کد خبر 1429
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۹

مقام مسؤول در بانک مرکزي روز گذشته صراحتاً اعلام کرد که سياست نظام در برخورد با کشورهاي محدود کننده ايران، خروج دارائي ها از آن کشورها است.


به گزارش مشرق، جهان نوشت: ايران پيش از اين نيز يکبار ديگر توسط رئيس جمهور، کشورهاي اروپائي را به خروج دارائي هاي ايران از بانک هايشان تهديد کرده بود.
اين خبر بلافاصله در صدر رسانه هاي خارجي قرار گرفت. پيش از اين معاون اقتصادي وزير امورخارجه نيز اين کشورها را تهديد کرده بود. اين تهديد براي برخي از کشورهاي اروپائي بسيار جدي است. تا آنجا که برخي از کشورهائي که به دلائلي نسبت به بلوکه کردن دارائي هاي ايران اقدام کردند، با اين تهديد به سرعت مجبور به عقب نشيني شدند. در همين رابطه چندي پيش روزنامه هاي انگليسي گاردين و تلگراف نسبت به اقدام ايران واکنش نشان دادند.
با اين حال روز گذشته حميد برهاني درباره انتقال دارائي هاي ايران از بانکهاي اروپايي به آسيايي گفت: دارائي هاي کشور بايد به شيوه اي اداره و نگهداري شود که علاوه بر مصون بودن، قابليت نقدينگي بالا نيز داشته باشد و ريسک و خطري متوجه اين دارائي ها نشود.
معاون ارزي بانک مرکزي با تأکيد بر اينکه اين دارائي ها بايد متناسب با بازارها و پولهاي مختلف از انعطاف پذيري لازم برخوردار باشد، افزود: همچنين بايد اجازه فعاليت با دارائي هاي ما داده شود، با اين شرايط دارائي هاي ايران نيز به همان سمت سوق خواهد يافت.
وي خاطرنشان کرد: هر بازاري براي دارائي هاي ايران محدوديت ايجاد کند، دارائي هاي ما از آن بازار خارج خواهد شد و اين امر پديده اي کاملاً طبيعي و منطقي است.
وي با بيان اينکه بانک مرکزي متناسب با تحليل شرايط، استراتژي خود را نيز تغيير مي دهد و دارائي ها را منتقل مي کند، ادامه داد: با توجه به اين امر هر کشوري که براي دارائي هاي ايران محدوديت ايجاد کند، ايران نيز دارائي هاي خود را از بازار آن کشور خارج خواهد کرد.
محمود بهمني رئيس کل بانک مرکزي پيش از اين درباره دارائي هاي خارجي ايران با بيان اينکه متوسط رشد دارائي هاي خارجي بانک مرکزي از سال ?? تا ?? معادل ??.? درصد افزايش يافته است، گفته بود: با دارائي هاي خارجي مي توانيم شرايط بحران را به خوبي پشت سر بگذاريم. به گفته وي، بيش از ?? درصد سبد ارزي ايران، يورويي است.
وي با بيان اينکه طي سالهاي گذشته نرخ ارز را مديريت کرديم و براي پوشش ريسک آن پيش بيني هايي صورت گرفته است، در مورد منافع و ضررهاي حاصل از تغيير سبد ارزي کشور گفته بود: در برخي رسانه ها مطرح شد که بانک مرکزي ?? ميليارد دلار از ذخاير يورو خود را به ساير ارزها تبديل کرده است که چنين چيزي اصلاً صحت ندارد.
بهمني با بيان اينکه بانک مرکزي سياستهايي که هم اکنون در دست اجرا دارد را اعلام نمي کند، افزوده بود: نتايج اجراي سياستهاي فعلي چند ماه بعد اعلام خواهد شد، اما اطمينان مي دهم که بانک مرکزي به قدري هوشيار است که بتواند سبد ارزي خود را تنظيم کرده و هيچ ضرري متوجه آن نشود. زيرا يکي از وظايف اصلي بانک مرکزي نيز تنظيم سبد ارزي است.
محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهوري نيز با انتقاد از ذخيره منابع و سرمايه هاي ايراني با سود کم در بانکهاي اروپايي و قراردادن آن در جيب دشمنان گفت: اگر اين سرمايه ها با سود بالا به داخل کشور بازگردد، مي تواند در پارس جنوبي هزينه و سرمايه گذاري شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس