آمریکا: نگران تهدیدات ایران علیه عربستان سعودی هستیم

یک سخنگوی کاخ سفید در واکنش به داستان‌سرایی «وال استریت ژورنال» مدعی شد، واشنگتن نگران تهدیدات ایران علیه عربستان سعودی است.

به گزارش مشرق، یک سخنگوی کاخ سفید سه‌شنبه (اول نوامبر) در واکنش به داستان‌سرایی «وال استریت ژورنال» مدعی شد واشنگتن نگران تهدیدات ایران علیه عربستان سعودی است و در صورت لزوم در پاسخگویی درنگ نخواهد کرد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، این سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد: ما نگران این تهدید تصویر شده (توسط وال استریت ژورنال) هستیم و از طریق کانال‌های نظامی و اطلاعاتی با سعودی‌ها در تماس دائمی هستیم. برای اقدام در دفاع از منافع خود و شرکایمان در منطقه تردید نخواهیم کرد. 

وی این اظهارات را بعد از آن بیان کرد که روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال مدعی شد عربستان سعودی اطلاعاتی را با آمریکا به اشتراک گذاشته که در آن درباره حمله قریب‌الوقوع ایران به اهدافی در عربستان هشدار داده شده است. به نوشته رویترز، دفتر رسانه‌ای دولت سعودی فوراً به درخواست این خبرگزاری برای اظهارنظر پاسخ نداد. 

در همین زمینه «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه‌شنبه در کنفرانس خبری خود در پاسخ به سوالی در این مورد که آیا به شهروندان آمریکایی درباره این تهدید قریب‌الوقوع در عربستان سعودی اطلاع داده شده، گفت: «من از هیچگونه هشدار کنسولی اطلاعی ندارم».

مقاله این روزنامه آمریکایی در زمانی مطرح شده که روابط ریاض و واشنگتن طی هفته‌های گذشته به دلیل تصمیم اوپک پلاس برای کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید نفت به تیرگی گراییده است. اوایل  اکتبر بود که سازمان اوپک پلاس اعلام کرد تولید نفت خود را کاهش می‌دهد. در پی اعلام این تصمیم، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت این اقدام پیامدهایی برای روابط واشنگتن و ریاض خواهد داشت.

گزارش ادعایی وال استریت ژورنال در حالی است که ایران و عربستان سعودی بعد از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴، از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کرده‌اند. چهار دور این مذاکرات سال گذشته برگزار شد و دور پنجم اوایل اردیبهشت‌ماه امسال در بغداد انجام شد.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران ۳۱ مرداد در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره مذاکرات ایران و عربستان اظهار داشت: «گفت‌وگوهای ما مبتنی بر موضوعات دوجانبه است و ارتباطی با روند گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها ندارد. موضوعات مشترک و متعددی با عربستان در حوزه دوجانبه و منطقه‌ای داریم و معتقدیم گفت‌وگوها برای از سرگیری روابط رسمی دو کشور تامین کننده منافع دو طرف خواهد بود».

وی افزود: طبیعی است اختلاف نظرات و موضوعات پیچیده‌ای هم وجود دارد و تاکنون روند مذاکرات مثبت بوده و گام‌های بسیار خوبی را به سمت جلو برداشتیم. اما از سرگیری روابط یک اقدام یک روزه نیست. مهم این است که اراده سیاسی وجود دارد و ایران در این مسیر گام برداشته و تا الان از سوی طرف عربستان شاهد گام‌های متقابل بودیم و باید خوشبین باشیم که در مسیر ارتباطات و گفت‌وگوهای دیپلماتیک بتوانیم گام موثری را به سمت جلو برداریم. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    8 0
    نگران عربستان نیستید نگران قیمت نفت هستید
    • عبدالله مومن IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
      4 0
      آنقدر بترس که درک واصل شوی
  • پادشاه IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    6 0
    این حرف آمریکا، گل به خودیه. خوبه که عربستان کمی بترسه.
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    5 1
    نگران گاوهای شیردتون هستید ؟؟ پ غلط و بیخود میکنید ک خودتان هر از گاهی یکبار تهدیدشون میکنید !!!
  • فربد IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    4 2
    امریکا داره اینجوری به ریاض میگه که ببین دادا مایه دشمن مشترک داریم ..وخطرش هنوز رفع نشده...مانباید باهم خصومت پیداکنیم...که اینجوری روابط خودش و عربستان از لحاظ امنیتی کاهش پیدا نکنه هنوز دستی درخاورمیانه داشته باشه وریاض و ازدست نده.به نظرم ایران باید از فرصت استفاده کنه ویه قدمی برای بهبودی روابط با عربستان انجام بده که از امریکا دوربشه هرچند این نظرمنه به طبع نظرات خیلی بهتری هم وجودداره
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    6 0
    عربستان خربزه میخوره، پای لرز اش هم وایسته.
  • علـی IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    5 1
    ای دم بریده! بازم میخوای گاوان احمق شیرده را بدوشی؟!
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    6 0
    یضرب المثلی ک میگه ( دوستی با مردم دانا نکوست دشمن دانا به از نادان دوست ، دشمن دانا بلندت میکنه برزمینت میزنه نادان دوست ) دشمنی دیرینه ی عربستان با ایران تاریخ ریشه دار است هیچ وقت آبمون در یک جو نمیره حداقل بذارید این گاوهای شیرده را بدوشند ، بقول طلامپ اگ آمریکا نباشه عربستان در عرض یک هفته فارسی حرف میزنه.....خخخخ
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    5 0
    چقدر این امریکایی ها روح لطیف و نگرانی دارند!
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    4 0
    عربستان علاوه بر دشمنی علیه ایران کینه ورزی شتری دارند یعنی اگر تمام دنیا با دارای روابط خوب سیاسی باشند این حکام در پس لبخندشان خنجری بدست دارند تا از پشت ضربتی زنند تمام سعی خود را میکند تا تحریم ها برداشته نشود دیدار جان کری با وزیر خارجه وقت عربستان در هواپیما در فرودگاه ژنو زمان توافق برجام را یادمان هست اگر قرار باشد به قیمت تمام اندوخته و ثروت شان را آمریکائی صاحب شوند در جلسه با ترامپ و سران کشورها در ریاض تمام تلاشی که بخرج دادند تا پیام به ایران بدهند و ترامپ هم کاسب وقتی دید طرف ها با یک گوی شیشه ای دل خوش دارند متوجه شد این متوهمان چمقدار ضعیف و احمق هستند و حاضر هستند برای شیرینی سفر به عربستان قراردادهای فوق العاده با او ببندند حسابی سواری گرفت و در جمع هموطنان خود جوری اینها را سخفیف و بیمقدار نشان داد که بر روی ثروت نشسته اند و باید پولشان را گرفت و خدمات داد گاوهای شیرده مخصوص همین زمان است طوری که آب خوردن شان هم با ما باشد با این وصف مگر اینها خجالت کشیدند و از رو رفتند نه بن سلمان رفت واشنگتن و قرارداد بیشتر بست صحنه تصاویر تسلیحات بدست ترامپ با حضور او در کاخ سفید پخش شد حالا هم تمام تحلیلگران عربستانی دعوت شده در رسانه ها اذعان دارند که روابط تاریخی ما با آمریکا بر مبنای حمایت همه جانبه بوده است و چنانچه آمریکا به هر شکلی بخواهد در هر کجا و بخشی میتواند تاثیر بسزائی گذارد جدا از روابط با اسرائیل حالا این کشور با این خصوصیات خود را ام القرای دنیای اسلام میداند معلومه نمیتواند ایران مستقل و در حال پیشرفت بدست مردم خود را تماشا کند چون اخبار به کشورهای اسلامی و جهان میرسد و از اوضاع در عربستان همه با خبر هستند و مقایسه میکنند بهمین لحاظ درد و رنج و عدم پیشرفت مردم و کشور ایران را طالب است و هر چه بتوانند و کاری بشود از آن دریغ نمی ورزند
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    4 0
    نگرانی آمریکا و عربستان و اسرائیل قابل درک و آمادگی ریختن آب در صورت نیاز فوری
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    5 0
    هروقت میخواد این گاوشیرده را بدوشه،ایرانو میکنه چماق و میترسوندش تا لگدنزنه وخوب شیر بده!!!خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ....
  • علی افصحی IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    4 0
    بله آمریکا نه تنها باید نگران عربستان باشد بلکه علاوه بر نگرانی به آن کشور، نسبت به دیگر کشورهای عبری - عربی نگران هم باشد ضمن اینکه ابتدا فکرمی کنیم باید نگران خود باشد چا که امام خامنه ای امروز فرمودند هم انتقام سردار دلها را خواهیم گرفت و هم انتقام استخدام آشوب گران برای ویرانی ایران عزیز از جانب آمریکا را. آمریکا باید همیشه نگران باشد.
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
    4 0
    دم آقای سردار سلامی گرم ، هر از گاهی ی همچین تهدیداتی از سوی ایران به عربستان باید داده شود ک این سعودیها اگ سرشون خلوت بذارید ب دخالت در مسایل دیگر کشورا سردرمیارن ، همون بهتر ک گاودوشان را با دوشیدن گاوهاشون باهم مشغول کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس