موشک

هفته گذشته را باید هفته طلایی ایران در حوزه دفاعی دانست، هفته‌ای که دستاوردهای بسیاری برای نیروهای مسلح ایران داشت.

به گزارش مشرق، سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه ۱۴ آبان‌ماه در حاشیه مراسم پرتاب موفق ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ گفت: همت و تلاش‌های مجاهدانه جوانان دانشمند ایران اسلامی راهبرد ایران قوی را پیش روی خود دارد و بدون هیچ تردیدی قدرت و سرعت حرکت پیش رونده خود برای فتح قله‌های بلند دانش و رسیدن به فناوری‌های نوین و برتر را ادامه خواهیم داد.

این سخنان سردار حاجی‌زاده آغازگر هفته‌ای طلایی برای ملت ایران در عرصه دفاعی بود. هفته‌ای که نخستین روز آن با پرتاب ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ آغاز شد و در ادامه با رونمایی از دستاوردهای دیگری نیز همراه بود.

۳ دستاورد بزرگ حوزه دفاعی و امنیتی را در زیر مرور می‌کنیم:

قائم ۱۰۰، باور ۳۷۳ و هایپرسونیک در یک نگاه

ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ و پرتاب زیرمداری موفق

«پرتاب زیرمداری ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» با موفقیت انجام شد.» این خبر یعنی دست ایران در حوزه هوافضا و ماهواره‌برها مقتدرتر شده و قرار است با این دستاورد فصلی جدیدی را در حوزه توان هوافضا رقم بزند.

ماهواره بر سوخت جامد قائم ۱۰۰، ماهواره‌ای است که با سه مرحله سوخت جامد قادر خواهد بود ماهواره‌هایی با وزن ۸۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد. نکته مهم در پرتاب این ماهواره‌بر، استفاده از موتور سوخت جامد رافع است که دی‌ماه سال گذشته توانسته بود آزمایش‌های خود را با موفقیت پشت سر بگذارد.

قرار است در آینده نزدیک «ماهواره ناهید» سازمان هوافضای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بهره‌برداری از ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قائم ۱۰۰ در مدار قرار بگیرد.

سردار علی جعفرآبادی فرمانده فضایی هوافضای سپاه پاسداران هم در این باره گفت: ماهواره‌بر قاصد در واقع یک نقطه شروع و میان‌بر برای ورود سپاه به باشگاه فضایی دنیا بود، اما قائم ۱۰۰ اولین پله از نقشه راه سپاه در توسعه سری ماهواره‌برهای قائم است که از قائم ۱۰۰ شروع شده و سپس ۱۰۵، ۱۱۰ و بعد هم قائم ۱۲۰ هست که ان‌شاءالله به مدار ۳۶ هزار کیلومتر خواهد رفت.

قائم ۱۰۰، باور ۳۷۳ و هایپرسونیک در یک نگاه

رونمایی از موشک صیاد ۴B و ارتقای دو برابری برد سامانه باور ۳۷۳

هنوز شیرینی پرتاب زیرمداری موفق ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ در دهان ملت ایران بود که نیروهای مسلح یک شیرینی دیگر به ملت ایران هدیه داد و آن رونمایی از موشک صیاد ۴B بود. استفاده از این موشک با برد ۳۰۰ کیلومتری موجب شد تا برد انهدام سامانه باور ۳۷۳ که تا پیش از این بر روی عدد ۱۵۲ بود حالا با یک جهش دو برابری به فراتر از ۳۰۰ کیلومتر برود.

قائم ۱۰۰، باور ۳۷۳ و هایپرسونیک در یک نگاه

رادار بهینه‌شده سامانه باور ۳۷۳ قادر است همزمان ۳۰۰ هدف را به‌طور همزمان در فاصله بیش از ۴۵۰ کیلومتری کشف و از میان آن‌ها ۱۰۰ هدف با اولویت بیشتر را برای درگیری اولویت‌بندی کند. برد رادار ردگیری این سامانه نیز به بیش از ۴۰۰ کیلومتر افزایش یافته است. هر گردان این سامانه قادر است تا با ۶ هدف به طور همزمان درگیر شود. همچنین، ارتفاع درگیری این سامانه نیز به ۳۲ کیلومتر افزایش پیداکرده است.

قائم ۱۰۰، باور ۳۷۳ و هایپرسونیک در یک نگاه

سامانه باور ۳۷۳ می‌تواند با موشک‌های صیاد ۴ و ۴B با انواع تهدیدات آیرودینامیک و بالستیک همچون پهپادها، هواپیماهای نسل پنجم با سطح مقطع بسیار پایین، موشک‌های کروز، موشک‌های بالستیک و بالگردها مقابله کند.

قائم ۱۰۰، باور ۳۷۳ و هایپرسونیک در یک نگاه

دستیابی به این دستاورد به قدری مهم و تعیین‌کننده است که چندی پس از رونمایی آن، فرماندهان ارشد نیروهای مسلح طی مراسمی که در دانشگاه خاتم‌الانبیاء (ص) برگزار شد، نسبت به این دستاورد بسیار مهم شکرگزاری کردند.

قائم ۱۰۰، باور ۳۷۳ و هایپرسونیک در یک نگاه

موشک هایپرسونیک بالستیک؛ هت‌تریک ایران در عرصه دفاعی

پنجشنبه ۱۹ آبان‌ماه است، یازدهمین سالگرد شهادت حاج حسن طهرانی‌مقدم پدر موشکی ایران در حسینیه هوافضای سپاه برگزار شد. در میانه این مراسم بود که سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران خبر مهمی را اعلام کرد. سردار حاجی‌زاده در این مراسم خبر از ساخت موشک هایپرسونیک بالستیک توسط ایران خبرداد.

قائم ۱۰۰، باور ۳۷۳ و هایپرسونیک در یک نگاه

به گفته فرمانده هوافضای سپاه، «موشک هایپرسونیک بالستیک ایرانی این موشک جدید از همه سامانه‌های سپر موشکی عبور می‌کند و فکر نمی‌کنم تا ده‌ها سال بعد هم فناوری پیدا شود که بتواند با آن مقابله کند.»

همچنین، سردار حاجی‌زاده در این باره گفت: این سامانه سرعت بسیار بالایی دارد و قابلیت مانورپذیری در جو و بیرون جو را دارد. هم سامانه های پدافندی که در داخل جو دفاع می‌کنند و هم سامانه‌های فوق‌العاده گران قیمتی که در بیرون جو با موشک‌ها مقابله می‌کنند.

سردار حاجی‌زاده یک روز پس از اعلام خبر ساخت موشک، از رونمایی موشک بالستیک هایپرسونیک این نیرو در آینده خبر داد.

قائم ۱۰۰، باور ۳۷۳ و هایپرسونیک در یک نگاه

هت‌تریک ایران در عرصه دفاعی؛ از صیاد و قائم تا هایپرسونیک ایرانی

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با رونمایی از سه دستاورد مهم و راهبردی بار دیگر اثبات کردند که هیچ‌گاه متوقف نمی‌شوند و همواره در حال ارتقای قدرت دفاعی کشورمان هستند. این قدرت‌افزایی به گونه‌ای است که چون همه دانش آن درون‌زا است به همین دلیل تحریم‌های دشمنان علیه مولفه‌های اقتدار ایران هیچ‌گاه موثر نیست.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    32 1
    واقعا این موفقیت ها بزرگ است. ترکیه همزمان با ایران برنامه ساخت موشک بالستیک را آغاز کرد بعد از سی سال حتی موشک های کوتاه برد هم نمی تواند بسازد. موشک های ktssm کره جنوبی را خریده اند و مونتاژ کرده اند و نام آن را گذاشته اند تایفون و ادعا می کنند 560 کیلومتر برد دارد و خودشان ساخته اند. . در حالی که با یک نگاه کاملا مشخص است که موشک ktssm کره جنوبی است و برد آن 300 کیلومتر هم بیشتر نبست. اما ایران به نهایت فناوری موشک ها رسیده است. واقعا باید قدردان فداکاری و زحمات نیروهای مسلح کشورمان باشیم.
    • محد IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
      0 3
      در این موفقیت شکی نیست ولی ناو هواپیمابر آناتولی رو هم به آب دارن میندازن
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    19 0
    به یاد روزهایی می افتم که صدام ملعون دهها شهر ایران را با موشک میزد یا هواپیماهای اهدایی شرق و غرب در اسمان ایران بی هراس پرواز میکردند و رادارهای ایران از ترس موشک های ضد رادار خاموش میشدند و مدرسه ای که بمباران شد و دهها گلی که پرپر شدند . اما امروز ...
  • نادر IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    5 23
    لطفا بعد از این ک این هایپر سونیک ها و هایپر مارکتا ساختید کمی هم اگ صلاح میدانید ب وضع معشیت مردم رسیدگی کنید گرانی کمرشکن شده
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
      18 2
      شما اگر وضعیت زندگی مردم را در رژیم قبل و بعد از انقلاب تا امروز را بررسی کنید می‌بینید عین همین موفقیت‌های نظامی در وضعیت معیشت و زندگی مردم افتاده حتی به اذعان ضد ایرانی ترین سازمانهای به اصطلاح بین المللی اما متاسفانه کر و کور هستید و چشمتان به چند فیلم از بالا شهر تهران که شبکه بهایی «اون و شما» پخش می‌کنه هست که امروز خیلی خیلی بهتر از آن موجود هست ولی... البته اگر سرتان از ماهواره و اینستا جدا شد به دو پیچ تاریخی قبلی در جنگ جهانی اول و دوم نگاهی بیندازید تا متوجه شوید حدود نصف مردم ایران عزیز از بیماری و قحطی زیر دوست و پای اشغالگر های رنگارنگ مردند در زمان رضا خان پالانی و پسرش نیم پالانی پس بهتره...
    • ح IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
      21 0
      وظیفه نظامی ها تامین معیشت توئه؟ یا تامین امنیت! دوست عزیز انتظار داری 8 سال گند زدن تو مملکت تو دوسال حل بشه؟ بعدشم شما خرابکاری نکن! آدم نکش! مغازه مردم رو آتیش نزن! بیمارستان و بانک آتیش نزن! بعد انتظار معیشت خوب داشته باش!
    • علی IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
      2 0
      ازقدیم گفتن جواب ابلهان خاموشیست ادم فاشیست دارین ازقدرت سپاه میترکین ازگشنگی بمیری معیشت چیزی یادگرفتن معتادبیکاری توخونه نشستی انتظارداری بندازن جلوت شمااول بروکمپ
  • ایران قوی IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    11 0
    احسنت به برو بچه های نیروی هوا فضا که الحق و النصاف کار بزرگی رو به سرانجام رسوندن و خاک بر سر این خودروسازهای واداده داخلی
  • علی محمد آیین IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    7 0
    هم اکنون دشمن گیج و در لاک دفاعی هست ...مرحبا ایران
  • شیرزاد IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
    0 0
    باسلام و تبریک خدمت ملت ایران.سردارحاجی زاده .نظر به پیشبرد اهداف و رسیدن به نتایج باور نکردنی امروز.درخواست دارم سپاه در عرصه خودرو سازی ورود کند و از لحاظ بدنه و موتور و نهایتا کیفیت به حد موشک های هایپر سونیک در جهان برسد .انشااله
  • علی IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
    4 0
    دمتون گرم .حتی ما ده سال هست .به بمب اتم دست پیدا کردیم .برای روز مبادا .و نابودی .قلدر های عالم ..دنیا فعلا سر کاره.
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۳۰
      0 3
      به همین خیال باش
  • على IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    0 0
    بمب اتم؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس