دیدگاه اردوغان در مورد نتیجه دیدار مقام‌های اطلاعاتی آمریکا و روسیه

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه با استقبال از ملاقات بین روسای سرویس های اطلاعاتی آمریکا و روسیه در آنکارا مدعی شد که این مساله نقشی کلیدی در جلوگیری از تشدید کنترل نشده درگیری ها ایفا می کند.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه حریت ترکیه، سرگئی نارشکین رئیس سرویس اطلاعات خارجی روسیه ۱۴ نوامبر با ویلیام برنز مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) دیدار و گفت و گو کرد.

در همین حال اردوغان گفت که دو مقام روس و آمریکایی به یکدیگر اطمینان داده اند که به استفاده از سلاح هسته ای متوسل نخواهند شد.

رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد که طولانی کردن درگیری بین روسیه و اوکراین تنها خطرات را افزایش می دهد و به همین دلیل احیای مذاکرات دیپلماتیک حائز اهمیت است.

اردوغان در حالی که برای شرکت در اجلاس گروه ۲۰ در اندونزی به سر می برد، به خبرنگاران گفت: طبق اطلاعاتی که از طرف رئیس دستگاه اطلاعاتی ما به دستم رسیده است، هیچ یک از طرفین آمریکا و روسیه از سلاح هسته ای استفاده نخواهند کرد.

مقام های اطلاعاتی آمریکا و روسیه روز دوشنبه هفته جاری در مقر سازمان اطلاعات ملی ترکیه در آنکارا با یکدیگر دیدار کردند.

در جریان این دیدار، مقام های مزبور درخصوص تهدیدهای پیشروی امنیت بین المللی از جمله موارد مرتبط با استفاده احتمالی از سلاح هسته ای بحث و تبادل نظر داشتند.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا پیشتر به خبرگزاری بلومبرگ گفت که دیدار نارشکین و برنز با هدف حفظ ارتباطات امنیتی میان دو کشور روسیه و آمریکا انجام شد.

از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در ماه اسفند ۱۴۰۰ مقامات غربی و آمریکایی بارها روسیه را متهم به استفاده از سلاح هسته‌ای کرده‌اند و در این باره هشدار داده‌اند. روسیه اما گفته است که مسکو قصد استفاده از سلاح هسته ای در درگیری با اوکراین را ندارد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به رغم تکذیب روسیه در استفاده از سلاح هسته‌ای مدعی شد که مسکو در صورت استفاده از این سلاح، مرتکب اشتباه فوق العاده جدی خواهد شد. بایدن افزود: نمی‌توان تضمین کرد که تهدید روسیه درباره به کارگیری بمب‌های کثیف، هشداری دروغ باشد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه ۳۰ شهریور ماه دستور بسیج سیصد هزار نیروی ذخیره روسیه را صادر کرد.

پوتین غرب را متهم کرد که می‌خواهد روسیه را نابود کند و تاکید کرد که از "همه ابزارهای موجود" برای محافظت از روسیه استفاده خواهد کرد و این می‌تواند شامل سلاح‌ هسته‌ای باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس