کد خبر 143042
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۶

کسب و کارهای خانگی راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می‌شوند که با حذف هزینه‌های مربوط به اجاره کارگاه و نیروی کار و می‌تواند موجب رشد و توسعه اشتغال در جوامع باشد.

به گزارش مشرق،امروزه کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می‌شوند. قابلیت انجام این نوع کسب و کار در «منزل» سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلین آن ها می شود، که از جمله می توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد شاگردی بین اعضاء خانواده اشاره نمود.

براساس قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ، مشاغل و کسب و کار خانگی، آن دسته از فعالیت-هایی است که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل گرفته و منجر به تولید خدمت و یا محصولی قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می شود.

در سالهای اخیر دولت برای حمایت از مشاغل خانگی اعتبارات بسیار خوبی را در نظر گرفته است به همین دلیل نگارنده را بر آن داشت تا با بهره گیری از تجارب و مطالعات چندین سال خود در حمایت از  مشاغل خرد این مقاله  را برای استفاده کارجویان و کارشناسان بخصوص کارشناسان صندوق مهر امام رضا(ع) تهیه و ارائه نماید.

 

*گامهای مورد نیاز برای راه‌اندازی کسب و کار خانگی

 

گام اول: انتخاب نوع فعالیت

بی شک عوامل متعددی در انتخاب نوع فعالیت کار جویان و کارآفرینان موثر است برخی از کارجویان براساس علایق خود و برخی نیز ممکن است با توجه به رشته تحصیلی و یا عوامل دیگری نوع کسب و کار خود را انتخاب نمایند.

بطور خلاصه می توان عوامل ذیل را در انتخاب کسب و کار خانگی موثر دانست:

1- علاقه

2- مهارت و رشته تحصیلی

3- تجربه فردی

4- تجربه و سوابق خانوادگی

5- وجود امکانات اولیه

6- انگیزه کسب سود

حال سوال این است که کارجویان و داوطلبان فعالیت در بخش مشاغل چگونه نوع فعالیت خود را با توجه به عوامل فوق انتخاب نمایند؟

به نظر نگارنده بهتر است کارجویان ضمن بهره‌گیری از مشاوره افراد متخصص و خبرگان رشته‌های مورد نظر نسبت به اقدامات زیر اقدام نمایند.

1- با مراجعه به لیست مشاغل خانگی در و سایت(http://www.mashaghelkhanegi.ir)ساماندهی مشاغل خانگی و تطبیق مهارت، تجربه و امکانات خود نسبت به انتخاب و نوع فعالیت اقدام نمائید.

2- با مراجعه به سایت ساماندهی مشاغل خانگی(  http://www.mashaghelkhanegi.ir/   ) پشتیبان مشاغل خانگی را شناسایی نموده و ضمن فراگیری مهارتهای مورد نیاز بصورت تحت پوشش یک پشتیبان فعالیت نماید.

3- برای انجام مشاوره و انتخاب کسب و کار مناسب به دستگاههای اجرائی همانند سازمان تعاون کار و رفاه اجتماعی، سازمان فنی و حرفه‌ای، سازمان صنایع دستی، بهزیستی و صندوق مهر اما رضا(ع) مراجعه و ضمن بهره‌گیری از نظرات کارشناسی دستگاههای فوق‌الذکر شغل مورد نظر خود را انتخاب نمایند.

گام دوم: تهیه طرح کسب و کار (برنامه ریزی کسب و کار)

طرح کسب و کار سندی مکتوب است که جزئیات کسب و کار پیشنهادی را مشخص می کند. این سند باید ضمن تشریح موقعیت کنونی، نیازها، انتظارات و نتایج پیش بینی شده را شرح دهد و تمامی جوانب آن را ارزیابی کند.

طرح هم برای صاحب آن و هم برای حمایت کنندگان مالی آن، به دلایل زیر است:

1- مهم آن است که درباره هدف خود از کسب و کار و منابعی که برای آن نیاز دارد به دقت فکر کند. این موضوع در برآورد میزان سرمایه مور د نیاز، به وی کمک خواهد کرد.

2- بعید به نظر میرسد که تمامی کارجویان و کارآفرینان، برای راه اندازی آن سرمایه کافی داشته باشد. حمایت کنندگان مالی بانکها یا سرمایه گذاران ریسکی باید متقاعد شوند که سرمایه گذاری در  کسب و کار جدید، منطقی و درست است.

3- فرض بر این است که اگر کسب و کار ایده خوبی نداشته باشد، هم برای صاحب آن و هم برای حمایت کنندگان مالی آن، باید این موضوع را در مرحله برنامه ریزی و قبل از هدر رفتن مقدار زیادی از زمان و هزینه، شناسایی کنند.

اجزای طرح یک کسب و کار:

1- اهداف کلی

2- مشخصات مجری طرح و همکاران

3- تعریف و توصیف کسب و کار

4- تحلیل استراتژی بازار

5- تحلیل مالی

6- خلاصه

 

هدف طرح

وجود یک طرح کسب و کار رسمی، صرفنظر از اندازه کسب و کار آن، به همان اندازه که برای راه اندازی مهم است برای یک کسب و کار برقرار (محرز) نیز مهم است.

این طرح چهار عمل اصلی را بصورت زیر انجام می دهد:

 

1- به مدیر یا کارآفرین کمک می کند که جوانب و پیشرفت پروژه یا کسب و کارش را مشخص، متمرکز و بررسی کنند.

2- یک چهارچوب منطقی و حساب شده ایجاد می کند تا در آن یک حرفه بتواند توسعه یابد و تدابیر مربوط به آن حرفه را در چند سال آینده دنبال می کند.

3- بعنوان ماخذ و مبنایی برای مذاکره با اشخاص ثالث مانند سهامداران، دفاتر نمایندگی، بانکها، سرمایه گذاران بکار می‌رود.

4- معیاری را برای سنجش وضعیت واقعی کسب و کار در برابر آنچه که باید باشد ارائه می دهد.

همانطور که دو شغل مثل هم وجود ندارد و بنابراین طرحهای کسب و کار مانند هم نیز وجود ندارد. از آنجائیکه، برخی موضوعات در طرح به یک طیفی از کسب و کارها مرتبط هستند بنابراین این امر مهم است که مفاد و مندرجات طرح ها با امور فردی متناسب باشد. با این حال، بیشتر طرح ها از یک ساختار آزموده شده و نظر عمومی بر روی (در مورد) آماده سازی طرحی که بطور وسیعی قابل اجراست متابعت می کنند.

طرح کسب و کار باید نگرشی واقع بین از پیش بینی ها و مقاصد بلند مدت داشته باشد. این دید و نگرش چهارچوبی را به وجود می آورد که طرح باید در آن فعالیت کند و نهایتاً یا موفق می شود یا شکست  می خورد. برای مدیران و یا کارآفرینانی که به دنبال حمایت خارجی هستند، آماده کردن یک طرح جامع، موقعیت را در افزایش بودجه ها یا تجهیز پشتیبان ضمانت نخواهد کرد. عدم وجود یک طرح منطقی، یقینا شکست را حتمی خواهد کرد. بنابراین لازم است کارجویان و داوطلبان کسب و کار خانگی نسبت به تهیه طرح کسب و کار اقدام تا ضمن اطمینان از سودآور بودن طرح انتخابی بتوانند نظر حامیان مالی و بانکها جلب نمایند.

گام سوم: تأمین مالی طرح:

شروع هر فعالیت اقتصادی در تمامی بخشهای اقتصادی فارغ از بزرگی و کوچکی فعالیت، مستلزم سرمایه گذاری است. هر سرمایه گذاری ابتدا نیازمند تأمین مالی از بدو سرمایه گذاری تا مرحله تثبیت است.

یکی از بزرگترین چالشهای کارآفرینان و شروع کنندگان کسب و کارهای خرد (خوداشتغالی و خانگی) برای راه اندازی کسب و کارشان کمبود منابع مالی است. برای تأمین نیازهای سرمایه‌ای است.

فرآیند به دست آوردن وجوه مورد نیاز ممکن است ماهها به طول انجامد و کارآفرینان را از حرفه خود منصرف کند.

از سوی دیگر، بدون تأمین مالی کافی کسب و کارهای نوپا هرگز به موفقیت نخواهند رسید. کمبود سرمایه گذاری عاملی مؤثر در شکست بسیاری از کسب و کارهاست. با این حال به دلیل نرخ بالای مرگ و میر کسب و کارهای کوچک جدید، مؤسسات مالی تمایل چندانی به قرض دادن وجوه یا سرمایه گذاری در آنها ندارد. فقدان سرمایه کافی، کسب و کار نوپا را با رها ساختن بر بنیان مالی ضعیف، مستعد شکست خواهد کرد.

کارآفرینان و متقاضیان مشاغل خرد و خانگی برای تأمین سرمایه جهت راه اندازی کسب و کار معمولاً از دو منبع زیر استفاده می کنند:

1- وجوه درونی: در سالهای اولیه راه اندازی هر فعالیت نوپا، کارآفرینان، خوداشتغالان از طریق وجوه درونی (پس انداز، فروش دارائیها، حسابهای دریافتی و ...) تأمین کنند.

2- وجوه بیرونی: شامل وام، فروش سهام و ...

اما به طور کلی برای تهیه سرمایه ابتدایی جهت راه اندازی یک کسب و کار به غیر از استفاده از منابع داخلی و یا وام منابع دیگری وجود دارند که عبارتند از:

1- سرمایه نزدیکان، دوستان و اقوام.

2- فرشتگان نجات کسب و کار.

3- تهیه کنندگان و مشتریان.

4- مؤسسات وام دهنده.

5- سرمایه گذاران مخاطره پذیر.

6- بانکهای تجاری.

7- مؤسسات مالی تخصصی.

8- عرضه سهام.

9- کمک های دولتی.

در سالیان اخیر با توجه به تصویب قانون حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی دولت سیاستهای حمایتی خوبی را برای ایجاد و حمایت از مشاغل خانگی را اتخاذ نموده است.

بطوریکه در سال 1390 شورایعالی اشتغال رقمی قریب به بیست هزار میلیارد ریال از منابع قرض الحسنه بانکها را در اختیار وزارت تعاون کار و امور اجتماعی،کمیته امداد امام خمینی (ره)، صندوق مهر امام رضا(ع)، سازمان بهزیستی و بنیاد شهید قرار داده تا برای حمایت از مشاغل خانگی بصورت وام قرض الحسنه به متقاضیان مربوطه پرداخت گردد.

(برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت سازمانهای مذکور مراجعه نمائید.)

گام چهارم: تطبیق منزل با شغل انتخابی

اگر پاسخ شما به سوالات زیر مثبت است احتمالاً خانه شما برای فعالیت انتخابی مناسب است.

- کسب و کار من مزاحم همسایه‌ها نمی‌شود؟

- من سر و صدا بیش از حد و زباله تولید نمی‌کنم؟

- من به اندازه کافی فضا در اختیار دارم به طوری که از سر و صدا و عواملی که موجب حواس پرتی میشوند در امان هستم؟

- من تحولات و سفارشات آخر و یا دیروقت ندارم؟

- نیاز به استخدام افرادی خارج از افراد ساکن در خانه ندارم؟

- کسب و کارم به بیشتر از نیمی از مساحت خانه نیاز ندارد؟

- کسب و کارم بیشتر از اندازه مصرف خانگی به گاز، آب و برق نیاز نداشته و از جذابیت نمای منطقه نمی‌کاهد؟

گام پنجم: برپائی یک فضای کاری مجزا :

بهترین حالت این است که یک اتاق و با یک ساختمان جدا برای کسب و کارتان انتخاب کنید.

گاراژها و پارکینگها و انباریها می‌توانند فضای کار مناسبی باشند چنانچه مشتریان شما نیاز به یک ورودی جداگانه دارند بایستی با پارتیشن بندی تغییرات لازم را بعمل آورید.

گام ششم: ایجاد تعادل شغل و زندگی خانوادگی:

یک کسب‌وکار خانگی زندگی خانوادگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. خانواده شما باید با این قضیه که جایی که قبلاً فضای زندگی آنها بوده و اکنون به محل کسب‌وکار شما تبدیل شده کنار بیایند.

برای جلوگیری از مشکلات، فضای کار و ساعت کار را جدا کنید:

ساعت کاری خود را برنامه ریزی نمائید تا شما و دیگران بدانند که چه موقع مشغول کار هستید.

برای حفظ تمرکز خود، کار خود را از کارهای روزانه منزل جدا کنید.

یک فضای کار مجزا با ابزار و لوازم تحریر مخصوص به خود به شما کمک میکند تا سریعتر از حالت خانه به حالت کار در آید.

یک خط تلفن مجزا به شما کمک می‌کند تا مکالمات، زمان و هزینه های مکالمات خانگی و کاری را به صورت جدا کنترل کنید.

گام هفتم:  مدیریت زمان :

وقتی شما زمان را مدیریت می‌کنید احساس می‌کنید که کارها در کنترل شماست.

مهارتهای مدیریت زمان بازدهی شما را زیاد می‌کند و از اضافه کاری و بیهوده کاری جلوگیری می‌کند.

برخی از تکنیکهای مدیریت زمان عبارتند از :

- هدفهای کوتاه انتخاب کنید، بگویید برای هفته یا ماه بعد. هدفهای بزرگ را به هدفهای کوچکتر قابل دستیابی تقسیم کنید.

- کاری که شروع کردید به اتمام برسانید. وقتی که کاری را به پایان می‌رسانید یک احساس رضایت به شما دست می‌دهد یک انرژی مثبت روانی را بالا می‌برد.

- همه بعد از تعلیق یا تعطیلی برای تمرکز نیاز به زمان دارند به خصوص وقتی که در حال انجام کاری باشد که نیاز به تمرکز بالا دارد. هرچه تعلیق طولانی‌تر باشد به زمان بیشتری برای تمرکز دوباره احتیاج خواهد بود.

- در هر زمان یک کار انجام دهید. انجام چند کار با هم که به تمرکز زیاد احتیاج دارند موجب خستگی و کار ناشیانه می‌شود.

- تفاوت میان کارهایی که حتماً باید انجام دهید (اولویت آ) کارهایی که باید انجام دهید (اولویت ب) کارهایی که خوب است انجام شوند (اولویت ث)  را درک کنید. سپس اولویتها را رعایت کنید و آنها را به صورت آ1 آ2 ب1 ب2 و غیره رتبه بندی کنید. بعضی از مردم اولین ساعت روز خود را فقط برای کارهای مهم می‌گذرانند.

- بعد از پایان هر روز کاری، برای روز بعد برنامه ریزی کنید.

  گام هشتم : توجه به امنیت و سلامت شغلی:

منظور از امنیت و سلامت شغلی شناسایی و مدیریت خطرهای احتمالی محل کار و جلوگیری از بیماری، آسیب و مرگ و میر است.

یک کسب و کار خانگی دارای یک محل کار است به همین سبب شما موظف به بیمه کردن خود و همکارتان هستید و قانون حمایت ساماندهی مشاغل خانگی مصوب سال 1389 مجلس شورای اسلامی و تخفیفات در نظر گرفته شده شما را در این امر یاری می نماید.

لذا به سلامتی خود و خانواده تان اهمیت دهید زیرا کسب و کار شما بدون شما قادر به ادامه نخواهد بود.

رعایت بهداشت کار، رعایت زمان استاندارد کار، ایمن سازی تجهیزات و ابزار آلات، رعایت تناسب بین ابزار کار انتخابی و فیزیک بدنی ( ارگونومی) می تواند در کاهش فطرت و سلامتی یک شاغل خانگی مؤثر باشد.

برای جبران ضررهای احتمالی انجام بیمه های زیر پیشنهاد می گردد:

- بیمه آتش سوزی و حوادث محل زندگی (صنعتی)- بیمه آتش سوزی انبارها (درصورت وجود)

- بیمه تأمین اجتماعی و بازنشستگی

- بیمه درمانی

- بهتر است در این زمینه از مشاوره یک متخصص بیمه استفاده نمایند.

گام نهم : ساختار کسب و کار خود را انتخاب کنید.

براساس قانون حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی کشور و دستورالعمل های مربوطه چهار نوع مشاغل خانگی به شرح ذیل وجود دارد.

1. مشاغل خانگی مستقل

2. مشاغل خانگی تحت پوشش

3. مشاغل خانگی تعاونی و تهیه و توزیع مشاغل خانگی

4. خوشه

شما می‌توانید براساس علائق و امکانات خود یکی از ساختارهای فوق برای فعالیت را انتخاب کنید.

گام دهم : انتخاب و ثبت یک برند یا نام تجاری

در دنیای کسب و کار به طور معمول، برندها به عنوان ابزاری در جهت دستیابی به اهداف بازاریابی، نظیر توسعه سهم بازار یا افزایش تکرار خرید مصرف کنندگان قلمداد می‌شوند.

بنابراین به مدیریت برند بیش از هر چیز به عنوان یک فرایند نظام‌مند بازاریابی نگریسته می‌شود. به عنوان مثال برند می تواند با افزایش تمرکز و آگاهی مصرف کننده نسبت به یک محصول، موجب رشد سهم بازار شود و با ایجاد احساس تعلق و نزدیکی در مصرف کنندگان، زمینه ساز تکرار خرید آنها گردد. اگر چه برند می تواند تمامی این نقشها را ایفا کند اما استراتژی برند فراتر و گسترده تر از بحث بازاریابی است. گاهی اوقات خلق برند برتر، تعهد و استقامت زیادی را می طلبد و اغلب، تصمیم گیری های دشواری را ایجاب می کند. اگر استراتژی بازاریابی کاملاً منطبق با استراتژی کلی کسب و کار نباشد، احتمال شکست آن بسیار بالاست. ممکن است در پس یک برند، فعالیت های بازاریابی مناسبی انجام شده باشد اما تا زمانی که تلاشها و فعالیتهای شرکت در جهت پشتیبانی و حمایت از آن یکپارچه نشده باشند، ناگزیر با شکست مواجه خواهند شد.

لذا دارندگان کسب و کار خانگی برای حفظ و گسترش بازار نیازمند یک برند می باشند که این امر را با ائتلاف و یا جذب شدن در شبکه و یا یک پشتیبان قومی به انجام رسانند.

گام یازدهم : ثبت رویدادهای مالی کسب و کار خانگی

بسیاری از دانشمندان معتقدند پاشنه آشیل کارآفرینان، حسابداری و مسائل مالی می باشد.

شما نیز برای شناسایی سود واقعی نیازمند ثبت هزینه ها و درآمدهای کسب و کار خود هستید.

برای تحقق این امر مخارج خانه و کسب و کار را جدا کنید و یک حساب بانکی جداگانه برای کسب و کار افتتاح نمائید.

شما می توانید بصورت دستی و یا توسط یک نرم افزار و با استفاده از یک حسابدار پاره وقت عملیات مالی خود را شامل موارد ذیل انجام دهید.

- درآمد، فروش، هزینه ها و خرید

- قیمت تمام شده

- ثبت و ضبط موجودی کالا

- صورت مغایرت بانکی

- صورتحساب سود و زیان

- تراز نامه

گام دوازدهم : بازاریابی، تبلیغات شبکه:

بازاریابی در همه کسب و کارها وجود دارد بازاریابی یعنی برنامه ریزی و اجرای عقیده، قیمت گذاری، ترویج و پخش کالاها و خدمات برای رضایت مشتریهای شما.

بازاریابی قبل از در دسترس بودن کالا و خدمات شروع می شود و معمولا تا خدمات پس از فروش و بعد از آن ادامه دارد. یک استراتژی ساده بازاریابی می تواند به صورت زیر نوشته شود : بگردید و ببینید آنها به چه چیز نیاز یا آرزوی آن را دارند سپس آن را بوجود آورده و بهترین راه برای ترویج، ارائه و فروش آن را بیابید.

اگر بازاریابی شما مؤثر نیست یک رویکرد جدید بیابید. اگر عملی است رویکردهای گوناگونی را همزمان امتحان کنید تا ببینند کدام بهتر نتیجه می دهند.

تبلیغات منظر عمومی شما است تبلیغات ترویج عمومی کالاها یا خدمات می باشد.

تبلیغات گران است و بعضی وقت ها نتیجه نمی دهد بنابراین برای یک کسب و کار خانگی با سرمایه محدود باید با دقت تحقیق کرده و دید که چه تبلیغاتی واقعاً موثر است و سپس آن را خریداری کرد. برای مثال بسیاری از کسب و کارهای خانگی یک وب سایت را بهترین تبلیغات می یابند اما بعد از صرف یک هزینه بالا برای اینکه وب سایتشان در وب قابل یافت باشد.

چرا شبکه؟ شبکه یعنی ملاقات با مردمی که برای شما و شما برای آنها کمک هستید یا بطور ساده سهم شدن در منابع. وقتی که شروع می کنید برای شکار فرصتها با شبکه های کسب و کار محلی و گروه های صنعتی برای ملاقات مردم با همفکر زمان در نظر بگیرید.

این قاضی به شما کمک می کند که روندهای صنعتی درک کنید، کسب و کار خود را ترویج کنید، اعتماد به نفس به دست آورید و مهارتهای خود را گسترش و رشد دهید.

شما ممکن است قصد ایجاد مشارکت استراتژیک با کسب و کارهای دیگر داشته باشید.

اگر شما شریک مناسب انتخاب کنید، هدفهای واضح و عملی مشخص کنید، یک شرکت استراتژیک به شما در مقابل رقیبانتان یک امتیاز می دهد. برای مثال اگر شما در خرید سهم با یک کسب و کار دیگر شریک شوید  می توانید قیمت بهتری بگیرید. (اما اگر مایل به رابطه طولانی هستید از چانه زنی زیاد با متصدی ملزومات خودداری کنید.) همچنین از تنظیم سند شراکت واضح با شریک خود اطمینان حاصل کنید.

این موضوع به وسیله سمینارها، کارگاه ها، دوره ها، کتابها و وب سایت ها تحت پوشش قرار گرفته است. گروه کسب و کار محلی شما یا مرکز کسب و کار ویکتوریایی میتواند به شما کمک عملی بدهد.منبع:فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مهدي حسين نژاد ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    0 0
    لطفا نام نويسنده راذكر نمائيد
  • سعید ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    سلام عالی بود. تشکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس