جام جهانی قطر - کراپ‌شده

ورزش یکی از ابزارهای موثر و مورد توجه قطر در مواجهه با جهان است و این کشور خود را از این طریق تبلیغ می کند، زیرا قدرتی جادویی و اثربخش برای آن قائل است.

سرویس ورزش مشرق- شاید کمتر کسی شنیده باشد یا یادش باشد روزی را که حمد بن خلیفه امیر سابق قطر قصد داشت از اروپا به کشورش بازگردد اما مسئول مهاجرت فرودگاه چنین سرزمینی را اصلا نمی‌شناخت. اما اکنون، یکی از بزرگترین و بهترین فرودگاه‌های جهان به نام این امیر سابق این کشور کوچک قرار گرفته در خلیج فارس است و مردم این سرزمین، خود را برای یک اتفاق بزرگ آماده می‌کنند.

اکنون، قطر به کشوری شناخته شده تبدیل شده که بخش زیادی از آن مرهون تلاش های شیخ حمد است که قدرت را به پسرش واگذار کرده. موفقیت های حوزه انرژی، سرمایه گذاری و البته، رسانه ای موجب شده تا قطر به کشوری مطرح در جهان تبدیل شود و حالا نیز در آستانه برگزاری جام جهانی فوتبال است. امیر کشور و مشاوران نزدیک به وی با بهره مندی از ظرفیت های کم نظیر دیپلماسی ورزشی، مسیری را طی کرده اند که قابل تامل و بررسی است.

قطر در جام جهانی فوتبال به دنبال چیست؟ / از فتح قلوب اعراب تا دگردیسی مفهومی در جهان

قطر با هزینه‌های نجومی، به مرکز میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی تبدیل شده اما در پس پرده این رویکرد دوحه چیست؛ نفع مالی، بهره مندی سیاسی و رسانه‌ای یا ...؟

* نزدیک به ۵۰۰ میزبانی توسط شیخ نشین دوحه!

قطر نخستین کشوری در خاورمیانه است که توانسته امکان میزبانی از جام جهانی را کسب کند. اگر این مسابقات را مهمترین رویداد ورزشی جهان ندانیم، حتما در زمره برترین‌ها خواهد بود که چشم دنیا را به خود معطوف کرده است. حالا، این کشور کوچک، میزبان این رویداد بزرگ است و همه از آن صحبت می‌کنند.

اما این مسیر چگونه به این نقطه رسید؟ جالب است بدانید قبل از آنکه قطری ها بتوانند میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ و بازی های آسیایی ۲۰۳۰ را کسب کنند، میزبانی نزدیک به ۵۰۰ رویداد بین المللی را برعهده داشتند که شامل ورزش‌های مختلف در رده‌های سنی متفاوت می‌شده است. این اتفاق از سال ۲۰۱۵ تا کنون را شامل شده که رقمی خیره کننده و رکوردی کم نظیر در جهان ورزش به شمار می رود.

در این خصوص می توان به بازیهای آسیایی ۲۰۰۶ (آغازگر این مسیر تا کنون)، قهرمانی هندبال جهان ۲۰۱۵، قهرمانی بوکس جهان ۲۰۱۵، جام جهانی باشگاه های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، بازیهای جهانی ساحلی ۲۰۱۹، جام جهانی اعراب ۲۰۲۱ و ... اشاره کرد که که در بردارنده میزبانی از ۶۳ رشته ورزشی بوده است.

البته، در این موارد، برگزاری جام جهانی اعراب از اهمیت چندبعدی برخوردار بود که در نوع خود جالب است و قابلیت بررسی بسیاری دارد. در وهله اول، قطری ها تمرینی از برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ را داشتند. آنها تمام استانداردها و چهارچوب های میزبانی را در این رویداد تمرین کردند که در آن هم موفق بودند. از سوی دیگر، در میانه تنش‌های گسترده‌ای که با برخی از کشورهای عربی دیگر مانند عربستان سعودی، بحرین، امارات عربی متحده و ... داشتند، تمام آنها را در دوحه جمع کردند که از منظر سیاسی، دستاورد قابل تاملی برای دولت این کشور بود. این مسابقات، تاثیر ویژه ای در جهان عرب داشت و توانست نقش موثری در جلب نگاه این جمعیت جهان داشته باشد که دستاوردی سیاسی، فرهنگی و بین المللی برای دوحه بود. این را می توان یکی از نمونه های قابل اعتنا در بهره مندی از دیپلماسی ورزش و قدرت نرم آن در اذهان مردم دانست.

در این راستا می توان به صحبت های جیانی اینفنتینو رئیس فیفا در مراسم قرعه کشی جام جهانی اعراب نیز اشاره کرد که خود گویای بسیاری از موضوعات درباره چرایی برگزاری این رقابت ها است. او در مرکز فرهنگی کتارا در دوحه با اشاره به برگزاری این دیدارها با نظارت و تائید فیفا که برای نخستین بار روی می داد، عنوان کرد: "این مسابقات فرصتی بزرگ برای اتحاد جهان عرب با بهره مندی از ظرفیت فوتبال است. "

قطر در جام جهانی فوتبال به دنبال چیست؟ / از فتح قلوب اعراب تا دگردیسی مفهومی در جهان

وقتی پرچم فلسطین در جام جهانی اعراب به میزبانی قطر بالا می رود، اذهان عربی به ستایش از این شیخ نشین می‌پردازند که اینگونه به آرمان‌های عربی وفادار مانده است. این دستاوردی کم نظیر برای قطر در جهان اسلام به شمار می رود.

* جام جهانی اعراب و دیپلماسی موفق دوحه

جام جهانی اعراب فرصتی برای زنده نگه داشتن موضوع حمایت از ملت فلسطین نیز بود. این بازی‌ها نشان داد در بین مردم عرب، این موضوع همچنان زنده و در راس توجه قرار دارد. این را می‌توان در افتتاحیه این رقابت‌ها به خوبی دید که وقتی سرود ملی فلسطین به صدا درآمد، خروش شگفت انگیز حاضران در محل مراسم، باعث بهت و حیرت بسیاری شد. در تمامی دیدارها نیز مردم، پرچم این کشور را در دست داشتند. البته، الجزایر که عنوان قهرمانی را کسب کرد، اتفاقی را رقم زد که توجه همه را جلب کرد. آنها در جشن شادی قهرمانی و کسب جام، پرچم این کشور را در دست داشتند و حتی سرمربی این تیم، جام قهرمانی را به مردم غزه تقدیم کرد. اما برنده اصلی چه کس بود؛ غیر از دوحه که میزبان این ضیافت بود؟

این روزها، قطر نگاه ویژه ای به جادوی فوتبال دارد. این ورزش، این روزها حتی مناقشات سیاسی و امنیتی را نیز تحت الشعاع خود قرار داده که می‌توان نمودهای آن را در نقاط مختلف جهان دید که یک مثال ساده آن در جام جهانی اعراب به وضوح دیده شد. شاید برگزاری جام جهانی فوتبال با چنین هزینه سرسام آوری برای هیچ کشوری در جهان توجیه عقلی و اقتصادی نداشته باشد اما آنچه باعث شده تا قطر چنین رفتاری را از خود نشان دهد، بهره مندی از ظرفیت دیپلماسی عمومی و بازتعریف خود در جهان است.

امروز، قطر دیگر کشوری دور افتاده و ناشناس در حاشیه خلیج فارس نیست. رسانه های جهان را که مرور کنید، همه از جام جهانی فوتبال می گویند و جذابیتی که به زودی همه را مسخ خود می کند. قطر نیز در پی آن است تا به زودی ثمره هزینه های نجومی و تلاش که کرده را بچیند. باید کمی صبر کرد و دید که شیوخ دوحه به اهدافی که داشته اند خواهدند رسید و جام جهانی تثبیت کننده چهره جدید این کشور در جهان خواهد بود یا اتفاقات دیگری رقم خواهد خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
    5 7
    همه این کارا رو میتونه بکنه، ولی نمیتونه با کارگرها عین آدم رفتار کنه، 6500 تاشونو زیر استادیوم های همین جام جهانی دفن کرده ...
    • IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      3 2
      شما باز شیکه معاند دیدی؟
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    5 2
    گیر دادین به قطر .عرضه داشتین میزبان جام جهانی باشین ببینم‌ میتونید
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
      1 2
      عرضه به اتاق توپ بازی نیست که یک کشورمصرف گراروی فروش سوخت تمام شدنی بنابشه که درامدساختش چندینبرابرسود نگهداری وخرج پذیرایی ازاستادیومهاست عرضه به حفظ امنیت فلسطین ابراهیمی وملت همین ملتهای مرتجع نژادگرای ضددین است
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    0 3
    تیم ملی رو منحل کنید اکثر این بازیکنان رو که دارید میبرید به آمریکا و انگلیس قول دادن بازی نکن و پناهندگی بگیرند باید تیم منسجم ببرید
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    4 1
    منابع گازی مشترک ایران و قطر یک سره توسط قطر بلعیده میشه،از اون طرف هم امارات و عربستان و عراق و بحرین مشغول خالی کردن منابع نفت هستند ما هم فقط داریم نگاه می کنیم نه می تونیم استخراج کنیم نه در صورت استخراج می تونیم بفروشیم! به هر حال خوش به حالشون شده
  • IR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    6 2
    ما هیچ ما نگاه
  • IR ۰۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    1 6
    حامی مالی داعش وتکفیریها!!!
  • علوی IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    6 1
    جالبه هم نشر اسلام در جام جهانی هم الزام غربی ها بر احترام به اسلام هم پای بندی به آرمان فلسطین ! هم مقابله به آل سعود و محاصره اقتصادی .هم تامین رفاه مردمش با کار و تلاش .و خیلی بد است که باید گفت دولت مردان ما یاد بگیرند و شرم کنند از ریاکاری و سواستفاده .همین مقوله خزعلی ها چقدر وقیحانه است حتی در مهاجرت هم یک دور زدن و برخورداری از رانت برکنار نشدن ! به اسم بازگشت ظفرمتدانه آقا زاده انهم در پایان اغتشاشات! واقعا وقیحانه و برخی ساده لوحانه..
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    3 1
    خود را دریاب!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس