰ میلیون تومان رسید. احتمالا اگر بفهمید شاهین در اولین روزهای حضور در خیابان‌ها ارزش بیشتری داشته، تعجب می‌کنید. خرداد پارسال همزمان با ورود شاهین به بازار آن را نزدیک ۳۹۰ میلیون تومان می‌فروختند که به معنی افت ۲۰ میلیون تومانی قیمت شاهین در بازار ظرف یک سال و نیم گذشته است. خرداد ۱۴۰۰ که تمام شد، تب داغ قیمت شاهین فروکش کرد و تیرماه پارسال شاهد خرید و فروش شاهین در بازار با قیمت ۳۷۰ میلیون تومان بودیم. روند نزولی قیمت شاهین در بازار ادامه داشت و بهمن پارسال شاهد خرید و فروش آن با قیمتی کمتر از کارخانه بودیم! قیمت ۳۴۳ میلیون تومانی کارخانه، در بازار به ۳۴۰ میلیون تومان رسید، اما روند کاهش قیمت شاهین با آغاز امسال متوقف شد. قیمت شاهین در بازار آزاد فروردین امسال به ۳۴۵ و اردیبهشت به ۳۶۰ میلیون تومان ارتقا پیدا کرد. از اردیبهشت امسال تا مهر ماه قیمت شاهین در بازار افت‌وخیز محدودی داشت، اما همزمان با موج جدید افزایش قیمت‌ها در بازار، قیمت شاهین ظرف یک ماه حدود ۱۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد و به ۳۷۰ میلیون تومان رسید. مثل کارخانه، شاهین گران‌ترین سواری سایپا در بازار است و کوییک اتوماتیک پلاس با قیمت تقریبی ۳۰۰ میلیون تومان دومین محصول گران‌قیمت سایپا در بازار محسوب می‌شود.

راز حذف شاهین از فرآیند قرعه‌کشی

اختلاف قیمت شاهین در کارخانه و بازار باعث حذف آن از فرآیند قرعه‌کشی شد. اوایل سال جاری که شاهد عرضه محصولات خودروسازان در سامانه یکپارچه خودرو بودیم، شاهین با طرح دلایلی مبنی بر کمبود تقاضا در بازار و اختلاف ناچیز قیمت در کارخانه و بازار به‌عنوان اولین خودرو داخلی از چرخه قرعه‌کشی بیرون آمد. بعد از مدتی تمامی محصولات سایپا به همین سرنوشت دچار شدند، اما هنوز برای دریافت خودروهای ایرانخوردو باید منتظر قرعه‌کشی ماند. محصولی مثل سمند EF7 دوگانه‌سوز به‌عنوان رکورددار اختلاف قیمت در کارخانه و بازار تقریبا با حاشیه سود ۱۸۰ درصدی خرید و فروش می‌شود درحالی که این عدد برای شاهین حدود هفت درصد برآورد می‌شود.

منبع:فرارو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شهروند IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
    2 0
    به نظر من راز افزایش قیمت ها و اختلاف قیمت ها و کلا این بازی ، فقط و فقط کاهش عرضه ی خودرو به بهانه هایی مثل کمبود قطعات و ناقص بودن خودرو بود که احتمالا خودروسازان بعد از تجربه ی کمپین نخریدن خودرو ایجاد کردن تا در بازار انحصاری و بسته ی خودرو در ایران ، خودرو با هر کیفیتی رو به مردم قالب کنن و همینطور پیوسته و به بهانه ی اختلاف قیمت بازار و کارخانه ، بتونن خودروهای خودشونو بسیار گرانتر از قبل و با کیفیتی به مراتب پایین تر به مردم بفروشن .
  • دانشجو IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۵
    0 0
    ماشین ضعیف و گرونی است و کسی خواهانش نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس