مادر کیان می گوید فرزندم را ماموران کشته‌اند

تحریف واقعیات و ادعای دروغین «بختیاری رسم نماز ندارد»، توهین عناصر اپوزیسیون برای انتقام‌کشی از این طایفه متدین است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه همشهری در این زمینه نوشت: در مراسم تشییع شهید کیان پیرفلک در ایذه عده‌ای با سوءاستفاده از احساسات مردم شعاری سردادند که تعجب‌برانگیز، تأسف‌بار و مغایر با تاریخ و فرهنگ بختیاری است؛ شعاری با عنوان «بختیاری رسم نماز ندارد!» که بازی با آبرو و حیثیت یک قوم اصیل و دیندار از سوی عده‌ای معلوم‌الحال بود که با استقبال گسترده رسانه‌های ضدایرانی همراه شد. آیا بختیاری‌ها رسم نماز ندارند یا در مراسم‌شان قرآن تلاوت نمی‌شود؟!

پاسخ به این سؤال و شبهه، کار چندان دشواری نیست. کافی‌است به فرهنگ و تاریخ بختیاری مراجعه کنید. به مراسم بختیاری‌ها بروید، در هیچ نقطه از خاک بختیاری مراسم تشییع بدون نماز میت مشاهده نخواهید کرد؛ هیچ مراسم ختم بختیاری را بدون قرآن نخواهید دید؛ حتی خواهید دید که بسیاری از طوایف بختیاری خوانندگان محلی عزاداری‌ها را در اولویت بعد قرار داده‌اند و به جای آن به قرآن‌خوان‌ها محوریت بیشتری بخشیده‌اند.

به تاریخ رجوع کنیم. تمامی جنبش‌ها، حرکت‌ها و تحرکات بختیاری‌ها در چند قرن اخیر آمیخته با دین، قرآن و ائمه‌اطهار(ع) بوده است.

آیا غیراز این است که بیرق قیام شهید علیمردان بختیاری متبرک به‌عبارت «لااله‌الاالله، محمد رسول‌الله، علی ولی‌الله» بود؟ شخصیتی که بارها ارادت خود را به اهل‌بیت(ع) و قرآن فریاد زد و هدف از قیام خود را «کوتاه کردن دست اجانب از ایران و احیای دین مبین» اعلام کرد. یا حسینقلی خان بختیاری، ایلخان کل بختیاری در خاطرات خود نقل کرده که براساس فتوای «شیخ جعفر شوشتری» با اشرار و راهزنان جنگید، چندین نوبت برای بازسازی عتبات‌عالیات و آرامگاه امامزاده سلطان ابراهیم اقدام نمود و مبالغ هنگفتی خرج کرد. (گارثویت، 1375)

تاریخ همچنین به ما می‌گوید که فتح اصفهان توسط ابراهیم خان ضرغام‌السلطنه با شعار «علی‌ولی‌الله» و با کسب اجازه وی از مراجع و علما پیش رفت و به‌ثمر نشست.

ترجیع‌بندی که «طرب اصفهانی» در سنه۱۳۲۷ قمری بعد از فتح اصفهان به پیشنهاد ضرغام‌السلطنه سرود، گویای همه‌چیز است:

ما چاکر شاه ذوالفقاریم/ در کشور فقر تاج داریم

ما شیره عشق و جذبه شور/ ما حب علی بختیاریم

از همت صاحب ولایت/ ضرغام دلیر کارزاریم

هم نام خلیل و چون ابراهیم / ما شیعه هشت و چهاریم

داستان مشروطیت و فتح تهران توسط سردار اسعد بختیاری را همه ما می‌دانیم، اما شاید ندانیم که اسعد بختیاری پیش از حرکت قشون به سمت تهران از علمای اصفهان و نجف درخواست فتوا کرد و علما نیز فتوا دادند و اسعد و مجاهدین نیز با فتح تهران، استبداد محمدعلی شاه را ساقط کردند.

نکته جالب توجه تاریخی دیگر این است که انگلیسی‌ها وقتی می‌خواستند در عصر اکتشاف نفت در سرزمین بختیاری، مردم آنجا را با خود همراه کنند، با همان سیاست خدعه‌آمیز انگلیسی به بختیاری‌ها می‌گفتند: «هر کی مهر علی به دلسه، نفت ملی سی چنسه»؛ یعنی هر کسی مهر علی را در دل دارد به نفت ملی چه نیازی دارد! درواقع، آنها از ارادت بختیاری‌ها به اهل‌بیت(ع) آگاه بودند و به‌دنبال همراه کردن بختیاری‌ها با خود از این طریق بودند. قطعا داستان‌های مستر جیکاک در این رابطه را نیز شنیده‌اید.

همچنین ارادت بختیاری‌ها به سادات و امامزاده‌ها زبانزد است؛ کمااینکه هرگاه درگیری یا نزاعی در میان طوایف بختیاری شکل می‌گیرد، به جهت احترام ویژه سادات در ایل، آنها واسطه حل اختلاف می‌شوند.

همه آنچه گفته شد روایتی کوچک از جایگاه رفیع مذهب و دین در زندگی تاریخی و فرهنگی بختیاری‌ها بوده است؛ قومی که هویتش جدا از ارزش‌های دینی و تشیع نیست. نماز، قرآن، ائمه اطهار(ع) و مقدسات روح پایدار و زنده در پیکر پرفروغ بختیاری است؛ به همین جهت، دشمنان ایران تمام تلاششان این است که این روح معنوی را از درون پیکر بختیاری خارج کنند تا هم ایران را هدف قرار دهند و هم پیکر هویت بختیاری را بی‌جان کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    32 4
    در هر قومی و نژادی هرچند اندک ولی آدم بی دین وجود داره.ولی این دلیل نمیشه این قلیل رو به همه اون طایفه و اون نژاد ربط بدی
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      6 0
      ابوجهل عموی پیامبر هم نماز نداشت زنش هم مثل خودش بود پس یکی بگه بنی هاشم رسم نماز نداره !!!!!!!!
  • خواب الود IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    7 16
    گذشته ها گذاشت از حال صحبت کن
    • ح IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      3 0
      حالا چه تغییری کرده؟ هنوزم دشمن ایران و ایرانین!،
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      13 0
      چی میگی واسه خودت ؟ من خودم یه لر بختیاری هستم و در تمام مراسم عزاداریمون از وقتی یادم هست تا حالا همیشه هم نماز بوده و هم قرآن کریم . ما به مسلمان بودن افتخار میکنیم و تا روزی که زنده باشم شیعه هستم و وطنم رو دوست دارم . تمام زندگی ما بختیاری ها با اسلام و قرآن معنی گرفته . این دروغ های ضد انقلاب رو هم بزارید در کوزه . چون هیچ مبنایی نداره
  • US ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    29 5
    بهایی ها بد جور وارد میدان شدند و مسلمانان را علیه دین و قرآن تحریک می کنند! این ضاله ها رو جمع کنید.
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      3 0
      فقط وفقط به راحتی میتوان به این بهائی ها گفت حرامزاده چون واقعآ حرام زاده هستن
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    28 2
    قوم بختیاری مردمی دینمدار وباغیرت ووطن پرست هستند وارادت فوق العاده به اهل بیت رسول الله دارند من به شخصه این اراده محک به اسلام وقران کریم درمردم بختیاری دیدم
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    5 0
    قابل توجه کشور روباه پیر مکار انگل ستان که شایعه کرده که ایل بختیاری نماز نداردو کاسه لیسهایشان همانند مادر کیان که گفته گفته بود پسرم از قران بدش می آمد یا آن جانور دو پایی که پرچم شیطان رودوشش انداخته بود وبا موتر ارزندام می کرد رسم سنتی «خیمه سوزان» عاشورای حسینی در شهر طاقانک از توابع شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود که با استقبال انبوه عزاداران از سراسر ایران همراه است. با شروع ماه محرم، مردم شهر طاقانک، معمولاً ۷۲ خیمه سبز و سفید رنگ با فرم چهار گوش، فرم گنبدی و مخروطی آماده و در حاشیه کوهی برپا می‌کنند که تا عصر روز عاشورا و در آستانه شام غریبان شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و شهدای کربلا هم ادامه دارد. در این آیین و در عصر روز عاشورا، به یاد خیمه‌های سوخته دشت کربلا، خیمه‌های برافراشته شده در طول دهه اول محرم را آتش می‌زنند و هنگام آتش زدن این خیمه ها، فریاد «یا حسین (ع)» و «یا زینب (س)» طنین انداز می‌شود که مردم به یاد غروب غمگین عاشورای حسینی و همنوا با اسرای کربلا، با ناله و زاری، به عزاداری و سوگواری می‌پردازند. این خیمه‌ها نذر مردمی هستند که هر کدام به نیتی خاص برپا و مراسم نوحه سرایی، قرائت زیارت عاشورا، سینه زنی و زنجیرزنی در آن‌ها برگزار می‌شود. مراسم سوگواری و عزاداری ایام دوم فاطمیه صبح‌ها از روز یکشنبه 8 اسفندماه به مدت پنج روز در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد برگزار می شود. دلایل حضور گسترده مردم ایل بختیاری در نماز های جمعه و جماعت امام جمعه چهار محال بختیاری 7اسفند 95 همچنین شب‌ها از شنبه 7 اسفندماه به مدت پنج شب بعد از نماز مغرب و عشا نیز مراسم عزاداری ایام فاطمیه در مسجد امام حسین مهدیه از سوی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد برگزار می شود. ماه رمضان 98 «محسن تقی‌پور» امروز (سه شنبه ۱۷ اردیبهشت) به خبرنگار خبرگزاری شبستان در شهرکرد گفت: شور و شوق مردم چهارمحال و بختیاری برای حضور در مراسم های جزء خوانی قرآن کریم در سطح استان مثال زدنی است. رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در ادامه افزود: مراسم جزء خوانی قرآن کریم با عنوان «با قرآن در رمضان» از امروز ۱۷ اردیبهشت با قرائت یک جزء از کتاب کلام‌الله مجید تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.
  • رضا IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    0 1
    از قاتلان کیان چخبر دستگیر نشدند ؟؟؟؟:::::؟؟؟؟؟
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    2 2
    کیهان و شریعتمداری خط اول روشنگری
  • یه مامان IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    5 0
    همون کار همیشگی انگلیس تفرقه بنداز وحکومت کن یعنی غیر از این از انگلیس انتظار داشته باشی باید به شعور خودت شک کنی.
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    4 0
    اگر خدایی ناکرده تمام دنیا از نماز وقرآن دوری کنند بختیاری محال است باقرآن فاصله بگیرد شما ارازل و اوباش وداعشیان داخلی حتی پدر ومادرخودتان را هم قبول ندارید تا برسد قرآن
  • کارمندساده IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    6 0
    انگلیس خبیث بوده و خبیث هست و خبیث خواهد ماند؛ فریب این دزدان دریایی انگلوساکسون را نخورید که به خوبی از دست ملکه گذشته و پدر ش و پدر بزرگش جمهور ملت ایران دردها و اذیت ها و .... داشته است....
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    3 0
    درود خداوند بر ایل غیور و با شرف بختیار درود بر سردار قلم جناب شدیعتی
  • DE ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    4 0
     بختیاری‌ها رسم نماز و قرآن ندارند؟! خب اینهائی که این را میگویند اینقدر پرت و بیسواد و بیفرهنگ هستند که نه تنها از درون جامعه ایران و خصوصا بختیاری ها بی اطلاع هستند که تاریخ را هم نمیدانند. اگر نماز و قرآن به رسم تبدیل شود که فاتحه آن جامعه خوانده است . کل ملت ایران رسم نماز و قرآن ندارند بلکه اعتقاد قلبی به نماز و قرآن و خدا و رسول ص و روز جرا دارند حالا چارتا بیفرهنگ غربگدایی که میمون وار و کورکورانه از امریکا و غرب وحشی و بی تمدنی آنها پیروی میکنند که نماینده 85 میلیون نفر نیستند. در اقوام خودشون هم حتی به اقلیت نمیرسند چه برسد در اجتماع. ارادتی که مردم بختیاری به حضرت عباس ع دارند بینظیر و مثال زدنی است زیرا ایشان با رشادت خود از همه چیز گذشت تا به زن و بچه و پیر و جوان اهل بیت و امام خود کمک کند واین رشادت و ایثار نزدقوم بختیاری ارزشی والا دارد زیرا خود از اقوام خداپرست و وطندوست ایرانی هستند.
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    1 0
    قابل توجه دولت روباه پیر مکار انگل ستان و کایه لیسهایش امثال مادر کیان که در مراسم به خاک سپاری پسرش ور اضافی زده بود وخود دولت انگلستان گفته بود ن که نماز در رسم ایل بختیاری وجود ندارد امام تمام رسمهای تیل بختیاری از زمانهای بسیار دور1 سنتی «خیمه سوزان» عاشورای حسینی در شهر طاقانک از توابع شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری اجرا می‌شود که با استقبال انبوه عزاداران از سراسر ایران همراه است. با شروع ماه محرم، مردم شهر طاقانک، معمولاً ۷۲ خیمه سبز و سفید رنگ با فرم چهار گوش، فرم گنبدی و مخروطی آماده و در حاشیه کوهی برپا می‌کنند که تا عصر روز عاشورا و در آستانه شام غریبان شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و شهدای کربلا هم ادامه دارد. در این آیین و در عصر روز عاشورا، به یاد خیمه‌های سوخته دشت کربلا، خیمه‌های برافراشته شده در طول دهه اول محرم را آتش می‌زنند و هنگام آتش زدن این خیمه ها، فریاد «یا حسین (ع)» و «یا زینب (س)» طنین انداز می‌شود که مردم به یاد غروب غمگین عاشورای حسینی و همنوا با اسرای کربلا، با ناله و زاری، به عزاداری و سوگواری می‌پردازند. این خیمه‌ها نذر مردمی هستند که هر کدام به نیتی خاص برپا و مراسم نوحه سرایی، قرائت زیارت عاشورا، سینه زنی و زنجیرزنی در آن‌ها برگزار می‌شود. مراسم سوگواری و عزاداری ایام دوم فاطمیه صبح‌ها از روز یکشنبه 8 اسفندماه به مدت پنج روز در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد برگزار می شود. دلایل حضور گسترده مردم ایل بختیاری در نماز های جمعه و جماعت امام جمعه چهار محال بختیاری 7اسفند 95 همچنین شب‌ها از شنبه 7 اسفندماه به مدت پنج شب بعد از نماز مغرب و عشا نیز مراسم عزاداری ایام فاطمیه در مسجد امام حسین مهدیه از سوی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد برگزار می شود. ماه رمضان 98 «محسن تقی‌پور» امروز (سه شنبه ۱۷ اردیبهشت) به خبرنگار خبرگزاری شبستان در شهرکرد گفت: شور و شوق مردم چهارمحال و بختیاری برای حضور در مراسم های جزء خوانی قرآن کریم در سطح استان مثال زدنی است. رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در ادامه افزود: مراسم جزء خوانی قرآن کریم با عنوان «با قرآن در رمضان» از امروز ۱۷ اردیبهشت با قرائت یک جزء از کتاب کلام‌الله مجید تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.
  • علی IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    1 0
    این جنایات را بی دینان میکنند
  • سرباز ولایت IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    0 0
    استعمار جزیره UK در دنیا . آیا می دانید مرزهای کشور ها توسط جزیره UK با هدف نفوذ در کشورهای خاورمیانه برای ایجاد تفرقه و جنگ های قومی برای همه زمان ها طراحی گردید. حالا داریم نتیجه اش را می بینیم.اما غفال از اینکه ملت ایران متحد و استعمار گران را نابود می کند.ما ملت امام حسینیم . اگر از گرسنگی و تشنگی بمیریم ذلت نمی پذیریم.
  • متین IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    0 0
    بچه مردم
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    4 0
    بنده به عنوان کسی که در شرق کشور ساکنم افتخار میکنم نام ایل قشقائی و بختیاری و لر و کرد را میشنوم و آنچه در ذهن من میباشد ولایتمداری و غیرت لر است.
  • ناشناس IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    0 0
    مرگ بر انگلیس خبیس ومزدوران داخلی وخارجیش
  • علی IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    3 0
    افتخار بختیاری به شیعی بودن است وبا این اراجیف انگلیسی عقب نشینی نمکند هستیم بران عهدی که بستیم
  • بختیاری لر IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    3 0
    مادر کیان وقتی فرمان قتل فرزندش را امضا کرد که کیان کوچولوی معصوم بازی می کرد و نمی دانست مادرش شبانه روز، در پیچ های مختلف مخالف وطن، فرمان اغتشاشات را توسط اسراییل فارسی و علی کریمی و مابقی میلیاردرها ، لایک می کند مادر کیان پسرش را وقتی کشت که در صفحه اینستاگرامش پیج های اسراییل و بی بی سی و ایران اینترنشنال سعودی و مسیح علی نژاد و علی کریمی و مابقی سلبریتی هایی را دنبال کرد و لایک کرد که در خانه و ویلاهای تریلیاردی ایران و خارج ایرانشان برای تولد کودکشان رقص زندگی می گیرند ولی برای مادر کیان و پسرش رقص مرگ توصیه می کنند پدر مهسا امینی زمانی دختر بیمار سرطانیش را کشت که به فرمان حزب های تجزیه طلب کرد کومله و دموکرات وارد کننده سلاح به ایران دروغ گفت و نگفت که دخترش سرطان مغز داشته دخترش تمام هورمون های عصبی و مغزی و قلبی و کلیوی و تیروییدش بدلیل جراحی مغز و تالاموس و هیپوفیز غیر فعال بوده هر ایرانی که جهل داشته باشد پیرو دشمن باشد خواهد مرد تر و خشک با هم خواهد سوخت امروزه شیطان بصورت لایک لیدرهای اغتشاشات متبلور شده است در دنیای مجازی و خیالی فرمان مسیح علی نژاد را لایک می کنیم که هر چه لایکش بیشتر باشد هر چه آمار کشته های زنان و کودکان ایران بیشتر باشد سهم دریافتی اش از اروپایی ها ، آمریکایی ها ، صعودی ها و داعشی ها بیشتر خواهد بود به دعواهای مجریان بی بی سی و اینترنشنال و احزاب مختلف خارج نشین نگاه کنید چگونه قبل از سقوط جمهوری اسلامی ، بر سر تقسیم غنایم و مزدهای اجانب یکدیگر را پاره پاره می کنند وقتیکه نیروهای امنیتی برای دور کردن خودرو حامل کیان ، در حال راهنمایی مسیر برای پدر کیان بودند دو موتور سوار داعش صفت مسلح که فکر می کردند این خودرو همکاران پلیس هستند همه را به گلوله بستند و همزمان کیان کوچولو و نیروهای امنیتی را به شهادت رساندند و نگفتند چون مادر کیان دوستدار اسراییل فارسی است او را نکشیم چون داعش صفتان ، ابتدا جشن بپا کردند که نیروها را کشته اند و بعد که متوجه شدند کیان را هم شهید کرده اند جشن بزرگتری گرفتند و گفتند پلیس ، کیان را کشته است در هر حال هر چه تعداد کشته ها بیشتر باشد آنها جیره و پول بیشتری دریافت می کنند و از طرفی کیان معصوم را همچون پیراهن عثمان ، دستاویز کشته های بعد قرار خواهند داد
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
      0 0
      چقدر تو نادان هستی و چرت وپرت گو
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    0 0
    و مادر کیان خوشحال است که فالورها و لایک هایش بیشتر شده ولی روزی خبردار خواهد شد که قاتلین گرفتار شده و خواهند گفت کیان و مامورین را با هم کشتند و نوش داروی بعد از مرگ سهراب برای مادر کیان ، کیان نخواهد شد ولی برای مسیح علی نژاد و علی کریمی و سایر لیدرهای اغتشاشات آب و نان فراوان خواهد داشت و کیان عزیز در روز قیامت به مادرش خواهد گفت که برای قتل من قاتلانم را لایک کردی و بعد از کشتنم در جشن پیروزی قاتلانم با آنها و همدم و همفکر آنها بودی.و این جهل و نادانی است که باعث می شود یک مادر ناخواسته قاتل جگرگوشه اش شود و بعد از قتل فرزندش با قاتل شادی کند
  • حسین IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    0 0
    اینها که بلوای اخیر را شروع کرده اند کلا افراد بی دین هستند چه لر باشد یا فارس با ترک و غیره همه شأن کافرند و هیچکدام به نماز و قرآن اعتقاد مدارند
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    0 0
    اکثریت قاطع شهدای مدافع حرم به عنوان مثال دزفول بختیاری هستند ازین گذشته جمعیت بیش از پنج میلیونی در استانهای خوزستان لرستان اصفهان چهار محال بختیاری کهگیلویه فارس کرمان بوشهر و مرکزی خراسان ساکن هستند چند نفری که معلوم نیست شاید غربتی باشند آیا می تونند از طرف بختیاری اظهار نظر کنند
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    0 0
    ازلر وبختیاری قرآن وعشق به اهل بیت وایران وشاهنامه را نمی شود جدا کرد
    • لر بختیاری ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      0 0
      شاهنانه کتاب ما لرهای بختیاری نیست
    • لربختیاری ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۵
      0 0
      بختیاری بخشی از لر است لر و بختیاری نداریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس