رئیس شورای اروپا: بخاطر اوکراین وارد رقابت تسلیحاتی شدیم

رئیس شورای اروپا با ادعای ورود اجباری کشورهای این قاره به رقابت تسلیحاتی به بهانه جنگ اوکراین، گفت هیچ انتخاب دیگری در برابر روسیه نداشتند.

به گزارش مشرق، «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا امروز (دوشنبه) مدعی شد کشورهای اروپایی به‌دلیل جنگ اوکراین و روسیه، مجبور به ورود به رقابت تسلیحاتی شده‌اند.

میشل در مصاحبه با یک شبکه رادیویی فرانسوی با ادعای اینکه اتحادیه اروپا انتخاب دیگری غیر از ورود به رقابت تسلیحاتی در برابر روسیه نداشت، ابراز امیدواری کرد که دستیابی به تسلیحات جدید در این قاره متمرکزتر شود.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی در این‌باره توضیح داد: «من نگرانم که ما هیچ انتخابی در ارتباط با (عملیات ویژه روسیه) نداشته باشیم. ما به‌عنوان کشورهای اروپایی باید مسئولیت امنیت شهروندان خود و نسل‌های آینده را بپذیریم. این وضعیت خوبی نیست ولی ما در یک جهان ایده‌آل زندگی نمی‌کنیم».

این مقام اروپایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اعلام افزایش چشمگیر بودجه نظامی اتحادیه اروپا و خرید تسلیحات از کشورهای خارج از این اتحادیه باعث رقابت تسلیحاتی نمی‌شود، اظهار داشت: «اتحادیه اروپا به کار بر روی مکانیزمی برای تدارکات دفاعی مشترک ادامه می‌دهد».

میشل ادامه داد: «ما یک آژانس دفاعی اروپایی داریم. یکی از موضوعاتی که هم‌اکنون روی آن کار می‌کنیم، ایجاد یک بازار مشترک مهمات است. زیرا به‌دلیل ارسال تجهیزات به اوکراین، باید ذخایر خود را بار دیگر جایگزین کنیم».

وی با بیان اینکه خرید تسلیحات در خارج از اتحادیه اروپا می‌تواند «فرصتی از دست‌رفته» برای تقویت هماهنگی نظامی این قاره باشد، افزود: «به‌نظر من تعدادی از طرح‌ها در این زمینه در جهتی که باید پیش نمی‌روند. کشورهای اتحادیه اروپا برای تضمین امنیت خود برای مدت طولانی به آمریکا متکی بودند».

پیش از این، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه ضمن تاکید بر اینکه هر جنگی منجر به فقر و گرسنگی در مناطق تحت تأثیر خود خواهد شد، گفت جنگ اوکراین نیز زندگی در کشورهای اروپایی را تغییر خواهد داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس